Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Her kan du diskutere online auksjoner.
Locked
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

Dere som gir høye forhåndsbud , eller blir oppringt etter avtale under auksjonen , er dere sikker på at deres bud , deres kontakt under auksjonen som ønsker å vite hvor høyt dere er med ... Blir informasjonen håndtert anonymt ?? Eller har dere en følelse av at dere ble lurt ... Lurt og lurt ... gir vi et bud på kr 30 000 .- uten å være tilstede .. tenker vel mange at ... hvis denne informasjon misbrukes ..... Ja ?? Hva da ??
Dette er noe som misbrukes , også ved telefon budgiving under auksjoner ...
... Hva mener leserne ??

Mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by karstkri »

Jeg tror du er på ville veier.
Kan ta et fiktivt eks. Auksjonshuset specidaler har en auksjon hvor Hansen mangler en mynt for å få samlingen komplet, den har marketsverdi ca. 30,000kr han skal ha mynten regner med å måtte gi 30K men legger inn forhåndsbud 50k. Auksjonshuset allierer seg med Kjell.Tring for å by opp.I salen stopper Auksjonen på 28K men Kjell.Tring byr den opp til 48K og auksjonarius klubber den til 50K for Hansen.Auksjonshuset tar 20% saler og får 10K i saler som er 4K over det som hadde blitt resultatet uten Kjell.Trinks hjelp , altså 4K mer , men så skal Kjell.Tring ha 2K for jobben så auksjonshuset tjente kun 2K for svindelen.

Jeg tror aldrig at Norske auksjonshus hadde tatt denne risikone- tror også de er bånn ærlige . før det motsatte er bevist.
karstkri
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by mynt01 »

Dersom det er hold i kommentar i denne tråden, viser det at ikke alt er som det skal.

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=4 ... 826#p92826
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Ask »

Siden utgangsspørsmålet for dene tråden ikke er

" tror dere at auksjonshusene aktivt fikser bud ved å plassere stråmenn i salen og kan dere nevne rykter eller legge frem fakta som tyder på dette "

men

" har dere en følelse av at dere ble lurt "

lar jeg være å nevne de ryktene som jeg har hørt og refererer kun til mine egne erfaringer.

Jeg har foreløbig kun deltatt med forhåndsbud, og det kun med mynter som ligger innenfor et populært samleområde. Jeg har både opplevd å få mynten langt under mitt maksbud, litt under mitt maksbud og jeg har opplevd å bli budt over med den berømelige hundrelappen.
Når det gjelder det første kunne man selvfølgelig tro at dette var fikset og at den ansatte gav seg i siste liten.
Når det gjelder det siste så kunne det ha vært lett å tro at auksjonarius har nikket venlig mot salen for å meddele at nå er det bare å løfte opp labben en gang til, men jeg kan ikke forsetille meg at dette egentlig er nødvendig.
Et samleområde som mange liker er også et samleområde hvor mange er orientert om prisen, forekomsten, kvaliteten.
Hvis jeg byr 10000 kr på en mynt som mange mener er verdt 9000 - 11000 er det ikke usannsynlig at minst en vil gå over mitt bud på 10.000.
Hvis jeg nå har lagt inn et bud på 50.000 for en mynt som markedet ser på 30.000 kr merket er det heller ikke usannsynlig at også andre er villige til å betale en såpass stor overpris. I tillegg kommer den berømmelige auksjonspsykosen. Det er vanskelig å vite hva som foregår i hodet til ham som byr mot ditt brevbud. Kanskje har han tapt flere andre bud allerede og bare må få seg noe nå. Hvem vet.

For å prøve om det er hold i mistanken om at auksjoner fikses ved å sette ansatte i salen kan man jo legge inn et høyt bud på en skikkelig ræva mynt som ingen synes er noe å ha. Hvis budet havner rett under forhåndsbudet og noe lignedne gjentar seg hos samme aktør flere auksjoner på rad derimot ,kan man muligens snakke om berettiget mistanke om fiksing.

