Lekepenger?

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Lekepenger?

Post by numis »

Noen som kjenner til dette?Små kopier av svenske penger.Relativt forseggjorte.De er ikke nye,dvs minst 20 år .Kan de være (eldre) lekepenger?
Attachments
skann0004.jpg
skann0004.jpg (92.49 KiB) Viewed 1826 times
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Lekepenger?

Post by kråketoppen »

Disse skal være laget av ett firma i Tyskeland og kan være " nesten " like gamle som de avbildede mynter. Står ett innlegg om dem i en eldre Sieg, kommer nok en bedre forklaring av en her inne. Kan nok finne fram til nevnte artikkel, men du får vel svaret innen jeg får rota det fram. :)
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Re: Lekepenger?

Post by numis »

Hører gjerne fra deg om du finner noe om de i en gammel katalog
:D
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Lekepenger?

Post by kråketoppen »

På Tradera under kuriosa selges det en svensk 50 øre, selger nevner Lauer som har laget disse i Nurnberg og det stemmer. Selger oppgir sin " mynt " som spillepollett.
Jeg har sjekket litt i div. Siegs og numis.oppslagsbøker, men kan ikke finne ut av det ennå.
Mener jeg har lest ett stykke om Lauer og hans " mynter " ett eller annet sted. G.Thesen & co
vet mere enn det jeg har kommet med her, kanskje K.Kvist vet noe?
Det ble også laget danske og norske typer.
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Lekepenger?

Post by gekl »

here were some more general information about Lauer, Rechenpfennig and Spielmarken.

viewtopic.php?f=46&t=3772.

====


Here is a small remark, found at the famous page : http://www2.gladsaxegymnasium.dk/2/artikler/meyer2.htm

Of relevance here is the section :"…De små lejetøjspenge fra 1888 har flere gange været omtalt. En møntskribent i et større jysk dagblad, skrev for nogle år siden "at disse mønter bragte vild forvirring i mange år". Disse legetøjspenge fra firmaet L. Chr. Lauer i Nürnberg, blev solgt på den Store Nordiske landbrugs- og Kunstudstilling i København i 1888, hundredåret for stavnsbåndets ophævelse. Det var samtidig første gang, dette firma søgte indpas på det danske marked. Med disse meget smukt udførte legetøjsmønter ønskede man at gøre opmærksom på, hvor fint der kunne præges i Nürnberg. Man havde lavet andre serier fra forskellige lande. Disse mønter var forbudte fra starten - det stod i loven. De blev også omgående forbudt af politiet. 10 og 25 øren var for lig de officielle mønter.

Politimuseet (nu på Nationalmuseet) har dog ingen sager om udgivelse af disse mønter for ægte. Derimod var der i Sverige hele tre sager om disse (svenske) legetøjspenge. Det er altså meget få politisager, der kendes vedrørende disse småjetons.…"
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Lekepenger?

Post by Ask »

Firmaet Lauer i Nürnberg finnes den dag i dag. De produserte og fremdeles produserer medaljer, jetonger og kopier av mynter. Dessverre eksisterer ingen produktkatalog som dokumenterer hele produskjonen deres, og for noen år siden ble samtlige gamle stempler, patriser e.l. destruert. Av plassmangel såvidt jeg vet , og fordi man ikke fant et museum som var interessert.

Ved siden av sine kopier har Lauer også laget noen ( nesten ) ekte penger : Cap York - betalingsmerkene av 1910 ( eller var det 1912 ) ble laget av Lauer.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Lekepenger?

Post by Letti »

"" for noen år siden ble samtlige gamle stempler, patriser e.l. destruert. Av plassmangel såvidt jeg vet , og fordi man ikke fant et museum som var interessert.""


:shock: noe så trist. Plassmangel ser ut til å være myntsamlerens verste fiende. Dette minner meg om svaret jeg fikk fra norges bank angående ting fra myntverket som ble stuet bort etter salget. Desverre må nok regne med at det som ikke alt har havnet der, havner på ei søppeldynge etterhvert. En total mangel på forståelse for historie og historiske gjenstander, det er til å gråte av og det er ingenting man kan gjøre.
Last edited by Letti on 14 Jul 2010 14:04, edited 1 time in total.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Lekepenger?

Post by Lagrinn »

Viss noen her sliter med plass mangel, så send meg en pm før dere begynner å destruere ting :)
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Lekepenger?

Post by kråketoppen »

Letti wrote:"" for noen år siden ble samtlige gamle stempler, patriser e.l. destruert. Av plassmangel såvidt jeg vet , og fordi man ikke fant et museum som var interessert.""


:shock: noe så trist. Plassmangel ser ut til å være myntsamlerens verste fiende. Dette minner meg om svaret jeg fikk fra norges bank angående ting fra myntverket som ble stuet bort etter salget. Desverre må nok regne med at det som ikke alt har havnet der, havner på ei søppeldynge etterhvert. En total mangel på forståelse for historie og historiske gjenstander, det er til å gråte av og det er ingenting man kan gjøre.

Takker for all hjelp og proffe innlegg, heia forumets medlemmer og en fortsatt god sommer. 8)
Post Reply

Return to “SHOWROOM”