2 skilling 1822

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

2 skilling 1822

Post by vemod »

Jeg har forstått det som om denne mynten er solgt på en av OMH`s auksjoner - mest sannsynlig mellom nr. 16 og 22. Kan noen av dere som har disse katalogene tilgjengelig være behjelpelig med å bla gjennom disse? Jeg er interessert i hvilken grad OMH satte den gang.

Hvis noen ønsker å sette en grad på bakgrunn av bilder; velkommen. Takk.
2 skilling 1822 PF.jpg
2 skilling 1822 PF.jpg (245.07 KiB) Viewed 1442 times
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 2 skilling 1822

Post by PENGEBINGEN »

Det er vel en av de beste jeg har sett. Kvalitet 0/01 ser det ut som for meg, etter bildene å bedømme. Kun litt "blank" på noen høyere punkter. Noe som kan tyde på lett gnikking av mynten. Men dette er nok en av de beste som eksisterer. Man skal vel lete lenge før man finner bedre. :shock: :? :o :D
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 2 skilling 1822

Post by brafin »

Min tidligste OM katalog er nr 18,og jeg har de fleste etter det, men har ikke sjekket enda. Jeg vil antyde
01, muligens noe bedre på denne. Flotte detaljer, og tydlige rosetter/løvedetaljer, men må evnt sjekke nærmere i senere kataloger. Mvh brafin.
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: 2 skilling 1822

Post by gekl »

between No. 16 and No. 21, I found these four items :

No. 19 - October 1987
Lot 541 - Kv. 1+ - no image

No. 21 - October 1988
Lot 677 - Kv. 01 - no image
Lot 678 - Kv. 1+ - no image

No. 22 - March 1989
Lot 683 - Kv. 01 - no image
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: 2 skilling 1822

Post by holofire »

Ja denne er flott, enig at en 01 skal være en pen mynt, men denne fortjener vel litt bedre.. God 01 vil jeg mene. 0/01 blir nok litt for høyt..
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 2 skilling 1822

Post by brafin »

Sitter her med OM katalog nr 17, men finner ikke den du spør om vemod. Andre eksempler fra den gang:
2kr 1885 kv 1 gikk for 2300,-
10 ø 1918- prøvemynt i kobbernikke (unik) 1+ -utrop 8000,-. Solgt for8400,- ( kun 3 kjente )
1kr 1901 kv0 - utrop 2000,- solgt for 3400,-
1kr 1910 kv 0- utrop 3000,- solgt for 4200,-
1kr 1889 kv 0/01- utrop 1500, - solgt for 2100,-
50ø 1943 kv 0 -utrop 900,- solgt for 1500,-
50 ø 1948 prakteksemplar - utrop 200,- Solgt for, ( hold fast ) 3200,-
10 ø 1875 kv 0 - utrop 2500,- solgt for 5000,-
10 ø 1877 kv 0 - utrop 3000,- solgt for 7200,-
1ø 1885 kv0 - utrop 1200 - solgt for 2300,-

Dette bare noen få eksempler, men hyggelige minner fra dengang. Eia var vi der :)
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 2 skilling 1822

Post by brafin »

Rettelse : Min første OM katalog som jeg har for hånden er nr 17, men vil bare nevne at jeg var tilstede på tidligere auksjoner også. Tror min første var i 1983, eller 1984.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 2 skilling 1822

Post by vemod »

Takk så langt, forumkollegaer.

Off topic: Årstallet 1822 har en litt spesiell betydning for meg. Min bestemor (1902-1999) fortalte at hennes tippoldemor skulle vært på gudstjeneste i Grue Kirke 1. pinsedag 1822, som gode kristne burde. Denne aktuelle dagen var imidlertid hennes sko i en så sørgelig forfatning, at hun ikke så seg i stand til å ta seg fram til Guds hus med verken fotsålene eller verdigheten i behold. Kirka brant under gudstjenesten ned til grunnen, sammen med 133 sambygdinger. Hadde hun kommet seg til kirka, er det ikke sikkert jeg hadde sittet her og skrevet dette i dag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Brannen_i_Grue_kirke
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: 2 skilling 1822

Post by gekl »

Sad story - but on the other side also fascinating to listen too - I always had a soft spot for good stories told.

Thats a strange part with collecting coins - because quite often one understand that there is more than just working up and down the catalog, making tables with the latest prices and auction results - it is after all also a lot of history - and sometimes also personal history.

But did you had this in mind when you bought the coin - somewhere between 1988 and 1990 ?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 2 skilling 1822

Post by vemod »

gekl wrote:Sad story - but on the other side also fascinating to listen too - I always had a soft spot for good stories told.

Thats a strange part with collecting coins - because quite often one understand that there is more than just working up and down the catalog, making tables with the latest prices and auction results - it is after all also a lot of history - and sometimes also personal history.

But did you had this in mind when you bought the coin - somewhere between 1988 and 1990 ?
Helt korrekt resonnert gekl. Som Knut Knutson (Antikrundan) sier når han henført lytter til et 1700-talls gulvur: "Här hör ni LJUUUUUUDET av 1700-talet!"

