Rengjøring av mynter.

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Rengjøring av mynter.

Post by kråketoppen »

Dette har vært oppe før,men kan ikke finne tråden.
Myntfirmaet Lembit solgte et rensemiddel, som var meget bra for skitne og grønne
mynter. Jeg har tatt vare på tomflasken og leser at den inneholder HNO3 og H2S og er derfor
livsfarlig å drikke. Jeg har ikke tenkt å drikke stoffet, da det er godt nok øl her vestpå.
Det har vært foreslått Zalo mm. hva med Salmiak, ikke noe er bedre enn det for møkk og spec. fett. Har kontaktet Lembit, men får ikke svar derfra. Kanskje det bor en liten kjemiker her på Forumet, som vet hva inneholdet består av?
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Rengjøring av mynter.

Post by Evil_Ed »

Jeg er slett ingen kjemiker men kan da bruke Wikipedia:

HNO3: http://en.wikipedia.org/wiki/HNO3

H2S: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_sulfide
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rengjøring av mynter.

Post by kråketoppen »

Ja, det står der, jeg er ikke så god i teknisk engelsk, men forstår at stoffet mitt er sterke
saker. Om jeg husker rett så fikk jeg ikke serlig bra karakterer i kjemi på skolen :D
Lembit flaskens innhold kan minne om det mann bruker idag for å rengjøre sølvtøy, men mitt stoff la mann mynten nede ca. 3-10 sek. og skylte godt med lunket vann. Brukte metoden på helt vanlige sølv og koppernikkel mynter og de skinte som sola i Karlstad. :D
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Rengjøring av mynter.

Post by Evil_Ed »

Brukte Lembit selv også, var vel to typer av dem vel? Og så var det slik en liten "rist" man la mynten i og putta hele greia oppi flaska.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rengjøring av mynter.

Post by kråketoppen »

Ja det stemmer type A og B, sistnevnte var ypperlig for sølv og koppernikkel. Det fulgte med et lite plastkar og kun litt på bunnen for å dekke mynten (e) . Kjøpte også stoffet for bronse og koppermynt, men det var heller dårlig og ga ingen serlig virkning.
Har vær inne på det svenske Samlerforumet, som er nesten lik våres. Der er mange merkelige
forslag med div. bilder av mynter, som har blitt ødelagt ved div. rensemetoder.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Rengjøring av mynter.

Post by ramazotti »

H2S tviler jeg på duger til rens av mynt :lol: :lol: :lol:

Jeg mener dette var tarmgass ,i allefall da jeg gikk på skolen,det er riktignok
lenge siden !
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rengjøring av mynter.

Post by kråketoppen »

Ja, der har vi det tarmgass blandet med amoniak, det duger. :lol:
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Rengjøring av mynter.

Post by mynt01 »

Det finnes noe på denne siden, men aner ikke hva det er eller om det fungerer.

http://safealbum.no/index.pl?grID=58&gr ... 0&hgrID=50


Hvorfor finnes det ikke¨system med mindre myntrammer for småmynter.
Synes det blir litt feil med f'eks 12 10 øringer på en hel side i albumet.
geirjensen
Posts: 4
Joined: 18 Nov 2015 15:57

Re: Rengjøring av mynter.

Post by geirjensen »

Hei. Jeg er ny.
Kan jeg bruke ultralyd til rengjøring av mynter?
Kona har en "Spectacare ultrasonic cleaner" som hun bruker til smykker av gull og sølv.
Kan jo prøve med noen få mynter, men lurte på om noen har erfaring.
Geir
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Rengjøring av mynter.

Post by stigulv »

jeg har en del usirkulerte minnemynter i sølv som har fått veldig stygg sort farge, hvordan få disse skinnede blanke igjen?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Rengjøring av mynter.

