Hjelp til gradering og litt annet...

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Hjelp til gradering og litt annet...

Post by Ole Christian »

FredrikIII.jpg
FredrikIII.jpg (93.65 KiB) Viewed 1025 times
Hei godtfolk. Er det noen som har lyst til å forsøke å gradere denne? Jeg har en mening selv (som jeg ikke har tenkt til å si helt ennå) Selv tror jeg at jeg fikk denne "billig" Den hadde også en anmerkning som "lightly clipped" men jeg ser det rett og slett bare ikke. Jeg har en mistanke om at us gutta ikke helt skjønner greia med hammer stempler. Er det noen som kan se at denne er klippet noe som helst sted? I fall tar jeg gjerne feedback med stor takk. Kanskje er det en på tide med en tur til øyelegen, jeg ser det altså ikke. Venter spent på graderings forslag!! :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hjelp til gradering og litt annet...

Post by Olav K »

Halvdukat 1648, Sieg 104, Hede 6 - solgt i går på CNG 100, Adams Collection. Det kan være at CNG har misforstått betegnelsen klipping på "firkantmynt", og oversatt det med "clipped". Men det kan også være at de i mikroskopet sitt har sett at den lille bremmen utenfor den opphøyde kanten/perleraden ikke er der og at kanten(e) bærer bud om fysisk fjerning. CNG har nok ikke sett så mange mynter av denne typen, men de har sett veldig mange antikke gullmynter som opp i gjennom tidene har fått randen skavet lett av, så jeg ville ikke bli forbauset om de har dekning for "lightly clippet".
Graden? CNG satt VF, en minst like stor sekk som vårt 1+. Her er det jo meget synlig slitasje både på parykk, drakt og ornamentet på revers, så et begrep som "svak 1+" kunne kanskje være på sin plass. Du ser aldri "weak VF" i en auksjonsbeskrivelse, der spretter det fra "near VF" ( som betyr at mynten ikke er VF) til VF. Den redder kanske VF'en på at teksten er så klar og lesbar. Andre ville sette 1/1+. Gradering er skjønn, og dette er en mynt i grenseland - antagelig nærmest 1+, men andre kan ha andre meninger - det er jo ingen fasit.
En fin, og morsom mynt er det, og jeg tror du har gjort et bra kjøp. De danske gullmyntene var jo av de relativt få som kom godt over estimat, denne det dobbelte av estimatet. Mens jeg tror CNG har en grei peiling på "clipping" av gullmynt som sådan, har de nok mindre snøring på verdien av noe så eksotisk og perifert som skandinavisk mynt, uansett metall. De verdsatte jo en H7 10-krone 1910 til $1000 ("superb EF, Lustrous") - den gikk forøvrig til $950, ikke dårlig kjøp det heller.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Hjelp til gradering og litt annet...

Post by Ole Christian »

Takk Olav. De myntene jeg har sett (og det er selvfølgelig alt for få) så er vi neppe helt enige i graderingen her. Selv vil jeg putte den i en pen 1+ ja faktisk heller jeg litt mot 01 faktisk. Svakt preg går igjen på disse myntene (så vidt jeg kan se i alle falll) Parykken er vel det første som går i svakt preg, personlig syntes jeg bokstavene gjør opp litt for dette, men som du sier, skjønn. Personlig plasserer jeg denne mellom en god 1+/01.Jeg er jo rimelig partisk i graderingen her, men jeg gjorde nå den nå jeg bød. Klippet er den ikke i flg. bildene.... HH gir nok fasit på det.

Gradere ducater er ikke morro, og det er ikke så enkelt heller, uansett, takk for bidraget ditt!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hjelp til gradering og litt annet...

Post by Olav K »

Nå er jeg ingen graderingsspesialist, og vet enda mindre om dukater, enn si denne - som ikke akkurat kommer opp på hver auksjon. Akkurat her følte jeg meg rimelig trygg på VF/1+ av de grunner jeg ga. Pregesvakhet kan forklare noe, men relieffet i parykkens øverste del ( og i "fjærene" på ornamentet) synes jeg bærer bud at det har vært "høydeforskjeller" i stemplene. Men det er synsing fra min side, her er jeg på syltynn is.
Uansett har du fått en veldig bra mynt. Gratulerer!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hjelp til gradering og litt annet...

