kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
yoo_dae
Posts: 14
Joined: 17 Oct 2010 15:28

kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by yoo_dae »

Hei vil gjærne ha noen andres vurdering av kvalitet på mynten, ser på det som en sterk 01/ svak 0
men er ingen ekspert. (bildene er vist litt ute av fokus neders)

IMG_2905.jpg
IMG_2905.jpg (144.45 KiB) Viewed 1453 times
IMG_2906.jpg
IMG_2906.jpg (147.44 KiB) Viewed 1453 times
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by PCL »

Det er ikke så lett å kaste ut bastante påstander om kvaliteten på mynten med såpass ufokuserte bilder. Men i utgangspunktet er min vurdering at denne har for mye slitasje til at du skal bevege deg oppi 0 nivået. Det er absolutt en flott mynt, bevares, og blanketten ser ut til å ha en jevn, fin mørkebrun farge med myntglansen i god behold. Løvemanken er skarp og fin. Men jeg syns at løvens føtter har fått det litt, skjoldet har fått litt avrundede hjørner og bladkransen er ikke skarp nok i kantene. Skulle man heve den over 01 kvalitet er det vel bare bedre bilder som kan gjøre deg sikrere på det.
En liten ting til er at mens de første årene 1875-1878 er de aller fleste mørke, selv i toppkvalitet. Men for 1899 finnes det mange lyse, noe mange samlere av en eller annen grunn finner mer attraktivt ("blondiner" kontra "brunetter" ;-) ).
Alt i alt en flott mynt, men som jeg tror du ikke skal så langt over 01 pris hvis du skal kjøpe den. Men altså, samtidig en mynt som kan vurderes ganske forskjellig.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by PCL »

Vel, jeg ser og ser. Det er mulig at det er den dårlige billedkvaliteten som både gjør at bladkransen ser flat ut og skjoldet bak løven er avrundet. Vanskelig å bedømme. Jeg ville krevd bedre bilder. Isåfall kryper denne faktisk opp mot 0/01, selv om også perlene i krona kunne vært skarpere.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by vemod »

Jeg synes trådstarters mynt holder 01, og at det - i dette tilfellet - best kan leses av slitasje på perler i krona, og av slitasje på løvemanken. Forskjellen kan illustreres med et bilde av en annen 5-øre fra 1899, som holder 0/01:
i.aspx.jpg
i.aspx.jpg (107.61 KiB) Viewed 1413 times
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by signum »

Det blir egentlig helt feil å begi seg ut en kvalitetsvurdering ut i fra slike dårlige bilder.
Her vises nær sagt ikke spor av perlene på to av kronens armer, og som PCL nevner er løvens føtter slitt. Potene som holder øksen virker noe flat., Nei -, beste vurdering jeg kan gi, ut fra disse bildene, er 1+/01.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by signum »

Går ut i fra at dette ikke er en god forfalskning, selv om den er plassert under forfalskninger. :wink:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by ramazotti »

Jeg har en i samme årgang fra OM,og etter hva jeg kan se av detaljer på yoo-dae
sin mynt,er de temmelig like. Den er satt til 1+/01,
og er derfor enig med signum.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by Knugen »

Jeg er enig med de andre, bare for å få det kategorisert slik at vi får det i bilderekkefølgen som tar for seg revers først. 01 på første bilde (revers) og 1+ på adversen. 01/1+ etter bildene.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by storbrum »

Jeg synes denne mynten holder en grei 01, om den er svak eller god er vanskelig utifra disse bildene..
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by PENGEBINGEN »

Den er ganske så lik denne her:
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 623700434/
Og den er vurdert av meg til kvalitet 1+/01. Og jeg tror ikke at den er bedre enn det. Jeg sier 1+/01.
:)
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by brafin »

Beklager, alle nylakkerte biler kan se flotte ut. Denne mynten synes jeg kan sammenlignes med dette, og maks kan forsvare en god 1+ ut fra synlige detaljer som vist. Mvh.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by PCL »

Trådstarter, yoo_dae:
Som du ser av tilbakemeldingene vil de fleste sette kvalitet 1+/01 på mynten, mens noen kan gi den en 01 vurdering hvis man lar tvilen i de dårlige bildene komme tiltalte tilgode. Dette med kvalitetsvurdering er veldig sentralt i myntsamlernes verden, og engasjerer som vi ser ganske mange ivrige bidragsytere. Kunne ikke dette engasjementet fortjene et bedre bilde av mynten, så vi kan fjerne en del unødvendig gjetninger og forutsetninger.

Hvis du spanderer en Hartberger, det vil si ta ut mynten av eksisterende Harberger, kunne du prøve å ta et par nye, gode bilder av mynten rett ovenifra. Bruk gjerne en del forsøk, det er morsom læring. Rett farge eller strålende lys er ikke så viktig, vi er mest opptatt av slitasje og blankettkvalitet, så god fokus på mynten er det viktigste. Tar du oppfordringen?
yoo_dae
Posts: 14
Joined: 17 Oct 2010 15:28

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by yoo_dae »

PCL wrote:Trådstarter, yoo_dae:
Som du ser av tilbakemeldingene vil de fleste sette kvalitet 1+/01 på mynten, mens noen kan gi den en 01 vurdering hvis man lar tvilen i de dårlige bildene komme tiltalte tilgode. Dette med kvalitetsvurdering er veldig sentralt i myntsamlernes verden, og engasjerer som vi ser ganske mange ivrige bidragsytere. Kunne ikke dette engasjementet fortjene et bedre bilde av mynten, så vi kan fjerne en del unødvendig gjetninger og forutsetninger.

Hvis du spanderer en Hartberger, det vil si ta ut mynten av eksisterende Harberger, kunne du prøve å ta et par nye, gode bilder av mynten rett ovenifra. Bruk gjerne en del forsøk, det er morsom læring. Rett farge eller strålende lys er ikke så viktig, vi er mest opptatt av slitasje og blankettkvalitet, så god fokus på mynten er det viktigste. Tar du oppfordringen?
Ikke noe problem skal ordne bedre bilder :)
IMG_2926.jpg
IMG_2926.jpg (252.62 KiB) Viewed 1204 times
IMG_2929.jpg
IMG_2929.jpg (198.8 KiB) Viewed 1204 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by hertervig »

Ja, det var bedre bilder! Helt ren 1+ fra meg nå, og glad jeg ikke ble fristet til å si noe tidligere. Sympatisk mynt for kvaliteten med den helt jevne farven. Pen mynt.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: kvalitets vurdering 5øre 1899 oscar

Post by kråketoppen »

hertervig wrote:Ja, det var bedre bilder! Helt ren 1+ fra meg nå, og glad jeg ikke ble fristet til å si noe tidligere. Sympatisk mynt for kvaliteten med den helt jevne farven. Pen mynt.


Nå kom mynten fram og min vurdering blir også 1+ :D
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”