Post by Olav K »

Her må man skille mellom rengjøring av mynt for å få bort "møkk" - og "kjemisk rensing" for å få bort uønsket patina av oksidering, irr, rust og utslag av forurenset luft, reaksjon mot plast, treverk og tekstiler.
Møkka kan du som regel trygt fjerne med en dråpe zalo i lunkent vann - la mynten ligge over natten, skyll godt. Bkal du tørke, bruk forsiktig en linseklut (beregnet på dyre objektiver). En annen variant er olivenolje ( den reneste -- ultra virgin, uten tilsetninger). IKKE bruk kjemi til å fjerne møkk
For "kjemisk rensing" av sølvmynter finnes varianter av "dypp", nevnte "Lembit" kan være et slikt, skjønt den kjemiske sammensetningen bør skremme faen på flatmark. Sølv reagerer på oksygen ved at overflatemolekylene mørkner, tilsist helt sort. Dyppen løsner disse. Det ligger i sakens natur at dyppet må være kort, og mynten straks skylles. Lar du mynten ligge en uke i dypp, er det ikke sikkert at det er så meget igjen av den.
I vår tid inneholder "luft" ikke bare nitrogen, oksygen og argon - mye annet rart svever rundt også, og kan gi andre kjemiske reaksjoner enn "ren" luft.
Dernest, sølvmynter inneholder annet enn sølv. I gamle dager var kobber det som ble blandet inn for å få mynten til å henge sammen, men i dag kan det være andre metaller som har andre reaksjoner på luftens forurensende kjemikalier. Legering kan være ujevn, noe som kan gi kobberutslag (irr) på mynter som ellers skulle være i sølv ( jeg har sett dette på H 7 sølvkroner).
Stigulfs minnemynter vil antagelig bli riktig pene med "dypp", men vær forberedt på at øvelsen jevnlig må gjentas. (Jeg har vokst opp med sølvbestikk i daglig bruk, mor hadde en krukke med en lyseblå væske hvor bestikket ble dyppet, iallfall én gang i året - og alltid etter inntak av lutefisk (gaflene ble blå)).
Ultralyd? Aner ikke, men når tannlegen tør bruke det på tennene dine, gjør det kanskje ikke mer enn å løsne møkk. Prøv med en mynt med lav verdi, den bør jo tåle minst like meget som smykker.
Ellers er det min mening av kjemiske rensning av mynt bør overlates til eksperter. Jeg vet ikke om vi har noen i Norge, men man kan jo spørre hos Myntkabinettet. Jeg ville være skeptisk til remediene som vises i linken til mynt01, poenget er at må vite den metallurgiske sammensetning av myntlegeringen før man velger kjemikalie, og legering kan variere mellom de forskjellige mynter. Jeg må bekjenne at jeg har "dyppet" noen H7 sølvmynter i sin tid, men jeg har aldri turt å gjøre det noen av mine antikke mynter nå.
geirjensen
Posts: 4
Joined: 18 Nov 2015 15:57

Re: Rengjøring av mynter.

Post by geirjensen »

Forsøkte ultralydbehandling av to 10-øringer.
Absolutt bortkastet. Muligens ble skitten litt lettere å få av, men ultralyden gjorde ikke myntene noe blankere/renere. Hilsen Geir
geirjensen
Posts: 4
Joined: 18 Nov 2015 15:57

Re: Rengjøring av mynter.

Post by geirjensen »

Hei.
Hvor finner jeg den beste verdivurderingen av mynter og sedler?
Det finnes jo flere kataloger, men de er vel ikke like "gode"?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Rengjøring av mynter.

Post by Olav K »

For nyere norsk mynt har du to kataloger: "Handlerkatalog norske mynter 1670-2016" og "Norges Mynter 1814-2016". Begge koster i overkant av en hundrelapp. Hvem som treffer best på pris der det er forskjeller,er det uenighet om - men de fleste vil nok mene at "Norges Mynter" ligger noe i overkant på moderne minnemynt. Jeg synes "Norges Mynter" er lettere å finne frem i , men det er en smaksak/resultat av vane. "Handlerkatalogen" gir mer for pengene, idet den går tilbake til 1670.
Vær oppmerksom på at prisene er veiledende for salg fra handler. Det er ikke det en handler vil tilby deg om du kommer med din mynt for salg. Særlig vil dette gi utslag for lave graderinger - ordinære kronestykker fra 1900-tallet, pent brukt - er ikke det mynthandleren har venteliste på. Dernest: mynter slites gradvis, og prisene prøver å treffe gjennomsnitt innenfor hver grad. Det å si nøyaktig når en mynt går fra 01 til 1+ er ingen gitt. Det betyr igjen at en fin 1+, grensende til 01 kan gå høyere enn katalog, mens en sliten 1+ går lavere. I tillegg kommer "eye-appeal", farge, patina/toning. En mynt kan være 01, men skjoldete og fæl - og gå lavere enn en 1+ med vakker lød.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”