Mynter til gradering

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Mynter til gradering

Post by mynt01 »

Jeg har vurderer å sende noen mynter til gradering en gang. Den første som Tysklands eldste mynthandel graderte til VF er bilde av her, jeg mener de har bommet. Det er myntglans under flott patina. Noen som har forslag på eventuelt resultat.


Image
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Mynter til gradering

Post by ramazotti »

Ser ut til å holde 01. Veldig flott mynt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mynter til gradering

Post by Olav K »

Jeg skal ikke våge meg på gradering, og vi har nok forskjellig syn på hva som er "flott patina", men preget ser skarpt ut (men stripene på skjoldet er ikke lette å se, men med en relativt uslitt løve er alle stripene trolig der). En mynt rimelig lite berørt av menneskehender, og som amatør på slike mynter ville jeg vel ha satt "near EF". Men ellers er mitt poeng at tyske mynthandlere (gitt at de er litt erfarne) vet mer om skandinavisk mynt enn amerikanske graderingsselskaper. Tidlig 1800-tall er ingen lett periode. Danmark går konk, og Norge følger med i dragsuget - men vi har metall og vi har et gjenopplivet myntverk. Så blir vi "svenske" og slår mynt for en åndsløv svensk konge (Carl XIII var vår formelle konge fra august 1814 til Karl Johan overtok i 1818). Denne mynten kan jo være ekstremt bra for utgaven selv om den holder maks 01, god VF eller nær EF - men det vet hverken tyskere eller amerikanere (og amerikanerne aller minst). Du har nok en mynt som er særdeles bra, den blir ikke bedre av at noen amerikanske amatører legger den inn i en plastkapsel og gjetter en grad basert på amerikansk kobbermynt fra 1817.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Mynter til gradering

Post by tho »

kv 01 på den beste kv 1+/kv 01 på den andre.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Mynter til gradering

Post by ramazotti »

Det er samme mynt, tho, bare litt forskjellig lys.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Mynter til gradering

Post by tho »

ramazotti wrote: 01 Apr 2017 20:12 Det er samme mynt, tho, bare litt forskjellig lys.
Oj, jeg ble nok blendet av påskesolen :D

Sorry. 8)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mynter til gradering

Post by Olav K »

Poenget, tho, er at du kan masse om bildende kunst og bruktmarkeder på nett og torv - men du har ikke snøring på mynter. Og da er det vel like greit å ikke si noe? Her er mange "ferskinger" og da bør man la være å villede med egen uvidenhet.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Mynter til gradering

Post by arnetech »

skikkelig pen mynt. slikt jeg aldri har råd til selv :-( . men her er det veldig tydelig hvor forskjellig en mynt kan oppfattes ut fra lyssetting og div innen fotografering. ser det veldig godt på løven. på det nederste bildet er løven meget flott mens på det øverste ser den nesten flat ut. er nok derfor jeg foretrekker mynter scannet. men uansett skulle jeg ønske jeg kunne klart tatt slike bilder selv.
Live long & prosper
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Mynter til gradering

Post by mynt01 »

Takk for svar, det er ingen grunn til bekymring for eventuelle slabber. Det er dukket opp autorisert knekker av disse.

En mynt til jeg tror jeg eventuelt vil legge med. Også med patina. Denne har vært avbildet før, men hva blir resultatet?
Image
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Mynter til gradering

Post by arnetech »

det var en pen krone. kan prøve meg med 01. er flinkere å vurdere de brune :-)
Live long & prosper
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”