Rydder i kjeller

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Actnor
Posts: 6
Joined: 19 May 2017 12:59

Rydder i kjeller

Post by Actnor »

Kom over en kasse full av mynter opp gjennom tidene. Er vel fort et par tusen stk. Legger ved bilde av noen få. Noen som har noe info?
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (946.06 KiB) Viewed 906 times
image.jpeg
image.jpeg (951.47 KiB) Viewed 906 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Rydder i kjeller

Post by Olav K »

Bildene er for dårlige til at du får noe klart svar her, og det kan være stor prisforskjell mellom de enkelte myntene. I Norge vil skillinger fra Kongsberg (bilde 2) ha større verdi en pfeniger fra Tyskland som jeg tror å ane en av på bilde 1. Pakk myntene i en sekk og ta turen til Oslo sentrum, hils på Numisma og Roschberg og be om vurdering. legg ikke skjul på at du vil dobbeltsjekke. Sannsynligvis har noe null verdi, mens andre fort kan bli noen kroner. Si at halvparten er lite salgbart, mens resten kan kjøpes for et snitt på kr. 200. kr. 500 x 200 er mange penger i min bok. Nå kan det være at bare 1/4 er salgbart, men fortsatt er det jo en del.
IKKE puss eller rens myntene, det kan gjøre en ellers verdifull mynt verdiløs.
Både Numisma og Roschberg er mynthandlere, dvs. at de ikke betaler katalogpris for myntene, de skal tjene penger på videresalg og ikke alle myntene blir solgt samme dag som de kommer inn for å si det mildt. Du vil oppnå høyere pris om du selger på egenhånd, men da har du strevet med å fotografere, legge ut myntene og deretter diskutere med kjøpere. Mellomtingen er at Roschberg og Numisma driver nettauksjoner, her tar de en provisjon av salgsum, men står for foto/kjøperkontakt/forsendelse. De legger neppe ut alt på én gang, så den prosessen kan ta tid. Jeg har bare (god) erfaring med Numisma, men andre sverger til Roschberg - og du taper intet på å ta kontakt med begge.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Rydder i kjeller

Post by ramazotti »

Om dette er de du tror er mest verdifulle, må jeg skuffe deg. Det jeg ser er ganske normale skillinger og litt tyske med begrenset verdi.De mest kostbare her er verdt en hundrelapp eller to slik de fremstår på bilder.

Når det er sagt betyr det ikke at du ikke har mere verdifulle mynter, småskillinger kan bli kostbare om det er riktig årgang og valør, og Olav K. gir et godt råd : Ikke rens eller puss.

Med litt bedre bilder av enkeltmynt vil du ganske sikkert få hjelp med både gradering og verdi, og om du har noen godsaker får du sikkert bud på PM av flere som ser etter røverkjøp.
Actnor
Posts: 6
Joined: 19 May 2017 12:59

Re: Rydder i kjeller

Post by Actnor »

Ingen aning om verdi. Så den ene tynne er merket Carl 12 og er fra 1704. Ellers har jeg en hel kasse som må gjennomgås ved anledning. Skal heller poste bedre bilder da. :)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”