Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Siste innkjop, denne er ikke fra Bolivia (Potosi), men Spania(Cuenca), uansett en morsom variant.

Image
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by Arve »

Bra bilde, men det hadde vært fint om du kunne skrive litt mer om hva som gjør denne mynten interessant. Det er nok flere med meg som vet lite om denne typen mynter og kunnskap kommer alltid godt med. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by svessien »

Kul mynt, og ellers helt enig med Arve :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Jeg har ogsa 8 reales 1651 fra Segovia (jeg har ikke bilde av min, og har derfor lant dette bidet fra Cayon auksjonshus, som tilsvarer mer eller mindre min mynt)

Image

Ser man disse to myntene i sammenheng er det ganske morsomt.
Samme konge Felipe lV (far), men ulike modre, Segovia og Cuenca. De er rett og slett halvsosken, men faren (Felipe) vedkjenner seg begge.

I numismatiske oyne er det interessant da pga ulikheten pa disse myntene.
Segovia laget mynter maskinelt mens i Cuenca brukte de da hammer for a lage mynten.
Arsaken til denne produskjonen i Cuenca men ogsa andre mynthus i Spania i 1651var at det trengtes mere penger i markedet. Og Felipe lV ville vel ikke investere i dyrt maskinelt utstyr, og av den grunn, ba ham dem heller om a ta frem hammeren.
Tror forumet har et medlem som pa hobbybasis er smed/forsker pa hvordan mynter ble laget i gamledager, jeg antar han sitter inne med mye kunnskap vedr. dette temaet.

Solvet til mynten fra Cuenca kom ifra Peru. Og graderingen av mynten blir mellom MBC pluss og EBC, men jeg littegrannn usikker,og har derfor bedt en bekjent om a foreta enkel vurdering utfra foto. Ulempen mynten har er at Myntstedet C (Cuenca ikke vises, men myntmesteren CA (Juan del Castillo)er veldig flott preget).

Alle Macuquinamynter har defekter, og det er det som gjor dem sa spesielle, som den stygge andungen, men ved narmer titt er de blitt til i mine oyne noen flotte svaner.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by Arve »

Takk for det, da har vi lært noe nytt i dag også. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by diatonix »

Macuquinas, eller "cobs" som er en mere vanlig betegnelse for denne type mynter, er et fascinerende samleområde. Har selv etterhvert fått tak i et par fra Potosì og Lima (begge stedene hører til det spanjolene den gangen kalte for Peru). "Pillar & waves" typen er den jeg liker best. Dessverre er det også her de vanlige fallgrubene i form av mer eller mindre avanserte kinesiske kopier. En nyttig side som kan hjelpe å avsløre slike: http://www.sedwickcoins.com/fake_cobs.htm
Takket være denne listen har jeg nylig fått stoppet en auksjon på ebay...
D.F. Sedwick regnes som ledende ekspert på området.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Flott tilbakemelding, takk skal du ha.

Aktsomhet vedr. disse myntene ma man ha, da det er mange usikkerhetsmomenter. Her har jeg et tilfelle jeg kom borti, for jeg vurderte a kjope denne mynten.

Baldwin Aucton hadde denne for salg i 29.9.2009

Image

Cayon Subasta hadde denne for salg i 4.2.2012

Image

Disse to bildene har jeg tatt gjennom mcsearchinfo.
Det neste og siste bilde jeg har sammenlignet med er pa side 1306 (elektorniske boka) til World Coins, 1601-1799, 4. utgave 2009.

Dersom valget mitt besto i om a kjope mynten fra Baldwin, ville jeg nok ikkke ha kjopt den. Da jeg synes den fraviker for mye iforhold til de 3 bildene jeg har sammenlignet den med.
Sjekk ulikehetene i vapenskjoldet,, antall liljer, strekene under det lille vapenskjoldet samt et par streker til.

Disse ulikhetene gjor meg usikker til om denne myntern er fra Cuenca 1651, og jeg ville ikke ha kjopt den, uansett hva andre eksperter matte mene, safremt de ikke kunne legge frem bedre dokumentasjon.

