Eksempel på forminsking av bilde...

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Eksempel på forminsking av bilde...

Post by grenl.har »

Vi er mange som ikke er PC spesialister her inne. Derfor denne enkle måten som gjør bilder som er sånn ca. 10mega pixel i utgangspunktet ned til størelser som kan brukes på dette forumet. "Velg" er samme som venstreklikk....

-Høyreklikk inn på aktuelle bilde.
-Velg "Open with"
-Velg: Paint
Har du Paint, åpnes bildet i Paint.
-Velg på "Image" øverst på siden.
-Velg Stretch/skew
-skriv inn 25% på både Horizontal og Vertical under kun Stretch.
-File.
-Save As. Lettest på Desktop. Dermed lett å finne når man browser fram bildet til dette forumet.

Kunne vært bedre forklart, men lykke til! Hvis ikke spør junior i huset, eller naboen...
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Eksempel på forminsking av bilde...

Post by Femmern »

Det er bare å prøve seg fram og spørre når det gjelder bilder her på forumet. Jeg laget en guide en gang men må starte på nytt siden jeg fikk et ørlitet ras på pc'en :roll:
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Eksempel på forminsking av bilde...

Post by storbrum »

grenl.har wrote:Vi er mange som ikke er PC spesialister her inne. Derfor denne enkle måten som gjør bilder som er sånn ca. 10mega pixel i utgangspunktet ned til størelser som kan brukes på dette forumet. "Velg" er samme som venstreklikk....

-Høyreklikk inn på aktuelle bilde.
-Velg "Open with"
-Velg: Paint
Har du Paint, åpnes bildet i Paint.
-Velg på "Image" øverst på siden.
-Velg Stretch/skew
-skriv inn 25% på både Horizontal og Vertical under kun Stretch.
-File.
-Save As. Lettest på Desktop. Dermed lett å finne når man browser fram bildet til dette forumet.

Kunne vært bedre forklart, men lykke til! Hvis ikke spør junior i huset, eller naboen...
God idee, bortsett fra at jeg ikke ville lagret bildene på desktop, jeg tror det er bedre å lagre dem i mappe på stasjonen. Min erfaring sier at blir det for mange bilder som ligger på desktop, så kan dette gå utover det virtuelle minne, og maskinen begynner å jobbe treigt.
arrester meg om jeg tar feil, sikkert noen som ar bedre greie på dette enn meg. :-)
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Eksempel på forminsking av bilde...

Post by grenl.har »

Enig med Storbrum ang. lagring. Det er kun midlertidig lagring jeg gjør på desktop, lett å finne.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Eksempel på forminsking av bilde...

Post by jornkris »

Paint er ikke det mest optimale programmet for slikt. Det har relativt enkle algoritmer som vil forårsake endel aliasering.
Alisering er når et større antall pixler som er i mønster blir slått sammen til en pixel og det oppstår et annet mønster.
Hvis dere ikke helt skjønte det, så ser dere det på våpenskjoldet til denne mynten.
http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=2 ... hilit=1824
Jeg bruker photoscape til å endre størrelsen på bilder. Gratis program link under.
http://www.photoscape.org/ps/main/download.php
Algoritmen som heter lancos er veldig godt egnet. I phoscape kan man også beskjære og endre lyset på bildene.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”