Salg av skinnet før bjørnen er skutt???

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Salg av skinnet før bjørnen er skutt???

Post by nostalgikeren »

Hei folkens,
Tenkte det var på høy tid å ikke bare lese og nyte alle de interessante innleggene her på dette eminente forumet, men forsøke å bidra litt selv også. Veldig gøy å finne igjen så mange "kjente fjes" fra qxl og andre auksjonssider her inne:)

Jeg har tidligere sett det bli diskutert her på forumet tilfeller hvor selgere har lagt ut for salg mynter de "10 sekunder" tidligere har kjøpt på andre nettauksjoner, og altså ikke fysisk besitter i salgsøyeblikket.

Men da jeg etter å ha surfet litt gjennom eBay sine sider kom over en annonse med mistenkelig likt bilde på qxl, lurer jeg på om dette kan være en ny variant av å selge skinnet før bjørnen er skutt:

http://www.qxl.no/kjope/mynter--sedler/ ... 9970/ln20/

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0311113009

Hva tror dere - samme mynt???

Mvh, nostalgikeren

- som samtidig vil takke alle dere som har bidratt til å gjøre dette til et aktivt og interessant forum, og lover å forsøke å bli litt mer aktiv på dette forumet selv også...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Salg av skinnet før bjørnen er skutt???

Post by Kjetil Kvist »

Samme mynt, og selvsagt en forkastelig måte å opptre på. Auksjonen på QXL går ut knappe 3 timer etter eBay - og mynten befinner seg på Island!
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Salg av skinnet før bjørnen er skutt???

Post by ZZzzz »

Hva med å kjøpe begge myntene? Da kan han jo ikke levere denne, og er han da en svindler? :twisted:
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Salg av skinnet før bjørnen er skutt???

Post by nostalgikeren »

Ja, absolutt en vel freidig måte å opptre på i mine øyne også. Jeg skjønner ikke helt taktikken her heller når man først er såpass freidig: Hvor lar da vedkommende qxl-auksjonen slutte ETTER eBay-auksjonen?

Hvis det hadde vært omvendt, ville jo selger kunne sikret seg en "risikofri" gevinst dersom det ble lagt inn bud og vi antar at den (etter min mening) noe "stive" minsteprisen på qxl-auksjonen neppe vil bli oppnådd på eBay-auksjonen. Dersom det ikke ble lagt inn bud, ville heller ikke selger trenge å kjøpe mynten på eBay.

Nå er derimot qxl-selgeren i prinsippet forpliktet til å by "ubegrenset" for å være sikker på å vinne eBay-auksjonen dersom det er/blir lagt inn bud på qxl.

Og nå er det jo en viss risiko for at den nest høyeste budgiveren på eBay kan opptre som at han/hun nettopp har vunnet i lotto eller besitter "innsideinformasjon" fra samlerforum.no, he he:)

Mvh, nostalgikeren
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Salg av skinnet før bjørnen er skutt???

Post by holofire »

Jeg er ikke i tvil om at det er samme bildet og mynt... Men kan jo tenkes at det kun er bilder som er kopiert til auksjonen..

Det er jo mange som bruker bilder som allerede ligger på nettet... Dumt å gjøre det med mynt, men likevel

Kjenner ikke selger så ingen grunn til å forsvare qxl brukeren...
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Salg av skinnet før bjørnen er skutt???

Post by vivavegas »

Meget frynsete karakterbok....
Hadde det vært opp til meg så hadde han vært kastet ut hvis han hadde mottatt kun 1/10 av de nøytrale/negative karakterene han har mottatt.

Det er jo en av QXLs store svakheter, dvs. at utestengelse og karakterpoeng ikke tar hensyn til nøytrale karakterer.

Når man i tillegg enten driver å selger mynter man ikke fysisk har, evnt. at man stjeler bilder så er det for meg nok til å sette en slik selger på "vær varsom" liste. Nå ser det imidlertid ut til at han heldigvis selger lite mynter.
Post Reply

Return to “Auksjoner”