Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by mynt01 »

Jeg har ikke sett den før.
Ganske annerledes enn andre som ligger ute på nettet.

Ser det står for vanlige pregninger, hva menes med det?
oversettelse.jpg
oversettelse.jpg (202.22 KiB) Viewed 5857 times

https://www.numisma.no/shop/article.php?id=83&from=0

"Denne" oversettelsen har jeg sett flere plasser.
oversettelse diverse plasser.jpg
oversettelse diverse plasser.jpg (186.42 KiB) Viewed 5854 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by Olav K »

Det er egne graderinger for proof og "special prints/specimen"(SP). Våre BU ("Brilliant Uncirculated ) ville nok komme i SP kategorien.
Eller er det viktig å ha for seg at våre graderinger er ment å være uttrykk for ren slitasje, mens den amerikanske graderingsskalaen opprinnelig var en prisformel, et uttrykk for hvor ettertraktet en mynt ville være i forhold til en annen. Derfor gis det trekk for svakt preg, noe vår skala ikke skal gjøre. Hos oss kan e svakt stemplet mynt, med myntglansen i behold nå en ren 0 grad, mens den i USA vil ha svakeste MS grad.(Se forklaringer på NGCs hjemmesider)
Teorien bak USA gradering var at når den perfekte mynt kostet $70, så skulle en pen EF 40 av samme mynt koste $ 40. Nå er nok også det amerikanske systemet blitt mer "teknisk", manualene som brukes for amerikansk mynt kan jo vanskelig sette opp objektive kriterier for "eye appeal", og da blir det mer mikromillimeter og fargeavvik.
Det europeiske systemet, som vi har en avart av, var aldri ment som en prisindikator. Det skulle beskrive slitasje (konserveringsgrad), det skulle jo dekke alt fra antikkens mynter til nåtid (mens amerikanerne ikke laget mynt før på tampen av 1700-tallet, de har bare "moderne", maskinpresset, mynt). Når det er relativt stort samsvar mellom det amerikanske og europeiske systemet for moderne mynt, særlig nyere årgangsmynt, har det sammenheng med at for slik mynt er konserveringsgraden det viktigste kvalitetkriteriet. For eldre mynt kommer andre kriterier, som sentrering, stempelkvalitet, patina m.m. like sterkt inn i bildet.
Den nederste tabellen er dessverre tatt inn på NNFs hjemmesider. Den vil i nær fremtid bli erstattet med Numismas, supplert med utfyllende kommentarer, men Numismas sammenligning er etter vår oppfattning mer presis.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by Kjetil Kvist »

For mange år siden var jeg vitne til at to svenske mynthandlere forhandlet om en svensk 2-krone fra Oscar II. Jeg kunne fra to meters hold se speilfelter og en fantastisk frostet relieff. Mynten så ut til å være akkkurat det våte drømmer er laget av. Den ene handleren sa sin pris. Den andre reagerte med:

"... men det är ett cirkulerat mynt."

Hva han så av spor etter sirkulasjon var noe jeg aldri fikk svar på.

Det som derimot var tydelig var at det er store kulturelle forskjeller i gradering av mynt. En norsk 2-krone i tilsvarende kvalitet ville blitt katalogforside på en storauksjon, og blitt hyllet som en toppkvalitetsmynt av den sjeldneste sorten - og fått en prislapp deretter. I Sverige finnes det flere som er langt bedre, og mynten var ikke engang verdig en 0.

Det samme er det med USA. Kulturelle forskjeller gir ulike graderinger.

Det er noen som har sto tro på at amerikanere graderer norske mynter bedre enn nordmenn som har flere titalls år på baken enten som mynthandlere eller som samlere av toppkvalitetsmynter. Derfor blir det også så tydelig at disse oversettelsene av amerikanske grader til norske grader er gjort uten å analysere hva disse gradene handler om.

Ja, rent teknisk betyr MS at det er en mint state - usirkulert mynt, som igjen skulle bety 0.

Rent faktisk betyr det noe annet.

Årsaken til det er at de amerikanske gradene kobles til konkrete beskrivelser av hva som kreves av en bestemt type mynt for at den skal oppnå en bestemt grad (selv om graderingsselskapene synes å bry seg mindre om disse beskrivelsene for tiden, mynter som skulle hatt en lav grad får en høy grad fordi man er unøyaktig.)

