NUMISMATOGRAFI!

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by losset »

Skal forsøke google det. Jag bruker nå et: Casio Exilim 8,1 mega pixels. Fikk vurdert her inne (se annen tråd) en Fem øre i fra 1915. For og bli fornøyd med Bildet å at det skulle bli tydelig nok.. Brukte jeg bortimot 3 timer. Det er ikke akkurat butikk dersom du skal legge ut en serie med Bilder. Forsøker derfor å finne ut av noe fungerer bedre. Men jeg har mye å gå når det gjelder meg selv også. Mulig jeg finner en annen løsning med tanke på lyssetning etc.... Snublet over denne annonsen på Finn.no ( se over ) og lurte på om det var noen erfaringer rundt denne?

Vi vet jo alle at et godt bilde betyr alt for budgivning etc...

Alex la ut også en 100 % strøken 1915 5 øre, var det slik du manipulerte denne også? :wink: Å såfall trenger Michael Paepcke deg på Sykkelverkstedet sitt he he.......... :D :D :D ..
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Den 5 øren fra 1915 er bildet helt standard, jeg endret fra det bildet til 1911. Brukte bare paint.

Når det gjelder det med bilder, så er det nok fordi du ikke har på makro. Mange kameraer har også en "handshake" knapp, som gjør at bildet blir tatt svært fort og du hindrer da at mynten blir skurrete. En annen ting er at du trenger nok lys. Bruker du zoomen får du ikke makro og vil gjerne resultere i dårlige bilder.

Jeg bruker et helt vanlig ordinært kompaktkamera som kostet meg 4000 kr for 2 år siden. Det har 8,1 mp.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by losset »

Ja jeg skjønte det :D Ikke ofte en ser en så strøken 1915 fem øring. Begynner å innse at det er jeg som kanskje må begynne med tilføring av lys etc....Paint har jeg bukt, den er grei egentlig.

Men lurte på om jeg rett å slett skulle svi av penger på denne?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... .svl=Bilde" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det var noen erfaringer rundt bruk av denne????

Odd
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by MarkusLømo »

Alex R wrote:Den 5 øren fra 1915 er bildet helt standard, jeg endret fra det bildet til 1911. Brukte bare paint.
Endringen er meget god. Uhyre vanskelig å se at det skal være noe galt med "5-øren fra 1911". Eneste er at de to enerne i 11 er identisk like - men da skal du se godt etter.

En bør nok absolutt passe på å sjekke levert mynt opp mot auksjonsbilder ved kjøp av litt finere mynter på nettauksjoner. Jeg gjør alltid det. Og blir ytterst sjelden skuffet, kan jeg legge til. Eneste gangen jeg virkelig ble snytt hadde jeg bare betalt 70 kroner for mynten. Da var jeg uerfaren også, ville ikke kjøpt den i dag.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by losset »

Der er vanskelig selv om du påpeker hva jeg skal titte etter også....
Jeg har nok blitt lurt noen ganger, men er som sagt "fersk i gamet" og må tråkke i de samme fellene som alle andre.

De dyre Myntene kjøper jeg alltid av seriøse Mynthandlere.

Akkurat nå er hovedfeltet mitt Haakon og frem til nåtid. Har en del Oscar, men er nødt til fokusere, slik at jeg blir ferdig med de her samlingene.........Snart ferdig heldigvis :?

Slike som Paepcke ødelegger så vanvittig mye, så håper at rettstaten tar seg av han. Han fortjener Kokende Tjære og Fjær og satt ut til "spott & spe" for hele verden. :twisted:
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

MarkusLømo wrote:
Alex R wrote:Den 5 øren fra 1915 er bildet helt standard, jeg endret fra det bildet til 1911. Brukte bare paint.
Endringen er meget god. Uhyre vanskelig å se at det skal være noe galt med "5-øren fra 1911". Eneste er at de to enerne i 11 er identisk like - men da skal du se godt etter.

En bør nok absolutt passe på å sjekke levert mynt opp mot auksjonsbilder ved kjøp av litt finere mynter på nettauksjoner. Jeg gjør alltid det. Og blir ytterst sjelden skuffet, kan jeg legge til. Eneste gangen jeg virkelig ble snytt hadde jeg bare betalt 70 kroner for mynten. Da var jeg uerfaren også, ville ikke kjøpt den i dag.

jeg ble lurt engang, kjøpte en 5 øre 1907 på qxl, da hadde selgeren tatt et bilde fra oslomynthandel sine sider. Mynten så ut som en 0/01, og jeg mottok en i kvalitet 1. En helt annen enn hva bildet viste.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by MarkusLømo »

Alex R wrote: jeg ble lurt engang, kjøpte en 5 øre 1907 på qxl, da hadde selgeren tatt et bilde fra oslomynthandel sine sider. Mynten så ut som en 0/01, og jeg mottok en i kvalitet 1. En helt annen enn hva bildet viste.
Ja, sånt trenger en jo ikke paint for heller. Bilder av andres mynter er ikke vanskelige å få tak i. Men da har du også solgt noe annet en du har levert og kunne like gjerne levert en 0/01 fra 1967 som en 1 fra 1907.

