NUMISMATOGRAFI!

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Her er bildene jeg som best kan få til:

Noen tips til å få det bedre?
Attachments
P1010022.JPG
P1010022.JPG (75.76 KiB) Viewed 2398 times
P1010021.JPG
P1010021.JPG (73.13 KiB) Viewed 2400 times
1927a.JPG
1927a.JPG (88.56 KiB) Viewed 2399 times
1927.JPG
1927.JPG (89.04 KiB) Viewed 2400 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Som dere ser, så sliter jeg med at kameraet fanger opp risser og forværrer dem 1000 ganger! Den 1927 som dere ser der er helt strøken, kun noen små utmyntningsrisser. De ser jo nå ut som noen har sittet med en spiker og køla på den.. :evil:
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Det vil jeg heller prøve å beskrive så diskret som mulig. Hvis en mynt ser styggere ut en den er, er det mest sannsynlig at du skremmer vekk de som er interesserte i den. Tar du et bra bilde, og beskriver at det er en og annen risse, så ser kunden at den ser veldig bra ut.. Det eneste er at en mynt kan se helt utrolig flott ut i et skjær, men i et annet lysskjær er det reine praktmynten.

Så jeg mener at det er best å ha så bra bilde som mulig, og beskrive feilen som er.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

Alex, bildene dine er ganske bra.
Felles for dem alle er imidlertid at de er uskarpe nederst. Dette kommer sannsynligvis av at du har noe vinkel på kameraet, slik at avstanden er ulik. Dette kan du utbedre ved å enten plassere kameraet mer rett på mynten, eller ha større avstand til mynten.

Bildene blir også finere med litt cropping. Her er et gratis fotoprogram du kan bruke.
Jeg bruker det selv, og synes det fungerer veldig bra:

http://www.photoscape.org/ps/main/download.php" onclick="window.open(this.href);return false;
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Du har ganske rett i at jeg holder kameraet skrått, men det som skjer at når jeg holder kameraet rett over mister jeg som regel all glans, og jeg detaljene blir nokså flate.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

.]
Last edited by svessien on 08 Jun 2011 19:38, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

.
Last edited by svessien on 08 Jun 2011 19:39, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by ha-rob »

svessien, hvilken type speilrefleks er det du har (merke) og hvilken type makro-objektiv? Har selv nettopp kjøpt speilrefleks (Canon EOS 450D med medfølgende kit-objektiv), men har ikke rukket å få tatt så mange mynt-bilder ennå.

Alex: vedr. det å ta bilde litt på skrå med det det medfører av uskarphet nederst: har du mulighet for å redusere litt på blenderåpningen (høyere blenderverdi)? Tror det kan hjelpe.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by svessien »

ha-rob wrote:svessien, hvilken type speilrefleks er det du har (merke) og hvilken type makro-objektiv? Har selv nettopp kjøpt speilrefleks (Canon EOS 450D med medfølgende kit-objektiv), men har ikke rukket å få tatt så mange mynt-bilder ennå.

Alex: vedr. det å ta bilde litt på skrå med det det medfører av uskarphet nederst: har du mulighet for å redusere litt på blenderåpningen (høyere blenderverdi)? Tror det kan hjelpe.

Robert: Jeg har et Sony Alpha 100, med Sony 2.8/50 objektiv - ren makrolinse.
Linsen er meget bra. Kamerahuset so-so. Angrer litt på at jeg ikke gikk for Nikon, nå er det for sent. Har hørt mye bra om Canon også. Jeg tror ikke det er de store forskjellene innenfor samme prisklasse. Håper å oppgradere til en semi-pro kamerahusmodell etter hvert.

Jeg har to uvurderlige tilleggsredskap: Et godt stativ og fjernutløser.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by vivavegas »

Ble vist en posting i feil kategori....

Jeg har flere ganger blitt ganske sprø av bildetaking. Trur jeg enkelte ganger har tatt opptil 5-6 bilder av samme mynten med forskjellig type lys.

Naturlig lys gir absolutt bra resultat, men har faktisk erfart at det enkelte ganger kan gi så godt resultat at det lyver ifht. hvordan mynten ellers ser ut. Litt avhengig av vinkel fra lyset så har jeg enkelte ganger klart og ta bilde hvor alle riper og andre feil mer eller mindre forsvinner og det blir jo litt feil.....

Ellers så bruker jeg vanligvis en slik 300w stålampe, men en liten spot. Spotten har jeg tett inntill ett hvitt papirark som gir refleks på mynten og jeg tar da bilder i området tett inntil papirarket.

Bruker ett gammelt videokamera og kamerafunksjonen på denne. Oppløsningen på denne er nok utrolig lav, men synes resultatet blir sånn nogenlunde greit.

Vedlagt eksempel på bilde tatt med stållampen og bilde tatt i dagslys.

Hovedproblemet mitt (som regel) er om jeg skal ta bilde av en matt mynt, eller om jeg skal ta bilde av mynten med skrålys noe som gjør den skinnende. Enkelte ganger har jeg tatt bilde med begge variantene.

Som Axel skriver så er faktisk litt av problemet at med slike nærbilder så gjør det at tom. veldig pene mynter enkelte ganger kan fremstå styggere enn det de egentlig er i virkeligheten.

Uansett så ser det ut som alle på den tråden er gode. Jeg ler meg nesten skakk hver gang jeg ser en mynt som ligger på gulvet og så har man tatt bilde 1 meter over denne og skriver i auksjonsbeskrivelsen "se bilde for kvalitet".
Attachments
DSC03014.JPG
DSC03014.JPG (92.85 KiB) Viewed 2611 times
DSC01842.JPG
DSC01842.JPG (88.98 KiB) Viewed 2608 times
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by ZZzzz »

Jeg prøver å holde kameraet stille, men det er umulig å få totalt klare bilder på den måten. Jeg ser en klar forskjell på bildene tatt med kamera på stativ!
Attachments
50 ore.jpg
50 ore.jpg (215.09 KiB) Viewed 2552 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Fy fankern! Det er den flotteste 50 øringa med hull jeg har sett! Speilglans og frosting? Synd det ikke er en av de gode årgangene.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by ZZzzz »

Gunnar sa at man kunne kalle den proof. OM hadde flust av dem tidligere, og dengang hadde jeg kun råd til denne til 350, hehe :) Skulle ønske jeg hadde hatt flere penger dengang!

Men jeg har hørt at DKM på 40-50- tallet laget noen spesielle ruller med disse praktmyntene med en blå stripe utenpå. Noen som vet noe mer om disse?
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by ha-rob »

Har ikke hørt om de praktmyntene du nevner. Derimot har jeg hørt at det i 1970 ble preget en del såkalte høyglansmynter som ble preget med 2 slag. Myntene var visstnok ment til myntsett men gikk av grunner jeg ikke kjenner til ikke til det. Har selv kjøpt en serie av disse myntene. Skal se om jeg kan få tatt et bilde i løpet av helgen.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by vivavegas »

Angående slike meget pene mynter:

I endel utenlandske kataloger støter man ofte på omtale av mynter som er slått flere ganger/spesialbehandlet til bruk i reklameøyemed. Er usikker på om dette er noe som også kan være gjort i Norge for spesielle anledninger.

Noen som vet.....
Post Reply

Return to “SHOWROOM”