5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
BJRL
Posts: 226
Joined: 20 Sep 2010 21:40

5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by BJRL »

Jeg har kjøpt en ugradert 5 øre 1876, som viser seg å være enda finere enn jeg trodde. Når jeg kikker på den, klarer jeg ikke å finne tydelige sirkulasjonstegn overhodet? Kan noen hjelpe meg? r dette en mynt i kvalitet 0? Eller er det slitasje som jeg har oversett?

Kan legge til at det er myntglans på begge sider, men at den er særlig god på adversen.

Image
Image
BJRL
Posts: 226
Joined: 20 Sep 2010 21:40

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by BJRL »

Ja, jeg får vel også legge til at dette er en skanning. De hvite prikkene man ser enkelte steder er antagelig støvkorn på glassplata.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by storbrum »

0 mynt . gratulerer.... :D
BJRL
Posts: 226
Joined: 20 Sep 2010 21:40

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by BJRL »

Jo, takk. Om flere også er enige i at dette er en 0-mynt så er jeg egentlig veldig fornøyd. Da har jeg gjort et MYE bedre kjøp enn jeg trodde da jeg kjøpte den :)
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by Knugen »

Jeg ser ikke noe slitasje akkurat nå men liker ikke å gradere mynter etter så dårlig scan bilder.

Men er ikke langt unna 0 i værste fall.
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by Evil_Ed »

Har en mistanke om at vi kanskje må ned på 0/01 i hvertfall, og bittelitt pristrekk for irr under løvas baklabb.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by PCL »

Fin løveside, dog litt misfornøyd med skarpheten på strekene i skjoldet, og litt punktslitasje/pregesvakhet på den indre rand-sirkelen og skjoldkanten bak den bakre løvefoten. Og litt kunstig fargenyanser på øvre kant. Men her har du både perlene i krona og løvemanken i orden. Summa summarum syns jeg løvesiden hoder godt, og kan godt være 0/01 (men jeg fornemmer litt manglende pregeglans).
På årstall-siden er jeg litt mer i tvil. Bladkransen ser ganske flat ut. Ikke så lett for meg å si om det skyldes scanningen, men det ser ut som den har vesentlig slitasje, godt nedpå 01-slitasje... Og det samme fremkommer vel på selve årstallet (1876). Også på denne siden har rand-sirkelen fått litt punktslitasje/pregesvakhet. Ser vi flatene, er det også litt vanskelig å si hva som skyldes scanningen, men for meg ser det ut som de er iferd med å miste pregeglansen, og står da i fare for å falle nedover på 01-skalaen.

Igjen er det slik at det er vanskelig å vurdere utifra bilder og scanning når disse teknologiene har begrenset kvalitet.

Samlet vurdering blir litt spesiell, i og med at løvesiden kan være 0/01 (kommer an på pregeglansen) og årstalls-siden stopper i underkant av 01.. Kanskje det kan passe med en 01-kvalitet med anmerkning for irrflekk.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by KrsMynthandel »

Matt mynt med altfor svak bladkrans til å være i nærheten av 0. Irrflekkene trekker ned helhetsinntrykket, dog ikke slitasjen. Mynten har særdeles god løvemanke og perler så jeg ender på 01.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by Alex R »

KrsMynthandel wrote:Matt mynt med altfor svak bladkrans til å være i nærheten av 0. Irrflekkene trekker ned helhetsinntrykket, dog ikke slitasjen. Mynten har særdeles god løvemanke og perler så jeg ender på 01.
Den vurderingen jeg har havnet på og. Jeg syns endog også at fargen er litt rar.
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Re: 5 øre 1876. Er det noen sirkulasjonstegn her?

Post by numis »

Er enig med siste taler.Fargen er noe rar/feil på løvesiden .Enten pga scannen, eller at den har vært utsatt for et forsøk på rengjøring?
Ellers i grenselandet mellom kv 01 til 0/01.Ikke kvalitet 0 etter min mening.Og flekken trekker ned
Og da er det vel en tendens til at....
Er en selger =kv 0/01
Er en kjøper= kv 01
Gratulerer med en bra mynt
vh numis
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”