Romersk mynt Constantine II

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
SKS
Posts: 11
Joined: 17 Dec 2015 20:42

Romersk mynt Constantine II

Post by SKS »

Hei,
Jeg prøver å identifisere denne mynten. Det skal visstnok være Constantine II.
Det som er identifiserbart er at den er med obverse "laureate, draped, cuirassed bust right" og reverse "two soldiers holding spears and shields with two standards between them".
Andre data
Diameter 17 mm
Ae3/Ae4
Quadrans

Jeg har forsøkt å se på wildwinds etter kombinasjonen av disse to, men føler ikke at bildet på front ligner.
Kan det være bilde av noen andre, eller er det en annen keiser?

Jeg ville satt pris på all mulig hjelp som kan peke meg i riktig retning for å få identifisert denne mynten.

:)
Attachments
ConstantineII -b2.jpg
ConstantineII -b2.jpg (227.82 KiB) Viewed 890 times
ConstantineII -f1.jpg
ConstantineII -f1.jpg (220.99 KiB) Viewed 890 times
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Romersk mynt Constantine II

Post by seuk »

Constantius II - http://www.tesorillo.com/aes/029/029i.htm (tesorillo.com er en ganske god side til forholdsvis hurtig identifikation af sen romersk bronze).
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Romersk mynt Constantine II

Post by Olav K »

Det er vanskelig å avgjøre om det er Konstantin I eller II som står bak denne mynten. Begge hadde denne reversen, og for denne serien hadde begge portrett som ligner på denne mynten (men den ligner mest på K II). For å gjøre det enda vanskeligere fikk også Konstantin IIs brødre ( Konstantius og Konstans - ikke mye navnefantasi i den familien) også slått slike mynter, men de er ikke så vanlige.
Mynten er en "billon" redusert centionalis. "Billon" en legering med særdeles beskjeden sølvgehalther kunne vel 95% være bronse. Omskriften på reversen er GLORIA ERCTIVUS og denne mynttypen ble slått i stort antall ved samtlige aktive myntsteder i Konstantinfamiliens tid fra Trier i Tyskland til Aleppo i Syria ( men ikke i Alexandria). Omskrift på advers lar seg jo delvis lese: (F)LIVL CONSTANTIN.. Det at vi ikke kan lese resten er surt fordi den kunne ha røpet om det var far eller sønn ( men det utelukker Konstans. Myntstedet skal leses i bunnsnittet på revers, men jeg klarer ikke å leses bokstavene, men fanene mellom de to soldatene gir valget mellom Konstantinopel eller Antiokia (Syria). Og begge deler er like sannsynlig, det er 49 stempelvarianter fra Konstaninopel og 48 fra Antiokia.
Variantene for Konstantin I har Searnummer 16334-16361, mens det for K 2 er nr. 17408-17427. Hos Sear er myntene inndelt etter myntsted, og/eller varianter i fanene. Som du kanskje forstår er myntene ikke sjeldne, og såvidt sliten som din er, har den beskjeden verdi. Men morsom å ha, snart 1700 år gammel, og noen på 300-tallet har definitivt brukt den.
SKS
Posts: 11
Joined: 17 Dec 2015 20:42

Re: Romersk mynt Constantine II

Post by SKS »

Takker og bukker for hjelpen til begge to.
Setter også pris på å få lenke til et nettsted (tesorillo) som jeg ikke har kommet over ennå i min søken.

Betalte ikke akkurat skjorta for denne mynten, det er mest for moro skyld å ha noe så gammelt i hånden.

:)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”