Mvh. Ask
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Stig Westerhus »

Jeg har i alle fall ikke noen mistanker mot Oslo Myntgalleri eller Skanfil.
Hos begge de har jeg i det siste lagt inn maksbud som har vært langt over antatt verdi for å være "sikker" på å vinne.
Og begge gangene har vinnerbudet vært under halvparten av mitt maksbud.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by bengt »

karstkri wrote: får 10K i saler som er 4K over det som hadde blitt resultatet uten Kjell.Trinks hjelp , altså 4K mer , men så skal Kjell.Tring ha 2K for jobben så auksjonshuset tjente kun 2K for svindelen.
Du tar to forutsetninger her:

1) Kjell Tring skal ha noe "for jobben".
Hvis det er en fast ansatt hos auksjonshuset som byr i mot så mister ikke auksjonshuset 50%. Kanskje er det ikke noen som byr mot i det hele tatt, kanskje byr du mot et "fiktivt" forhåndsbud som er akkurat like høyt som ditt (men du leverte inn "først" så du blir den heldige vinner), og etter en auksjon i utlandet en gang gikk ryktene om at både tomme stoler og lysekroner hadde vært med å by :-)

2) Auksjonshuset tjener kun 4K på sin triksing.
I eksempelet ditt er egentlig ikke saken at de tjener 4K, men at de tjener %0% mer enn de ville gjort uten triksingen. Så hvis de gjør det på veldig mange objekter, la oss si halvparten så har de presset opp fortjenesten sin på auksjonen med 25%. Tjener de 10 millioner på en auksjon har de plutselig tjent 2.5 millioner mer ved å være uærlige...

Jeg tror selv ikke slik åpenbar triksning forekommer (i alle fall ikke hos de store og annerkjente auksjonshusene). Men det som skjer er at en "flink" auksjonarius har en del triks for å få mest mulig for hvert objekt. Det mest utbredte her i Norge har jo vært at budgiver A byr mot et forhåndsbud fra B, budgiver A gir seg på 20.000 og da sier auksjonarius "Jeg har 21.000 på bordet, gir du 22.000 så slipper jeg å sende den i posten..." og da ofte blir budgiver A i salen revet med og sier - greit jeg tar den. Det er ikke uærlig (i mine øyne), men for å svare på minelines spørsmål: forhåndsbud er ikke alltid hemmelige... :-)
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by mynt01 »

bengt wrote:
Men det som skjer er at en "flink" auksjonarius har en del triks for å få mest mulig for hvert objekt. Det mest utbredte her i Norge har jo vært at budgiver A byr mot et forhåndsbud fra B, budgiver A gir seg på 20.000 og da sier auksjonarius "Jeg har 21.000 på bordet, gir du 22.000 så slipper jeg å sende den i posten..." og da ofte blir budgiver A i salen revet med og sier - greit jeg tar den. Det er ikke uærlig (i mine øyne), men for å svare på minelines spørsmål: forhåndsbud er ikke alltid hemmelige... :-)
Jeg er ihvertfall interessert i hvilke auksjoner som har "flinke" auksjonariuser. Uærlige i mine øyne.
Så blir jo spørsmålet om profitten blir så mye bedre uten diverse forhåndsbud.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Ask »

bengt wrote:
karstkri wrote: budgiver A byr mot et forhåndsbud fra B, budgiver A gir seg på 20.000 og da sier auksjonarius "Jeg har 21.000 på bordet, gir du 22.000 så slipper jeg å sende den i posten..." og da ofte blir budgiver A i salen revet med og sier - greit jeg tar den. Det er ikke uærlig (i mine øyne), men for å svare på minelines spørsmål: forhåndsbud er ikke alltid hemmelige... :-)
Med andre ord det hersker en hvis aksept for åpenlys manipulering.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Olav K »

Her er det vel flere temaer:
1. Budgivers anonymitet - kjent for auksjonshuset?
2. Budgivers maxbud - kjent for auksjonhuset?
3. Blir kjennskap til 1. eller 2. misbrukt av auksjonshuset til å presse prisen opp mot maxbudet?
4. Får andre budgivere vite om 1. eller 2.?

