Hvordan fungerer max. bud på auksjon

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Hvordan fungerer max. bud på auksjon

Post by Posthornet »

Hvordan fungerer max bud. på auksjon


Jeg kjøper mye på auksjoner, men har siden auksjoner kom på internet ikke tenkt så mye over hvordan maxkjøpesum bud fungerer for meg som byr uten max kjøpesum?

Om en annen budgiver som har satt opp max kjøpesum bud på en lot ikke får tilslaget. Hvor mye skal jeg betale som den andre budgiver (uten max bud)? da skal vel kjøpesummen bli det første budet som jeg la inn? Budgiver med max bud har jo trukket sine bud ifra denne lot! (Om det ikke er flere budgivere med max kjøpesum)

Her er et eksempel ifra budgivning.
Tidspunkt
Max bud. 2600.- 12.Jul 11 - 13:29:19
Mitt bitt bud. 2400.- 12.Jul 11 - 13:29:19
Max bud. 2200.- 11.Jul 11 - 15:50:46
Mitt bud. 2000.- 11.Jul 11 - 15:50:46
Mitt bud 1980.- 25.Jun 11 - 15:58:32
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Hvordan fungerer max. bud på auksjon

Post by Lagrinn »

Maks bud er det meste den personen vill by, han legger inn en sum også byr auksjonarius/datasystemet på hans vegne frem til summen hans er nådd, selv om han ikke får objektet så har han vært med på budrunden, han trekker ikke budet selvom han ikke får objektet.

Håper dette hjalp litt.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvordan fungerer max. bud på auksjon

Post by Myge »

Se for deg at du sitter i salen. Hvis noen der har bestemt seg for å by (bruke) 5000,-, og du kun 3000,-, og budrunden starter på 100, vil du by mot den som har 5000,- klar opp til 3000,-. Han byr så 3100,- og får det til det. Det ville vært urettferdig om han skulle fått det til 100,-? Da kunne en mangemillionær kjøpt alt for laveste pris, det ville blitt feil.
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Hvordan fungerer max. bud på auksjon

Post by Posthornet »

Takker så mye. Bra! Nå vet jeg.

Jeg har iallefall lite lyst å by objektet videre opp om jeg har en maxbyder over meg, om jeg ikke måste ha objektet/lotten.

Takk også til Myge hvis innlegg jeg så etter at jeg postet. Det er poeng i det du skriver.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Hvordan fungerer max. bud på auksjon

Post by donroar »

Saken er jo den at man aldri kan vite hva en merson sitt maxbud ligger på. Når man skal by mot en person som har maxbud så må man bare by på helt vanlig måte, uten å ta hensyn til dette maxbudet. Du vet selv hvilken pris du max kunne tenke deg å gå for objektet, og du bør jo by opp til denne prisen uavhengig om personen har bydt med maxbud eller ikke. Det er ingen god grunn fra å la være å by det man uansett hadde tenkt til å by, fordi en person har maxbud.

Maxbud er jo gjerne runde summer, så er det et objekt du MÅ ha kan det være greit å by et hakk over neste runde sum.
Post Reply

Return to “Auksjoner”