Sende LP plater i posten

Forum for alle som samler på musikk. Har du gamle vinylplater, kasetter, cdplater eller musikkeffekter du samler på er dette forumet for deg.
Post Reply
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Sende LP plater i posten

Post by kråkerøy »

Jeg har en god del LP plater som jeg vurderer å selge.

Er det noen som har erfaring i å emballere og sende LP plater på mest mulig gunstig måte i posten?
Jeg ser at en del selgew på QXL, men hvordan sendes dem?

Billigst mulig uten at de blir ødelagt eller knekker.
Fit om jeg kunne få litt hjelp til å vurdere hvordan de bør pakkes og sendes.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Sende LP plater i posten

Post by vivavegas »

LP plater er ett mareritt.
Det beste er vel å først legge den i plastpose og så pakke papp rundt sendingen. Jeg pleier å kappe til en veldig avlang som jeg deretter bretter slik at jeg da får 3 kanter jeg må tape igjen.

Neste post er å holde vekten under 350 gram. Dette gjelder kun hvis du selger en LP. For å få til det må du bruke ikke den tykkeste pappen og du må kappe eksakt LP-størrelse.

I tillegg så er disse sendingens såpass store at de skal ha ett ekstra tillegg pga. stor sending. Leverer du de inn til posten så er det en liten sannsynlighet for at en overivrig funksjonær vil ta seg betalt. Franker de derfor selv hjemme slik at den sannsynligheten er redusert. Er allikevel en teoretisk sannsynlighet for at du kan få regning i posten, men den trur jeg er ganske teoretisk og trur det er folk som har sendt flere 100 plater uten at de har måttet betale dette gebyret.

Det enkleste er kanskje å lage pakker med LP og å bruke smartpost. Litt avhengig selvsagt om dette er relativ ordinære ting, eller mer spesielle ting.
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Sende LP plater i posten

Post by nostalgikeren »

Hei,

Firmaet Postemballasje AS selger egne esker som er tilpasset LP-plater:

http://www.postemballasje.no/product.cfm?PID=222-225

Har ikke testet de selv, men tenkte å gjøre det når jeg snart skal redusere litt på min egen platesamling også. Kanskje noen andre på forumet har erfaring med disse?

Mvh, nostalgikeren
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Sende LP plater i posten

Post by vivavegas »

12,50 ekstra i tillegg til prisen er jo en ikke ubetydelig kostnad for noe man kan få gratis på nærmeste nærbutikk. Sikkert noen som av den grunn ikke gidder å by på auksjonen, evnt. byr mindre enn det de ellers ville gjort.

Men det er som sagt mye bry med disse LP-platene så skjønner også de som kjøper disse her....
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Sende LP plater i posten

Post by kråkerøy »

Takk for raske svar.

Mye papp blir nok løsningen dersom jeg velger å legge dem ut enkeltvis, men det blir jo veldig mye pakking da.
Får se hva det blir til.
Har også fått andre greie tips på PM (Direktekontakt). Får se hva det blir til.
3 banankasser står trygt plassert under trappa foreløpig, og tar opp plass.
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Sende LP plater i posten

Post by nostalgikeren »

Personlig ville jeg tatt denne kostnaden selv som selger, og heller reklamere med at jeg pakker veldig godt/sikkert. Og så ville jeg kanskje brukt litt av tiden jeg evt. sparer på å kjøpe ferdig emballasje til å ta ekstra bra/fristende bilde(r), og beskrive platene jeg selger ekstra grundig. Jeg tenker her på å selge litt bedre/dyrere LP-plater, og ikke "dusinvare".

Kanskje ville regnestykket da kunne gå i min favør allikevel?

For rimeligere plater, hvor det viktigste er å få sendt de så billig som mulig, er det en del som bruker pappen som brukes som "mellomlegg" mellom hvert lag med øl/mineralvann på pallene i butikkene. Med to lag med denne pappen i LP-format skulle man greit komme under 350 gram.

Mvh, nostalgikeren
User avatar
Torven
Posts: 42
Joined: 06 Jul 2008 15:39

Re: Sende LP plater i posten

Post by Torven »

Jeg solgte for noen år tilbake ca 500 black metal LPer (som jeg samlet på før) til en i Italia som kjøpte dem...


Jeg la dem rett og slett i en vanlig STOR eske med masse avispapir rund og pakket dem så tett at dem ikke kunne flytte på seg og dem var vist hele og fine da dem kom til Italia sa han som kjøpte dem.

Men nå hadde jeg nok kanskje vurdert bobleplast eller noe :)




kråkerøy wrote:Jeg har en god del LP plater som jeg vurderer å selge.

Er det noen som har erfaring i å emballere og sende LP plater på mest mulig gunstig måte i posten?
Jeg ser at en del selgew på QXL, men hvordan sendes dem?

Billigst mulig uten at de blir ødelagt eller knekker.
Fit om jeg kunne få litt hjelp til å vurdere hvordan de bør pakkes og sendes.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Sende LP plater i posten

Post by seuk »

Hvis man regner med at skulle sælge mange LPer enkeltvis er det billigst at købe forsendelsespap og plastik i Tyskland.

F.eks. på ebay...:
http://musik.shop.ebay.de/Musik-/11233/ ... m=R4&_ipg=

Så kan prisen komme ned på ca 3-5 kr pr forsendelse alt efter hvormeget man gør ud af det.

Disse handlere mener jeg også er ok:
http://www.rauterecords.de/index.php?language=englisch
http://www.protected.de/200/cgi-bin/sho ... bieterID=1
http://www.schleuderhannes.de/

HUSK VED FORSENDELSE AF VINYL PLADER AT TAGE PLADEN UD AF OMSLAGET SÅ DETTE IKKE BESKADIGES UNDER FORSENDELSEN!!!
Post Reply

Return to “Musikk”