Post by Olav K »

Ole Christian wrote:Gradere ducater er ikke morro, og det er ikke så enkelt heller,
Men hvor viktig er det? de er jo ikke årgangsmynter hvor gradering synes å være alfa & omega. Jeg holder på med antikke mynter, hvor slitasjegraden selvfølgelig spiller en rolle, men hvor sentrering, metallkvalitet, toning m.m. også er viktige i en total kvalitetsvurdering. I den del av CNG 100 som etterfulgte Adams-samlingen, kunne du se flere eksempler på at mynter som bare var omtalt som VF fikk bedre pris enn mynter med "good VF", eller "near EF" formentlig fordi de var "penere", hadde bedre "eye-appeal". Antikke mynter har som regel ligget i jorden, og det kn gi utslag på toningen: Noen er grønne, noen er terrakottafargede (brungule) og noen er svarte. Mitt inntrykk er at av ellers helt like mynter, vil terrakottaen få best pris, dernest den grønne og tilsist den svarte. Jeg understreker at det er "inntrykk" jeg fører ikke statistikk. For 16-1700 talls mynt vil vel sentrering og metallkvalitet være ens for samme serie mynter, men jeg vil fortsatt tro at det er kvalitetskriterier i tillegg til slitasjegrad, som toning/patina. Nå er gull nettopp gull, hvor toning fort er en kjøpelyte. Men jeg vil tro at en fremtidig kjøper av din mynt, etter å ha sett at den er pen, vil være mer opptatt av at den har vært en del av "The Adams Collection" og at den er litt sjelden, enn av at CNG har gradert mynten til VF, en norsk ekspert har sagt 01/1+ mens en annen har sagt 1+. Ta testspørsmålet: Ville du ha kjøpt mynten og graderingen ved en trykkfel var falt ut av katalogen/nettbeskrivelsen?
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Hjelp til gradering og litt annet...

Post by Ole Christian »

Veldig gode tanker Olav, takk for det. Jeg kjøpte mynten, av samme grunn som jeg kjøper annen mynt, fordi jeg syntes den var pen, og har lenge ønsket meg en slik. Graderingen er i så fall ikke så viktig. Jeg vet jeg betalte "alt for mye" for de andre cng myntene, men akkurat denne syntes jeg var et "godt kjøp". Nettbeskrivelsen til CNG betød ingenting for meg i alle fall.

Tusen takk for tankene dine!
//Ole
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hjelp til gradering og litt annet...

Post by Olav K »

sorry, jeg har stilt det samme spørsmålet i tråden "Nye mynter". du behøver ikke svare en gang til! :wink:
Du mener at du har betalt for meget for noen av myntene. Nei vel, men jeg prøver å trøste meg med at når jeg har betalt, også litt over smertegrensen, så var det fordi mynten var verd det for meg. Det pleier å hjelpe. Det har hendt at jeg har betalt mer enn det som viser seg å være "markedspris". Men hva så? (Jeg ser bort fra tilfelle hvor jeg har blitt lurt, da blir jeg sur). Jeg samler ikke mynter for å tjene penger på dem. Men jeg håper selvfølgelig at de ikke skal tape seg så meget i verdi, og blir riktig glad når jeg får mer enn jeg har betalt. Jeg hadde 13 mynter på salg på CNG 100, noen gikk veldig bra, andre ikke - og totalt ble det nok et hyggelig overskudd som langt på vei skyldes at flere av myntene ble kjøpt da dollaren sto i 5 til 6 kroner, og nå er godt over åtte. Men nå jeg nå skal kjøpe nye mynter er de blitt tilsvarende dyrere. Litt som å kjøpe bolig, du selger for mer enn du betalte, men det er blitt dyrere å kjøpe neste bolig også. Så - gled deg over de fine myntene du har kjøpt, og glem muligheten for at noen andre, en gang et annet sted, kanskje har betalt mindre for samme mynt. Det du virkelig kan angre på er den mynten du ikke fikk kjøpt. God kveld, og vær fornøyd med at du slo til!
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”