For alle kategorier vil det (tror jeg) være forskjell mellom en ren nettauksjon og en "live-auksjon"

1. I en nettauksjon vil jeg tror at budgivers identitet er ukjent inntil eventuel han vinner. Auksjonshuset kan kanskje gå inn underveis å " kikke", og de (og andre) vil kunne kjenne igjen en byder som er en stadig gjenganger, fordi man kjenner igjen "nick'et". Jeg har aldri opplevet noen redsel for "lekkasje".
På en live-auksjon har man gitt navn til auksjonshuset, enten ved skriftlig forhåndsbud eller ved at du nås på telefon. Auksjonshuset vet hvem du er.
Det gjør de også når du sitter i salen.
2. På nettauksjon kan auksjonshuset antagelig gå inn å sjekke, maksbudet må nødvendigvis være registrert. Forhåndsbud til live-auksjon kommer i samme kategori. Er du telefonbyder behøver du ikke oppgi noen grense, det samme gjelder for de som deltar i type Numismas live-auksjon med sal og samtidig bud over nett (dette har vært praktisert av mange utenlandske hus i noen år).
3. Svar på dette er et spørsmål om tro. Jeg har aldri følt meg misbrukt, hverken hjemme eller ute (se likevel 4. nedenfor). Min tro er at det ville være rimelig drepende for et auksjonshus om det ble avslørt at de hadde allierte i salen som presset opp prisen til nær maksbud. Dessuten vil det være en risikosport med logistikksider. Risiko: Dine "allierte" vil vite at du jukser. Er det en ansatt er det ikke sikkert han vil være det bestandig, forhenværende aansatte er ikke alltid lojale mot tidligere arbeidsgiver. Er det en kunde, vil han kanskje tenke at det neste gang rammer ham selv. Logistikk: Til en auksjon med 1000 objekter vil kanskje halvparten få forhåndsbud. Enten må du ha mange allierte, eller så må vedkommende sitte med en komplett liste - en liste som vil være ekstremt kompromiterende hvis sidemannen får se den. Det kan være små signaler fra auksjonarius, men klør han seg i øret eller snur klubben opp/ned 500 ganger når det er konkurranse mellom sal og forhåndsbud er det jo en risiko for at andre ser et mønster.
Nettauksjoner kan være mer utsatt, med mindre budhistorikken er åpen. Min erfaring begreser seg til få hus, der ser jeg nicket til motbyder (og hvilket bud som gjelder) og siden jeg stadig får tilslag under maksbud - har jeg så langt ikke følt uro.
4. På de nettauksjonene jeg deltar i får jeg vite når jeg har høyeste bud, og (hos noen) får konkurentene vite at de er overbudt - og må hvis de fortsatt vil være med prøve seg frem til de passerer mitt bud.
På live-auksjoner skjer det jeg har nevnt før og som andre har referert i denne tråden: Auksjonarius sier "byr du 100 mer, er den din". Som forhåndsbyder ville det har ergret meg om mitt bud glapp på den måten, i salen har jeg (med litt dårlig samvittighet) gledet meg. Jeg syns det er en uting. Unnskyldningen er at det er arbeidskrevende å sende i posten, kjøpers reklamasjonsvilje øker med tiden posten tar osv. Likevel; det er litt unfair mot forhåndsbyder. Men bare litt. I salen har du jo alltid mulighet til å overby gjeldende bud, forskjellen er at her "vet" du at det holder med det neste.
Misbruk av navn har jeg vanskelig for å se for meg. Om auksjonarious mot all formodning skulle si at jeg byr mot Rike Rikesen (underforstått - jeg får aldri den mynten) - vil det kanskje pirre meg til å by så lenge at mynten ble ekkelt dyr for herr Rikesen. Men risikoen for at herr Rikesen er tapt som kunde er jo ganske stor. Jeg kan heller ikke se at huset er tjent med å røpe at forhåndsbyder er Fattigper Hansen ("han kan jo ikke by så høyt"). Risikoen er vel her at de rike i salen unnder Fattigper en mynt til en rimelig penge.
Jeg velger derfor å tro - at de fleste auksjonhus - tilstreber å være ordentlige, rett og slett fordi det lønner seg.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by madsemann »

Om slik budgivning forekommer, noe jeg sterkt betviler. Har jeg ingen tro på at det er mulig å bevise.
Og at det er en mann i salen ville bare vært idioti. De kan bare rope den ut på maksbudet i så fall, der er det ingen risiko for å bli tatt.