Dermed igjen denne type mynter er spennene og morsom, og det finnes mange fallgruber, og forsiktighet ma man nok utvise, ikke bare pa Ebay.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Tusen takk for nyttig og orienterende tilbakemelding.

Aktsomhet vedr. disse myntene ma man ha, da det er mange usikkerhetsmomenter. Her har jeg et tilfelle jeg kom borti, mens jeg vurderte ervervelse av denne mynten, som vist pa det forste bildet.


Baldwin Aucton hadde denne for salg i 29.9.2009

Image

Cayon Subasta hadde denne for salg i 4.2.2012

Image

Disse to bildene har jeg tyvlant gjennom mcsearchinfo.
Det neste og siste bilde jeg har sammenlignet med er pa side 1306 (elektorniske boka) til World Coins, 1601-1700, 4. utgave 2009.

Dersom valget mitt besto i om a kjope mynten fra Baldwin, ville jeg nok ikke ha kjopt den. Da jeg synes den fraviker for mye iforhold til de 3 bildene jeg har sammenlignet den med.
Sjekk ulikhetene i vapenskjoldet,, antall liljer, strekene under det lille vapenskjoldet samt et par streker til, som jeg mener fraviker, er anderlees pa de 3 andre myntene.

Disse ulikhetene gjor meg usikker til om denne mynten er fra Cuenca 1651, og jeg ville ikke ha kjopt den. Uansett hva eksperter matte mene, safremt de ikke kunne legge frem bedre dokumentasjon.
Jeg sier ikke at mynten er falsk, og hvem vet, kanskje den er fra Cuenca. Men....???? Nei takk,

Dermed igjen denne type mynter er spennende, utfordrende og morsom, og det finnes mange fallgruber, og nye input hele tiden.
Forsiktighet ma man nok utvise, ikke bare pa Ebay.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Min oppfatning av ordene: Macuquina og COB

Begge ordene er beskrivende for hva de fleste legger i ordets betydning/mening.
Selve mynttypen: En hammerslatt mynt, som ikke skal vare prefekt rund, og overflaten trenger heller ikke vare perfekt flat. Opprinnelsen skal vare fra Hispanske land.

COB
Stort sett enstydende oppfatning at det har sin opprinnesle fra frasen "Cabo de barra", fritt oversatt: enden pa "metallstangen", som da myntene ble kuttet av (klippet av med en stor saks).
Cabo de barra, er spansk, og oppfatningen er at COB kommer fra ordet Cabo. Sier man ordet Cabo fort nok, vil kanksje ordlyden bli Cob, tilslutt, kanskje pa lik linje som Thaler ble til dollar.
COB blir stort sett benyttet i engelsk litteratur, sprak.

Macuquina

Opprinneslen til dette ordet er det stort sprik rundt. Og tildels uenighet. Noen mener ordet har sin oprinnelse fra Arbaisk, andre at ordet har sin opprinnelse fra Osterrike, samtidig som andre spanske ord er blitt forsokt som forklaring til opprinnelsen av ordet Macuquina.

Den beste forklaringen til ordet, etter min mening, er at ordet kommer fra Mexico.
I dialekten til Quecua indianerene skal det visst ha vart et ord som hette "Macaycuna".
Som kan oversettes til "golpeada" , "hamret/slatt" pa norsk.
Annen oppfattelse er fra Maya spraket: "Maya og Cucana", sammenslaing av disse blir da Mayacucana, og fritt oversatt til "verdifullt og pent metall".

Jeg velger bevisst ordet Macuquina, da det faller meg lettest, samtidig som jeg syntes det er det peneste ordet.

Sjekk sok pa internett og dere vil oppdage at en far mere informasjon om man i tillegg til COB bruker Macquina som sokeord.