Det som skjer er at vi ser en rekke mynter slabs som ikke ville holde den norske graden de direkte oversettelsene ville tilsi. Parade-eksemplene er norske gullmynter, som det finnes mye av. De oppnår titt og ofte både MS64, 65 og 66. Forskjellen mellom disse gradene er at man skjønnsmessig vurderer bagmarks som mer eller mindre forstyrrende. I Norge setter vi uhyre sjeldent 0 på en gullmynt. Ikke fordi vi ikke vil, men fordi de fleste har litt mye bagmarks etter et par transporter på jernbane og over Atlanteren. I amerikansk myntgradering tåler man litt mer bagmarks på en gullmynt fordi den er preget i et mykt metall. Vi tar ikke det hensynet i Norge.

Numisma Mynthandels oversettelse er et resultat av den erfaringen man har med amerikansk gradering av norsk mynt.

Nedenfor er en tilsvarende oversettelse fra Antikören Mynt & Antik. Den er litt strengere enn Numismas, men i hovedtrekk er den det samme.

Så skal man huske på at det finnes mange måter å manipulere tredjeparts graderingsselskaper. For eksempel mynter som gang å gang leveres inn til de når en gradering som er best. Historiene er mange.

Det er helt greit å sette mynter i slabs dersom man ønsker det. Men det er samlere som betaler merkostnaden med dette.
Attachments
antikoren.jpg
antikoren.jpg (56.62 KiB) Viewed 5694 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by mynt01 »

Antikören Mynt & Antik kaller vel au55 for 01.
Jeg har noen au55 mynter fra NGC, at de er av lavere kvalitet enn tilsvarende 01 kvalitet mynter kjøpt fra Numisma kan ikke jeg se.

Det finnes flere paradokser synes jeg.
Men jeg er ingen Ekspert bare så det er sagt.


http://www.mynthandeln.com/kvalitet/index.htm
Antikøren.jpg
Antikøren.jpg (170.66 KiB) Viewed 5630 times
rroart
Posts: 5
Joined: 26 Oct 2014 09:05

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by rroart »

Så da er ikke
https://en.wikipedia.org/wiki/Coin_grading
helt riktig?

Men resten stemmer?
Jeg kjøper endel rundt om i Europa, så greit å vite.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by Olav K »

Det er ikke noe galt i wikipediaartikkelen, men den prøver heller ikke å lage en fullstendig oversettelse av den amerikanske tallskalaen (Sheldon) og de europeiske bokstavskalaer. Det som mange har tungt for å ta inn over seg er at gradering er "skjønn", erfaringsbasert sådan, men likefullt kvalifisert synsing. For amerikansk (USA) mynt, som består av et relativt begrenset antall typer har man imidlertid laget omfangsrike manualer, slik at graderingen langt på vei er objektivisert for slik mynt. Står du overfor en 1-cent 1909, vil man med mikromillimeteres nøyaktighet kunne bestemme graderingen. MEN, så har man det uheldige i at mynt ikke slites sprangvis, når eksakt går en mynt over fra å være 01 til 01/1+ eller AU 55 til AU 50? Manualene kan antagelig begrense "overgangssonen" til et minimum, men det vil alltid være et intervall hvor noen må anvende skjønn for å bestemme om mynten skal være det ene eller det andre. Det kan også tenkes at manualene til NGC avviker fra manualene fra PGCS, jeg vet ikke.
Tilsvarende manualer finnes ikke for europeiske mynter, og enda mindre for antikke mynter. Likevel graderes friskt fra de amerikanske graderingsselkapene, og i flere tråder her på forumet har det vært påvist at de kan bomme. Det forhindrer jo ikke at de også kan treffe riktig. Poenget er at de uten manual - må utvise skjønn - og grunnlaget for skjønnet vil fort være svakere enn det du finner hos en handler i Europa, som har sett 100x flere av sitt lands dalere (for ikke å snakke om skillinger!) enn en som har jobbet et par år i et graderingsselskap i USA og kanskje ser én europeisk mynt for hver 10.000 US-mynt han ser.
Også innen Europa varierer graderingstradisjonen, ifølge Kjetil ovenfor vil svensker være strengere på toppgraderingene enn vi er med norsk mynt. For antikk mynt (som er min "greie") synes CNG (USA) strengere enn Künker (Tyskland) - men igjen er "konserveringsgrad" (slitasje) bare ett av flere kriterier ved vurdering av antikk mynt.
Årgangsamlere av norsk mynt mener (og med en viss rett) at det norske systemet er utilstrekkelig for toppkvalitetene. Vi har bare 0. Riktignok ser vi beskrivelser som "praktnull" e.l., men særlig presist er det ikke. Det vi snakker om her er nok de mynter amerikanere ville ha gradert mellom MS 70 og MS 65, og drømmen er nok at vi kunne ha noe lignende i Norge. Men nå vi ser norske mynter gradert i USA til MS 66 mens en norsk handler ville ha gitt 01, er det ikke mye hjelp i skaffe seg en amerikansk plastkasett. Poenget er at det ikke finnes noen absolutt fasit.
Du kjøper mynter rundt om i Europa. Jeg vil tror handlerne i de enkelte land bruker sitt lands tradisjon i graderingen, etter skalaen du ser i Wikipedia. Folk som selger mynter, kjøper normalt mynter - hos samme handler. Om handleren kjøper en mynt som 1+ for å legget den ut som 01, vil du om du solgte mynten til ham bli ganske muggen, og ikke bare bytte handler, men rope ut at du har blitt lurt. Legger du mynten på auksjon er handleren/auksjonshuset like interessert som deg i å få en god pris - men handleren ønsker ikke at kjøper kommer tilbake og hevder at mynten er overgradert. Mitt inntrykk/naive tro er at handleren/auksjonshuset prøver å gjøre sitt beste for å treffe riktig. Men selvfølgelig kan de feilvurdere. Fordi det ikke er noen fasit.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by Kjetil Kvist »