Når vi da merker at det fortsatt er mye å gå på når det kommer til forhåndsbudene, så faller dette på sin egen urimelighet.

Hvis mineline kan bevise dette, uten å fremstille annenhånds rykter, så er det sensasjonelt! Og da bør du ikke bry deg om konsekvensene for jobber og rykte.

Jeg stiller meg likevel tvilende til at dette er mulig å bevise uten å drive med synsing og annenhåndsinformasjon. Og da har mineline muligens til dels lagt ett skadelig rykte over alle auksjonshus.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by jornkris »

Tydelig at Olav K og Madsemann ikke var aktive på forumet i 2008/9 da det ble avslørt at samtlige forumbrukere som deltok på en auksjon fikk tilsalgene sine til maxbudene.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Myge »

Har du en tråd på dette, jeg forsøkte å søke opp dette, men kunne ikke finne noe. Fant noen andre tråder fra 2008 som gjorde at jeg innså at ikke så mye har endret seg på fem år :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Olav K »

jornkris har helt rett i at jeg ikke var aktiv på forumet i 2008/9 - jeg kom ikke med før i januar 2011 da numisma tipset meg om at dette kunne være et interessant sted å følge med på. Det var det.

Diskusjonen ovenfor er lite konkret, deltagerne - også jeg - formidler hva vi tror og delvis hvorfor.
Nå refererer du til noe som synes å være konkret. Hvis samtlige forumbrukere har opplevd at det var maksbudet, og bare det, som gikk inn - er det for meg (og andre som ikke deltok i forumet den gangen) interessant å vite følgende:
Var dette resultatet i én auksjon, eller en generell erfaring fra flere?
Hvis det bare var én, hvilken?
Har i så fall dette auksjonhuset forbedret seg, lagt ned, eller på annen måte reagert på avsløringen?

Dersom forumdiskusjonen resulterte i at vedkommende auksjonshus (en eller flere) stoppet praksisen, kan det være en illustrajon på det noen (også jeg) tror - at systematisk manipulasjon kan bli avslørt, og at det å oppføre seg redelig for auksjonshuset derfor vil lønne seg på sikt. Det viser at et forum som dette har en misjon.

Jeg sier ikke at auksjonshus er feilfrie, de kan misse på gradering, proveniens m.m., og i alle bransjer vil man fra tid til annen finne brådne kar.
Det ingen er tjent med er ulne påstander om at "X jukser, jeg vet hva de gjør, men jeg vil ikke si det".
Deltagerne her er flinke til å påpeke mulig lurv på QXL o.l., og jeg ser ingen grunn til ikke å være like konkret i forhold til mynthandlere/auksjonshus.
De som er ordentlige vil sette pris på korreksjon, de som ikke er det fortjener ikke bedre.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by jornkris »

Myge wrote:Har du en tråd på dette, jeg forsøkte å søke opp dette, men kunne ikke finne noe. Fant noen andre tråder fra 2008 som gjorde at jeg innså at ikke så mye har endret seg på fem år :D
Ja, jeg har en tråd, men 9/10 av tråden er desverre forsvunnet. Sånn ble det desverre med mange gamle tråder ved en eller annen oppdatering.

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=33&t=1306&p=13451&
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Olav K »

Bra - dette var konkret. Det var vel på den tiden jeg selv kjøpte danske 20 kroner gjennom forhåndsbud hos Høiland, og sluttet med det fordi jeg syntes de ble for dyre (estimat 900 og mitt sikringsbud på 1200 fikk tilslaget). Heldigvis skjede det noe med gullprisen.
Høiland er for tiden gjenstand for rettforfølgning i Danmark for uren trav - det har vært referert her i forumet.
Mitt oppfølgningspørmål er derfor om det bare var denne auksjonen/evt. bare Høiland som kom frem i tråden, eller kom det andre konkret eksempler?
Locked

Return to “Auksjoner”