Eks.
Cob coin
Coin Cob
Macuquina coin
Coin Macuquina
Moneda (de) Cob
Cob (de) moneda
Macuquina moneda
Moneda (de) Macuquina

Flinke selgere legger ut varene som: Cob Macuquina mynt, og pa den maten blir produktet fanget av flere interessenter.
Min erfaring er at i det spanske spraket, benyttes ikke ordet COB i vesentlig grad, men ordet Macuquina.
I det engelsk spraket benyttes ordet COB i storst utstrekning, men ogsa Macuquina benyttes nok mer her, enn COB i det spanske spraket.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Da har jeg fatt bekreftet kvaliteten pa denne mynten og den er da MBC pluss (jeg vil anta en sterk, sterk pluss, da den handholdt er penere enn bildet). Hvilket i Norge vil tilsi 1 pluss/01 tror jeg eller er det 01/1 pluss. Tar man en titt pa mynten ved forste oyekast, ville nok man ikke tro det, dersom denne type mynter er nye for en.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by diatonix »

Tviler på at det har mye for seg å gradere en macuquina eller cob etter de samme kriterier som gjelder ved mere vanlige mynter. Den trenger ikke nødvendigvis være pen å se på. Sprekker er helt ufarlige. Generelt stiger verdien i takt med informasjonen man greier å lese i den: 1 eller helst flere årstall, myntsted og myntmester, så mange bokstaver og tall som mulig ("PHILIPPVS" "HISPANIARVM ET INDIARVM REX" "POTOSI" e.l.). Er det en 8 reales cob skal den helst veie rundt 27 gr. Tydelig ("bold") kors og våpenskjold er selvfølgelig alltid en bonus. Ofte må man si seg tilfreds med bare noen få av disse elementer... men personlig synes jeg det er en morsom utfordring å måtte ty til litt detektivarbeid.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Er helt enig med deg. Det er vanskelig a gradere disse mynten. Og det som generelt gjor at man vil betale mere for en mynt er nok mere fordi man kan se flere detaljer.
Allikevel er jo graderingen en indikator for katalog og prisene de henviser til.
Mange mynter man ser, vil man etterhvert kunne si er overgradert, og igjen da undergraderte mynter, som man da igjen kan gjorre gode kjop pa.
Dersom man ser mange mynter, vil man etterhvert fa mere erfaring, og det er veldig viktig, dersom man skal ga til innkjop.
Min erfaring er at auksjoner som "anerkjente" mynthus har, stort sett er en indikator for pris og kvalitet.

Vedr. fastsetteslene av denne mynten feks. er det en "uenighet" i graderingen fra MBC minus til MBC pluss.
Allikevel tror jeg ikke graderingen vil vare utslagsgivende vedr hvor mye den er verdt. Da evt. ny eier vil betal ihht hvorvidt han liker mynten.
Dvs. at dersom denne mynten skulle selges, ville jeg anta at prisen burde vare MBC, men dersom noen syntes den er attraktiv, vil kanskje prisen ga oppover.
Pa lik linje som den ogsa kan ga nedover.
Jeg haren god del COB mynter, som jeg stort sett har kjopt ihht til instinkter, men jeg har aldri diskutert mine kjop med noen vedr. graerding av denne type mynter.

Da denne mynten som jeg har her er veldig sjelden, og derfor har jeg hatt muligheten til a diskutere den med andre numismatikere, pga dens sjeldenhet, Og i denne prossessen,har jeg lart veldig mye. Og igjen som du sier, det er "eyeappeal" som til syvende og sist gjelder. Graderingen er en pekepinn man kan ha i bakhodet.

Denne mynten veier 22,5 gram, hvilkett er veldig lavt. Det har innflytesle pa graderingen, da myntensvektreduksjon trekkes inn i kvalitetsvurderingen, og legges ikke utenpa som kommentar. Hviket man nok ville ha gjort ved vanlige mynter. En vekt reduksjon pa 4,5 gram er mye for en mynt. Og det kommer nok ikke bare av slitasje..... men i dette tilfellet er det kjoper som vil vurdere om det er akseptabelt eller ikke,da mynten jo har mange andre kvaliteter.
Jeg vet at andre mynter fra dette arstallet har faktisk mere vektreduksjon uten at jeg skal spekulere i det. man blir i darlig humor.

Prisen pa en tilsvarende mynt solg vat 6.000 euro, og jeg tror denne ligger i samme leiet, men man skal ikke se bort fra at den kan vare mindre. Jeg vil anta fra 4000 og opp til 7 avhengig av om at det er er flere som vil ha den. Som du ser er prisrangen stor, hvilket ogsa graderingsspranget er fra MBC minus til MBC pluss.

