Judas' betaling

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Judas' betaling

Post by Kjetil Kvist »

Her er månedens antikke mynt: En shekel fra byen Tyre. Tyre lå i Fønikia, i dagens Libanon. På forsiden ser man et maskuling portrett av Melquart, en lokal helteskikkelse som kan sammenlignes med Herkules. På baksiden en ørn med den ene kloa på skipsstavn.

Det er denne mynttypen som ofte markedsføres som Judas-penger; altså en av de tredve sølvpengene han fikk for å ha forrådt Jesus. Dersom det er riktig at Judas fikk 30 sølvpenger, så er det faktisk godt historisk belegg for å mene at det var nettopp 30 av denne typen han fikk. Alle jødiske menn måtte nemlig betale en årlig tempelskatt på en halv shekel. To menn kunne gå sammen og betale én shekel. De som tok imot betalingen krevde imidlertid at all tempelskatt skulle betales med shekler fra byen Tyre; eller "tyrisk sølv" som det står i skriftene. Av alle myntene som blir nevnt i Det nye testamentet, så er det bare denne vi kjenner utseendet til.

For myntsamlere er dette en artig mynt. Det går faktisk an å samle den etter årstall. På dette eksemplaret står årstallet til venstre for ørnen; LN som betyr år 50, eller år 77/76 f.Kr. Mynten veier 13,53 gram, kvaliteten er ok, men ikke topp. Den er litt korrodert, og har fortsatt en god del original funnpatina. Gode eksemplarer selges for 5-6000 kroner og oppover. Jeg kommer til å selge dette eksemplaret, men er fortsatt litt usikker på hvor mye jeg skal ta.
Attachments
09014.jpg
09014.jpg (209.59 KiB) Viewed 1296 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Judas' betaling

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Her er månedens antikke mynt: En shekel fra byen Tyre. Tyre lå i Fønikia, i dagens Libanon. På forsiden ser man et maskuling portrett av Melquart, en lokal helteskikkelse som kan sammenlignes med Herkules. På baksiden en ørn med den ene kloa på skipsstavn.

Det er denne mynttypen som ofte markedsføres som Judas-penger; altså en av de tredve sølvpengene han fikk for å ha forrådt Jesus. Dersom det er riktig at Judas fikk 30 sølvpenger, så er det faktisk godt historisk belegg for å mene at det var nettopp 30 av denne typen han fikk. Alle jødiske menn måtte nemlig betale en årlig tempelskatt på en halv shekel. To menn kunne gå sammen og betale én shekel. De som tok imot betalingen krevde imidlertid at all tempelskatt skulle betales med shekler fra byen Tyre; eller "tyrisk sølv" som det står i skriftene. Av alle myntene som blir nevnt i Det nye testamentet, så er det bare denne vi kjenner utseendet til.

For myntsamlere er dette en artig mynt. Det går faktisk an å samle den etter årstall. På dette eksemplaret står årstallet til venstre for ørnen; LN som betyr år 50, eller år 77/76 f.Kr. Mynten veier 13,53 gram, kvaliteten er ok, men ikke topp. Den er litt korrodert, og har fortsatt en god del original funnpatina. Gode eksemplarer selges for 5-6000 kroner og oppover. Jeg kommer til å selge dette eksemplaret, men er fortsatt litt usikker på hvor mye jeg skal ta.
Hvorfor vil du selge den? Personlig tror jeg aldri jeg kommer til å selge myntene jeg kjøper, med mindre edt dreier seg om store penger.
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Judas' betaling

Post by Kjetil Kvist »

Hvorfor selge? Det er vel snakk om at samlerinteressene skifter, og da er det ofte greit å rydde i samlingen. Denne mynten er jo historisk, og interessant, men den passer ikke helt inn i samlingen av romerske denarer. Derfor har jeg lagt den ut på QXL: http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... =547461788

Kanskje kan den glede en annen samler.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “SHOWROOM”