1/2 skilling 1867 - god samlerkvalitet

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

1/2 skilling 1867 - god samlerkvalitet

Post by tho »

Leser dette:
https://www.samlerhuset.no/halvskilling ... gKC8_D_BwE

Ordinær pris 249 k, nå 149 kr.

De skriver "god samlerkvalitet". Hva kan man forvente å få?

Det er også noe som sier med at prisen er langt over en vurdering for
en av de valigste skillingsmyntene.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 1/2 skilling 1867 - god samlerkvalitet

Post by AMO Berg »

"Ordinær pris" 249,- skulle vel tilsi kvalitet 1+/01 eller der omkring. "Kun én per samler"; tror ikke de prøver å hindre deg i å bestille flere dersom man spør pent...
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: 1/2 skilling 1867 - god samlerkvalitet

Post by as2o3 »

tho wrote: 09 Jan 2022 17:45 Det er også noe som sier med at prisen er langt over en vurdering for
en av de valigste skillingsmyntene.
De skriver også:
Når jeg sikrer meg Norges siste ½-skilling innleder jeg uforpliktende en samling med øvrige ettertraktede, historiske norske skillinger utgitt fra midten av 1600-tallet frem til innføringen av Den skandinaviske myntunion. Dette betyr at jeg får tilsendt en ny skillingsmynt om lag en gang per måned, eller noe sjeldnere alt etter tilgjengelighet. Det er ingen bindingstid og ingen minstekjøpsforpliktelse.

De etterfølgende myntene i samlingen sendes meg til dagsaktuelle priser + frakt og forsikring for mynten på 49,95 kroner.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: 1/2 skilling 1867 - god samlerkvalitet

Post by tho »

AMO Berg wrote: 09 Jan 2022 19:59 "Ordinær pris" 249,- skulle vel tilsi kvalitet 1+/01 eller der omkring. "Kun én per samler"; tror ikke de prøver å hindre deg i å bestille flere dersom man spør pent...
Ser at 1+ er vurdert til USD 6.50 her:
https://www.ngccoin.com/price-guide/wor ... id-1450062
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 1/2 skilling 1867 - god samlerkvalitet

Post by vemod »

"God samlerkvalitet" er et språklig bastarduttrykk, som ikke refererer til noen form for grad eller kvalitet i det hele tatt, og er omtrent like forklarende som "god bruktbil", "god mat" eller "god tid". Jeg vurderer å falle besvimt om av overraskelse, hvis noen kjøpere fra Samlerhuset får denne (svært vanlige) typemynten bedre enn konserveringsgrad 1. Det er ikke mulig å klage på kvaliteten i ettertid, ganske enkelt fordi det ikke er satt noen kvalitet fra selgers side.

En mulig kontekst for uttrykket kunne være hvis vi snakker om hyggelige, ærlige og kunnskapsrike samlere. De menneskene vil jeg si har "gode samlerkvaliteter".
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”