Og da mener jeg at det er til syvende og sist er selger som ma legge plattformen, og da markedet ta over mhht verdi og kvalitetet, hva de vil betale.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

For a skissere problemstillingen med et annet eksempel: OMG hadde en mynt pa sin auksjon, som i mine oyne i utgangspunktet var greit priset ihht min "eyeappeal",
den som kjopte mynten, hadde en annen oppfatning av mynten og la pa prisen en god del.

Hvilket ikke jeg tror er feil, men kanskje ikke ihht min subjektive, og etterhvert mer konservative(kjipe) vurdering. Jeg ser mer etter feil en positivitet, hvilket jo i seg selv ikke alltid er sunnt.

Man snakker her om en mynt som ikke er utrolig sjelden og det viser igjen at vedr. COB/Macuquina mynter, sa tror jeg at subjektiviteten har en veldig stor pavirkningskraft, nar det gjelder hvor mye man er villig til a betale, og igjen da kvalitetsvurderingen er kun en indikator for hvor landet mer eller mindre ligger.

Hvilket er veldig spennende, for jeg er sikker pat at det sitter en gjeng med "gamle surmulere" som er veldig konservative, og gjeng med hyperpositive selgere som liker a overgradere. Men igjen.... markedet bestemmer. Og i dette segmentet, COB/Macuquina, er det muligheter....... for interssante investeringer.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Enda et ilustarsjonseksempel pa at man finne slike mynter billig, og tjene penger pa dem, dersom det er malet.

For en stund siden, hadde jeg et innlegg her om 3 COB/Macuquina mynter 2 Potosi 1 real som jeg identifiserte, igjen en 2 real 1601 fra Spania samt da 3 romerske som ikke hadde noe verdi utover evt vekt (Auction). Jeg la dette ut pa forumet for a se hvordan markedet i Norge er, og det forbauset meg at jeg fikk tilsalget pa kr 121,-.
Jeg antar at de to Potosi myntene er verdt ca 240 kroner (minst) og igjen den spanske 460 hvilket totalt er ca kr 700 (minst). Jeg betalte kr 120, hvilket i seg selv er et greit kjop etter min forstand.

Og det finnes mange eksempler pa undervurderte COB/Macuquina mynter. Bade i den lave prisklassen, men ogsa i den andre delen av skalaen.

Derfor, etter min mening COB/Macuquina er et spennende omrade, som ogsa har masse litteratur, historie og spenning. Og jeg vet at det jeg skriver er veldig "feilplassert" her pa forumete (nisjete), men dersom jeg kan "frelse" en person, sa var det verdt det. Hehe...

Da blir det opp til evt. nye samlere, om vi fortsetter her videre..... lykke til.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Macuquina 8 reales 1651 Cuenca

Post by lili »

Identifiseringsproblemstilling nr. 1
http://img560.imageshack.us/img560/2353/8rpa.jpg
http://img69.imageshack.us/img69/1664/f2b1.jpg

Dette er en 8 real fra Mexico. Hvorfor Mexico, jo man kan se det pa endene pa korsets bakside. Potosi er rette, mens da Mexico er runde.

Hvilken konge ble denne utstedt av?
Jo,i tugangspunktet umulig, og da vil nok mange ta en fransk en og si Felipe 2 eller 3, for det er de myntene som ikke er preget med arstall.
Men, studerer man nitidig, vil man se at bokstaven V fremkommer pa myntens forside: V punktum DE.
Denne V tilsiser da at denne mynten ble utstedat av Feliep den 5. 1700 - 1746. For meg et gjennombrudd, da mynten ihvertafall er periodisert.

Hvilket arstall den er produsert i... det fremkommer ikke pa mynten. Og iom at jeg har funnet kongen,tror jeg nok ikke at mynten er mye mere verdt, men kanskje litte litte grann(en tier).

Poenget er ikke gradering og verdi. Det er mere det a lete etter detaljer. Noen ganger vil disse detaljene gi noen stor verdiokningen(eller ingen), mens andre ganger, kan disse detaljene vare utslagsgivende.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”