Hadde NGC eller PCGS ment noe alvorlig med å slabbe norske mynter - ut over å tjene noen dollars - så hadde de alliert seg med de sentrale norske mynthandlerne.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by mynt01 »

XF45 graden ser det ut som om er glemt.
Jeg har et par mynter som er gradert til det av NGC.
De synes jeg er litt bedre enn 1+ mynter.
Det ligger et bilde under parykk 8 skillinger.
viewtopic.php?f=30&t=6599&p=116579#p116579
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror det kan være nyttig å skille mellom gradering av mynter før 1874 og mynter etter. Derfor er ikke nødvendigvis en XF45 på en parykkskilling det samme som en 1+ på en 2-krone.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by vayavaya »

Forst og fremst takk til Kjetil Kvist og Numisma som har satt Sheldon skalaen pa sitt nettsted
med betraktninger for hvordan de vurderer NORSKE mynter opp mot SHELDON.
Da denne skalaen er mere og mere aktuell, og derfor ogsa naturlig at den ikke kan ignoreres.

Mitt intrykk at sheldon skalaen er forst og fremst er beregnet for "moderne" mynter.
Dvs norske etter 1874, som Kjetil Kvist skriver.

Men av den grunn bor man ikke avskrive gradinger av mynter for 1874 i Sheldon skala.

Link til SE Myntbloggen og SNF sin graderingsskalas historie.
http://media.myntbloggen.se/2013/08/kva ... 0-1994.jpg

Og da link til Sheldon skalaens historie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sheldon_c ... ding_scale

Jeg skriver dette for at man kan sette ting i perspektiver:

Appelgrens skala er fra 1910, og som i mange land mener jeg at graderingene i begynnelsen var darlig,
god og bra mynt.
Jeg tror at Norge har etterlignet Appelgrens skala, men gjennom arene sa er det ogsa en uenighet for
hvordan man graderer mynter i Sverige og Norge.
Spesielt innen for MS60-MS70, som Sverige legger 0 kun til MS 70. Og da Norge MS 66 og oppover er O.

Innnfor COB/Macuquina mynter er det F, XF som er den dominerende graderings metoden, men jeg har
ogsa observert at enkelte bruker en skala fra 1 - 5 hvor graderingene er okende med o,5, slik at totalvurdering kan bli 4,5 feks.
Denne graderingsmaten har jeg ogsa notert meg pa antikke mynter.

Av den grunn finnes det utallige graderinger, da hvert enkelt land har sin oppfatning av hvordan de graderer sine mynter.

Kritikk mot Sheldon kan bland annet vare mangel pa tilleggsinformasjon:
1. Glans.
2. Svak preging hvordan det hensynstas.
3. Myntens side, kanthakk.
4. Estetisk hvordan mynten ser ut, patina feks.
5. Preging, sentrering.
6. Streker i overflatene
7. Rensing, reparering
8. Sprekker
9. mm??
Denne tilleggsinformasjone er ogsa en avgjorende faktor for prisvurdering.

Slik at en 01 mynt med posetive egenskaper kanskje kan oppna pris til en 0/01 mynt eller hoyere.
Videre da at en 0/01 mynt med negative egenskaper kan oppna en pris som en 01 mynt eller lavere.

