NUMISMATOGRAFI!

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Olav K »

På NNFs nye nettsider, som vi håper kommer opp før årsskiftet, har vi foreløpig rikelig plass: Her kan vi legge inn Alex' lille innføring i avansert numismatogtafi. Du er hjertelig velkommen, og vi kan legge det ut i den åpne delen som ikke krever medlemskap (med mindre du selv vil være eksklusiv).
User avatar
krag
Posts: 90
Joined: 30 Mar 2014 19:33
Location: Vestby

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by krag »

Det vil i så fall være veldig interessant for oss i startgropa - og sikkert mange andre også.
h7-10-øre.jpg
h7-10-øre.jpg (264.45 KiB) Viewed 3433 times
Canon 40d, 100mm 1:2.8, iso-100, f/5.6, lys, overskyet gjennom vinduet. Egen kommentar: forsiden ble grei, generelt ute av fokus (perlelenken), lite objekt å jobbe med. Jekker opp til i alle fall 50 øre ved neste gjennomføring. Etterbehandling, litt mer rød og gul + litt farge tonalitet (curves).
Sicilia, England
Jon
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Image
Image

Image
Image
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Flash »

Pøs på, dette tåler vi mye av.

Ellers støtter jeg forslaget til Olav K.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by rega65 »

Nja,vet ikke om jeg tåler mer jeg :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Image

Image
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Image

Image
User avatar
krag
Posts: 90
Joined: 30 Mar 2014 19:33
Location: Vestby

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by krag »

Dette tåler jeg veldig fint og gjerne mer om mulig. Utrolig flotte bilder, Alex R!
Sicilia, England
Jon
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Olav K »

Problemet med slike bilder er at du blir skuffet når du får mynten/medaljen i hånden - bildet er finere...
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by karstkri »

Ikke helt enig -fikk kjøpt Holberg medaljen og fikk den idag og den er like fin som bildene :wink:
karstkri
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Image
Image
User avatar
krag
Posts: 90
Joined: 30 Mar 2014 19:33
Location: Vestby

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by krag »

h7-50-øre.jpg
h7-50-øre.jpg (205.76 KiB) Viewed 3142 times
f/3.5, iso-100, 0,5 sekund eksponeringstid, selvutløser, 10 sek., én lyskilde, taklampe. Egen kommentar: ønsket et enkelt bilde uten rigging og etterbehandling. Skal ordne med flere lyskilder og uv-filteret skal av ved neste anledning. Gulfarget.
Sicilia, England
Jon
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Ikke så ille det der.

Bare få ordnet opp i hvitbalansen i kameraet. De fleste kameraer har forskjellige innstillinger du kan bruke for å unngå at det blir feil farge.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Olav K »

Det er selvfølgelig lov å velge bort "etterbehandling", men når det gjelder kelvintemperatur er det mye lettere å gjøre det etterpå enn å innstille det i kameraet. Vil du gjre det i kameraet må du teste på et hvitt papir, men kameraets egen skjerm kan lyve, slik at du må ta det inn i PC'en og se hvilken temperatur som gir riktig hvitbalanse. Da er det lettere å ta bildet med mynten og justere hvitbalensen i PC'en etterpå.
Glødelamper gjør sølvmynter gyldne, og de nye lampene har variable temperaturer selvom de tilstreber å gi "gammeldags" varmt lys. Jeg kjenner ingen kameraer som takler vanlig kunstlys med hvitbalansen på "auto". Du vil i andre tråder se hva de drevne gjør med spesiallamper og lyskasser. For oss amatører er det beste indirekte dagslys, gjerne med reflektor for å unngå skygger, og dét er noe som kameraets egen hvitbalanse takler. Bildet du viser er jo bra nok, om det ikke var for lystemperaturen.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Arve »

Vakker 10 centesimi Alex. Mitt eksemplar blir litt kjedeligere etter slike bilder.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “SHOWROOM”