NUMISMATOGRAFI!

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Alex R wrote:Nå skal ikke jeg komme som noen bedreviter her, men jeg syns det ser nesten ut som du har brukt litt for skarpt lys denne gangen.
Litt sånn som du sa om mine bilder.
Du har helt rett Alex, iallefall når det gjelder gullmedaljen, synest denne var vrien, så er nok mulig jeg må komme sterkere tilbake med denne ved en senere anledning, det blei enten mye lys og rett farge, eller lite lys og feil farge :(

Bronsemedaljen synest jeg ser ok ut, litt mye lys akkurat på hodet og skulderen, men om jeg gikk ned på belysningen så synest jeg selve medaljen blei for mørk.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Alex R wrote:her kommer mitt bidrag til denne forferdelige mynten
Forferdelig!!!!!
Jeg synest den mynten er helt genial, stilig bølgformet mynt, med ett enkel og genialt preg, har en slik selv, mener den vant COTY prisen ett år, men husker ikke hvilket.
Last edited by Lagrinn on 15 Nov 2012 15:01, edited 1 time in total.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Her er noen bilder jeg tok av denne mynttypen for en stund tilbake.
IMG_0203.JPG
IMG_0203.JPG (407.29 KiB) Viewed 1329 times
IMG_0202.JPG
IMG_0202.JPG (420.44 KiB) Viewed 1329 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Olav K »

Du sier selv at du kan bli bedre, og du har vel rett - selvom det er vanskelig for oss andre å se det. Dette ER en mynt som er vanskelig å lyssette. Hva bruker du? Reprobord eller styrbar makroblits eller annet? Jeg har selv skrevet at man kommer langt med et kompaktkamera med lyssterkt objektiv og manuell overstyring, men dette krever litt mer - gjør det ikke?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Olav K wrote:Du sier selv at du kan bli bedre, og du har vel rett - selvom det er vanskelig for oss andre å se det. Dette ER en mynt som er vanskelig å lyssette. Hva bruker du? Reprobord eller styrbar makroblits eller annet? Jeg har selv skrevet at man kommer langt med et kompaktkamera med lyssterkt objektiv og manuell overstyring, men dette krever litt mer - gjør det ikke?
Hei Olav K.

Jeg bruker mitt gode gamle Canon 350D med 50mm macro som fokuset må justeres manuelt på, samt stativ, fjernutløser og stativ.
Har kjøpt nytt kamera, men liker det gamle såpass godt att inntil videre så er nye kameraet dedikert til bildetakning av min 2mnd gamle sønn :D
Av belysning bruker jeg en ott-lite og Axial lighting teknikken som er vist tidligere i tråden.

Det er alltid noe å pirke på, trur ikke jeg får gjort så mye med skarpheten på bildene jeg tar, men på lyssetting er det alltid rom for forbedringer å våger å komme med en påstand "av alle bildene i denne tråden er kanskje 10stk perfekt lyssatt etter mitt syn" Trur ingen, kanskje en av dem er mine.

Ett bilde av min sønn under julekort fotosession
IMG_0117.JPG
IMG_0117.JPG (499.21 KiB) Viewed 1305 times
Og ett stykke av medaljen, slik att skarpheten i bildet kommer frem, dett stykket av medaljen er ca 2x2cm
IMG_1977.JPG
IMG_1977.JPG (474.65 KiB) Viewed 1305 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Olav K »

Takk for svar!
Det er jo objektivet (linsen) og lyset det kommer an på.
Litt gøy at du bruker 350 D, er det 8 megapix? Som alle her vil se er godt nok.
Jeg blir litt kvalm når man hyper 21 MP på kompaktkameraer til ferie/festfotografer.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Beklager Olav K, det er 1000D jeg har, blir mye tall dette :lol:
Det er på 10,1megapix, godt nok i massevis, det nye jeg har kjøpt er på 18 megapix, en klar forskjeld når jeg får det opp på 27" skjermen på pcèn, men helt likt på den 10" store bilderamma vi har i stua.

Objektivet har mye og si, men føler vell att mitt er bra nok, selvom jeg har lyst på ett noe større, får se hva tiden bringer :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Olav K »

8 mp eller 10? Noe av poenget er også at du har en større bildebrikke på en speilrefleks enn et kompaktkamera. Går vi ut fra en "fullformatbrikke"(FF) tilsvarende en gammeldags 35 mm filmrute, er Canons APC-format 62% av denne og Nikons DX 66%. Kompaktkameraer har en brikke med et areal på mindre en 10% av en FF. En pixel er en kopp som tar inn informasjon - det sier seg selv at 10MP på et APC har større "kopper" - mer informasjon pr. kopp.enn 21 eller 24 MP på brikke 6 til 8 ganger mindre. Det du ser på en 27"superskjerm klarer du ikke å gjengi her uansett, og de færreste her skal utgi bøker med bilder i A-4 og høyoppløsning/glanset papir.
Jeg synes det er så viktig å formidle at vi ikke trenger verdens dyreste utstyr, og synes det er bra at du - med noe av det vi andre opplever som nær perfekte bilder - ikke sverger til det aller dyreste fra Hasselblad eller Nikon/Canon.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Jeg kan si det enkelt Olav, da jeg kjøpte inn utstyret mitt så kostet alt ca 7000kr, nå får du vell tilsvarende for 5000kr vill jeg tro, så nei, mann trenger ikke det råeste, det holder med godt nok utstyr, men mann må vere interessert, motivert og villig til å ofre "noen" timer på prøving og feiling.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by 2rhaug »

Lagrinn: Det finnes vel ikke mange som har " teket" (bergensk) på fotografering av numismatiske godbiter som deg. Stå på!
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Takk for det 2rhaug, det er nok mange her med ett utrolig potensialet og mange som er utrolig dyktige, så vi har nok mange flere flotte bilder i vente:)

Vill på ingen måte utrope meg som noen mester innen "faget" det er flere her som er hakket bedre i mine øyne, men ingen ting er som noe å strekke seg etter, men hvor blir det av alle bildene vi burde ha sett her?
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by brafin »

Bare vent til " Losset " får sitt kamerautstyr hjem. Da kan vi vente oss flere flotte bilder av div. mynter utover vinteren.. Håper jeg.. :)
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Alex R »

Jeg er ikke noe spessielt glad i å ta bilder av gull jeg heller, for de blir veldig, veldig overeksponert.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Lagrinn »

Gull i proof like eller proof ser jeg ikke noe problem i, men når mann får en medalje slik som ONF medaljen der overflaten er ganske stor og det er nesten ingen brytninger (les:flatt preg) så får jeg problemer med lyset, jeg får det ikke til å "flyte" over hele denne store flaten, det bryter opp i noe mann kan kalle vifte formasjoner på enkelte steder, men mulig jeg bare må belyse ifra flere steder, kommer nok tilbake med nye bilder en gang, må bare prøve og feile litt først.

Her er ett annet bilde jeg har tatt av en gullmedalje som jeg er ganske fornøyd med.
IMG_1668.JPG
IMG_1668.JPG (301.12 KiB) Viewed 1194 times
User avatar
Valkendorf
Posts: 158
Joined: 19 Nov 2008 21:23

Re: NUMISMATOGRAFI!

Post by Valkendorf »

1634.jpg
1634.jpg (335.23 KiB) Viewed 1166 times
Etter nesten 90 år i fangenskap ser Den norske løven dagslys for første gang, men sist den ble omsatt offentlig var vel kun Olav K på auksjonen?
Post Reply

Return to “SHOWROOM”