Fordelen med mynter i kapsler er at man far tillgang til flotte store bilder, og dermed letter foreta egen vurdering.

Hvilket vel til syvende og sist jeg som ikke er sa flink alltid ma gjore. Sammenligne med andre mynter innenfor denne gruppen mynter.
Eks. Har jeg prutet enkelte ganger over 20-40 prosent i pris, i forhold til gradering pga svakt
preg/sprekker etc.

Og av den grunn blir vel heller ikke gradering en eksakt vitenskap, men heller mere hvordan man individuelt vurderer mynten.
Da som kjoper.
Og for meg er graden avgjorende for pris og attributtene og superlativene/negativitetene blir da lagt til
eller trukket fra vedr. verdivurderingen.

Men totalt sett syntes jeg Sheldon er posetiv og at Sverige har 100 skala er spennende.

Man kan ikke ilegge alt ansvar til Selgere og Graderingsselskapere, littegranne bor man ha av egen mening/innsikt ogsa.

Samler man svenske gullmynter, bor man vite at 0 grad i Sverige er nesten umulig, mens det forekommer oftere i Norge.

Takker Kjetil for svarene du har gitt.

Mvh
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by mynt01 »

Kjetil Kvist wrote:Jeg tror det kan være nyttig å skille mellom gradering av mynter før 1874 og mynter etter. Derfor er ikke nødvendigvis en XF45 på en parykkskilling det samme som en 1+ på en 2-krone.
Jeg har bare mynter før 1814 som er gradert, så om det er forskjell på graderinger på nyere mynter skjønner jeg litt bedre.
Det burde vel kanskje vært et lite forbehold på nettsiden?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by MarkusLømo »

vayavaya wrote: Fordelen med mynter i kapsler er at man far tillgang til flotte store bilder, og dermed letter foreta egen vurdering.
Den her skjønte jeg ikke helt. Sender graderingsselskapene med bilder av myntene de kapsler inn? Å ta gode bilder av mynten selv er vel vanskeligere når den er i kapsel?
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by vayavaya »

Omg sin auksjon i desember:

https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=1995869

NGC:
https://www.ngccoin.com/certlookup/3161731-002/

Du ma trykke pa mynten, for a fa bedre bilde.

Ikke det beste eksemplet, men..... denn morke "blanketten" feks. kommer bedre frem pa NGC.

Mvh
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by MarkusLømo »

Jeg synes ikke det der er gode bilder.

Her har vi gode bilder av samme mynt:
http://st.coinshome.net/coin-image-1_Pe ... 0FQSc6.jpg

Men det er kanskje bare meg som synes det?

Uansett, hva proffene gjør er en ting, selv klarer jeg å ta akseptable bilder av en mynt som ligger på et hvitt papirark men klarer ikke ta et halvveis akseptabelt bilde av en mynt i en kapsel. Mange har det sånn. Har sett mange nettannonser av mynter i kapsel hvor det eneste selger klarer å få til å synes ordentlig er kapselinformasjonen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oversettelse av amerikanske til norske myntgraderinger

Post by Olav K »

Når jeg blåser opp bildene, synes OMG/Sixbids advers å være skarpere enn NGCs. Et problem ved makrofoto er at du må fokusere nøyaktig, og hvis målet er lesbarhet av slabbetekst OG mynt på samme foto, må man kompromisse med fokus. Ingen av slabbebildene er "perfekte". Fotograferes mynten fri for slabb vil det være mulig å få hele myntsiden i skarp fokus. Tilsynelatende forskjell i "lød" på blanketten har med belysning av objektet å gjøre, enten ved opptak eller etterfølgende behandling i fotoshop, her er definitivt slabben "uskyldig" i synlige forskjeller.
Kvaliteten på myntfoto er selvfølgelig avhengig av "originalen", men for den som skal vurdere et objekt på auksjon er det også sterkt avhengig av hvorledes det er lagt ut av auksjonshuset, ikke minst oppløsning (dpi). Her kan det se ut som om NGC har en høyere oppløsning på sitt bilde enn OMG/Sixbid - men det hjelper jo ikke når originalen ikke har mynten i fokus.
Fordelen ved NGC er ikke størrelsen på bildet, men at de har et tilgjengelig register hvor du kan sjekke om den frembudte mynt virkelig er slabbet av dem. Nå som falske slabber dukker opp, kan det være litt til hjelp - særlig hvis de fokuserer bedre på mynten.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”