Denne aktuelle 2 skillingen har jeg kjøpt nå nylig - og har ingen proveniens på den, annet enn "antageligvis kjøpt på OMH 16-22". Jeg er derfor takknemlig for all informasjon, hvis noen kan supplere.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: 2 skilling 1822

Post by PCL »

vemod wrote:Takk så langt, forumkollegaer.

Off topic: Årstallet 1822 har en litt spesiell betydning for meg. Min bestemor (1902-1999) fortalte at hennes tippoldemor skulle vært på gudstjeneste i Grue Kirke 1. pinsedag 1822, som gode kristne burde. Denne aktuelle dagen var imidlertid hennes sko i en så sørgelig forfatning, at hun ikke så seg i stand til å ta seg fram til Guds hus med verken fotsålene eller verdigheten i behold. Kirka brant under gudstjenesten ned til grunnen, sammen med 133 sambygdinger. Hadde hun kommet seg til kirka, er det ikke sikkert jeg hadde sittet her og skrevet dette i dag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Brannen_i_Grue_kirke
Jeg synes slettes ikke dette var off topic, Vemod. Snarere tvert imot. Det er jo dette myntsamling virkelig handler om. Om historien bak, om myntens plassering i historien, ikke bare på konge-nivå, men også i andre sammenhenger som betyr noe for en. Og ikke minst er myntsamling følelser. Historie, følelser, myter og symbolikk..... Dette er i aller høyeste grad ON TOPIC.

Og virkelig en rå historie. Gi mynten en hedersplass og ta godt vare på den. Den bærer med seg en stor emosjonell verdi.

PS! Ganske utrolig hvor trivielt det plutselig føltes å sette en kvalitetsvurdering på mynten. Det føles bare helt underordnet. Men det faktum at du har fått tak i en av de aller beste eksemplarene på markedet setter jo bare en ekstra spiss på det hele. Du får en solid 01 herifra.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 2 skilling 1822

Post by vemod »

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Da fortsetter jeg litt til om kirkebrannen i 1822. Her i overlevende Tosten Eriksen Engers egne ord:

"De som kom ud af denne grumme ulykke bleve mest befriede ved at tage sin udflugt giennem vinduene. Der udkom ogsaa præsten giennem et vindue paa den nordre side af alteret hvor Tosten Eriksen Enger og præsten stod begge og udslog hvert sit røfte, der udkom ogsaa ved guds besynderlige hielp vor ældste datter Hermane Tostensdatter, og vores anden datter Eli som da var 5 aar gammel blev med Guds naadige hielp tillige med sin moder som løftede hende op giennem et vindue ved klokkerstolen hvor de begge bleve frelste baade barnet og moderen.....

I fra det ilden blev synbar i kirken til den stod al sammen i lys lue kunde være omtrent en tid af 5 minutter og ildebrandens hele varighed kan ansættes til en halv times tid, da væggene vare nedbrændte saa vel som de omkring kirken staaende hestestalde og porte. Men hvad jammerskrig her formodentlig maatte være af de i kirken indeblevne ulykkelige var ikke mueligt at høre for ildens stærke bragen og susen og dels for den stærke jammerskrig og klageskraal der hørtes af de udkomne som af forskrækkelse raabte og skrigede hver paa sit ynkelige viis der beklagede gienstanden af de indeblivende hver for sine paarørende som de enda ikke vare forsikkrede om hvem eller hvor mange der maatte tage denne hastige og forfærdelige afsked.

Og end mere gyseligt blev her at saa naar denne tid var omme at væggene var nedbrændte saa at vi tydeligt kunde see hvorledes disse brændoffer stod i ilden saa som de havde pakket sig i gangerne i hobeviis saa fast som de vare stablede sammen at de ikke kunde falde men maatte staae og brænde lige ned, ja man kunde der tydeligt see at quindemennesket stod med barnet paa armen og var da forvandlet til kuul og aske; men ilden forlod dem ikke førend de bleve saa fortærede at de overblevne levninger alle vare ligesom knustede benrader og aske..."
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 2 skilling 1822

Post by kråketoppen »

Kjøpte 2 skillingen 1822 i kvalitet 0/01 OMH's auksjon nr.48. Mynten ble solgt på QXL for ett par år tilbake. Har bilde og skal få lagrin til å legge ut her for meg.
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: 2 skilling 1822

Post by gekl »

OMH 48 - Lot 743 had some visible planchet defects - fks. close to the edge under Joh.
The coin was pictured in the catalog and is not identical with one shown here.
Also the cross on top of the crown is free from the edge at the piece sold in this later auction.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 2 skilling 1822

Post by brafin »

Heldigvis overlevde noen av mine specier denne " grumme " ulykke. Takk til datidens brannvesen med sine messing,eller kobberlagte brannsprøyter som med sine spisse munninger var i stand til å stikke brannsprøyten innimellom datidens tømmervegger. Var vel ofte der det tok fyr... I tømmerveggene bak ildstedet.
Husk, sjekk egen røykvarsler før fyringssesongen starter :)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”