Hva skjedde videre i saken? Fikk du erstatning? Ga du negativ karakter?
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Jeg veit egentlig ikke helt hva som skjedde.
Han påstod at det var samme mynt som på bildet, jeg mener jeg fikk penger i retur men er ikke sikker.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by ZZzzz »

De første bildene ble redigert på en bærbar maskin, mens da jeg kom på jobb, og fikk sett på dem via en stasjonær, så var bildene utrolig mørke. På den barbære, så de faktisk fine ut. Mens på den stasjonære, eller vanlig skjerm, så de mørke ut.

Så med noe redigering med bruk av MS photo manager, så blir resultatet slik. Men spørsmålet er hvordan andre oppfatter bildene på sine maskiner.
zz07[1].jpg
zz07[1].jpg (146.93 KiB) Viewed 2152 times
zz10[1].jpg
zz10[1].jpg (129.21 KiB) Viewed 2154 times
Når jeg prøvde meg på å fotografere proofmynter, ble resultatet langt fra tilfredsstillende. Speilflatene reflekterte alt i mils omkrets, også relieffet ble reflektert i flatene. Men jeg har tenkt litt på hvordan man kan løse dette problemet. Tanken er en boks hvor mynten plasseres på høykant og vinkelrett mot linsa. Mynten omsluttes av vegger på alle sider, bortsett fra baksiden, hvor lyset trenger inn. Omgivelsene blir naturlig nok gjenspeilt i proofmynten, og det er vel mest ettertraktet å ha svarte speilflater. Da bør innsiden av boksen være svart, matt svart. Speilblank svart vil speile omgivelsene, som mynten igjen speiler. Detter må man lage et hull til linsa. Men herfra må det ikke komme inn lys etc, som kan gjenspeiles i mynten. Altså må hullet tettes på en best mulig måte. Dette er jo kun teoretisk, men spørsmålet er om dette kan virke?

Burde det opprettes en egen kategori for bilder, et "showrom"? Her vil det kanskje være mulighet for folk å vise sine mynter, diskutere fototeknikker, eller at man kan etterspør bilder til artikler etc?
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by losset »

Har aldri gitt en negativ karakter, men det er rett før jeg gir << Bestintown >> på QXL min første negative karakter.
Vant en rull med kronestykker den 04.11 - Har purret ved tre anledninger, før jeg fikk til svar; "

har vært bortreist.
I løpet av uken

Når man ser i karakterboka hans, så er det ikke akkurat noen storselger akkurat.

Man skal ikke bløffe for lenge i denne bransjen føre man blir "røket ut"

Ellers har det vært jeg som ikke har studert Mynten godt nok, eller lest beskrivelsen godt nok. De helt store økonomiske skuffelsene har jeg foreløbig unngått. Uansett, så handler jeg kun dyre mynter i fra rennomerte forhandlere.

Generelt har jeg bare positive opplevelser med de jeg har handlet med/solg til på QXL.

Derfor er det Alpha Omega meg gode Bilder når man skal handle på nett.

Handler du ifra en seriøs forhandler, holder det lenge med kvalitets beskrivelse av objektet, der blir bildet igjen overflødig.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by losset »

Har lest om den løsningen jeg også. Har også sett noen til salgs, men husker ikke hvor.
Men som du resonerer deg til her, er jeg enig med deg med tanke på denne boksen.

Den av oss som forsøker seg på dette, oppfordrer jeg til å dele sine erfaringer med oss her inne.

O II Mynten var perfekt avbildet etter min mening ( den var i 0 kval ?) ...........

Den Danske virket mørk, ikke ikke noe spesiell inntrykk av denne... Med tanke på glans, kval....

odd
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by ZZzzz »

Det burde være mulig å kjøpe noe tykk svart matt papp, og bygge en prototype. Og prøve å pønske ut en løsning for et stativ som holder mynten oppe!

Jeg tenker på hvordan dette kan løses, og det er vel bare å løpe og kjøpe litt papp :D

Det eneste å utsette på mynten er et ubetydelig riss mellom D og L. Ellers så har den ekstremt matt relieff og knivskarp overgang mellom speilflatewn og relieffet. Reversen er noe patinert, men like perfekt. Kvaliteten sier vel seg selv ut fra beskrivelsen :D

Gullmynten ser vel slik ut i virkeligheten. Jeg kjøpte den som 01 for en del år siden. Så den tror jeg er gjengitt nær slik den ser ut, med skarpe detaljer! Men det er alltid rom for forbedring!
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Hvor mye kostet denne da? 25 øre i tilnærmet proof kvalitet er vel ikke veldig vanlig å finne.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by ZZzzz »

Jeg tror ikke de er så veldig uvanlige. Har sett et par i prakt på skanfil til salgs. Men vet ikke om de var like bra. Jeg betalte vel for denne i underkant av 900 kroner! Røverkjøp, hehe :)

-> dårlige bilder, utrop 1 kr, ingen kvalitetsvurdering og andre budgivere som ikke kunne lese bildene like godt kan føre til et godt kjøp :p Men det kunne også ha vært katta i sekken!
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote:Jeg tror ikke de er så veldig uvanlige. Har sett et par i prakt på skanfil til salgs. Men vet ikke om de var like bra. Jeg betalte vel for denne i underkant av 900 kroner! Røverkjøp, hehe :)
Bra kjøp uansett, men hvilket årstall er det egentlig snakk om? Har ikke fått med meg det. Er jo forskjell på f.eks. 1896 og 1902.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”