Fant noen gamle mynter. noen som har litt info?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Loken89
Posts: 3
Joined: 27 Jul 2015 21:05

Fant noen gamle mynter. noen som har litt info?

Post by Loken89 »

Fant en gammel cigar-eske etter min onkel som har vært til sjøs rundt om verden på 60 tallet.. esken inneholdt mye sedler og mynter.. var spesielt 2 mynter som gjorde meg litt nysgjerrig.

Har søkt litt på nettet, og den ene er svensk fra 1600 tallet ett sted.. lik denne omtrent http://www.tradera.com/item/220109/2348 ... an-i-vasen

den andre er gresk og ligner denne http://www.ebay.com/itm/351149003118?rmvSB=true.

noen som vet litt mer?
noe som er verdt å få verdivurdert?
Loken89
Posts: 3
Joined: 27 Jul 2015 21:05

Re: Fant noen gamle mynter. noen som har litt info?

Post by Loken89 »

bilder
bilde
bilde
20150727_212251.jpg (942.46 KiB) Viewed 1187 times
bilde
bilde
20150727_212242.jpg (948.14 KiB) Viewed 1187 times
bilde
bilde
20150727_212234.jpg (980.36 KiB) Viewed 1187 times
bilde
bilde
20150727_212234.jpg (980.36 KiB) Viewed 1187 times
bilde
bilde
20150727_212234.jpg (980.36 KiB) Viewed 1187 times
Attachments
bilde
bilde
20150727_212259.jpg (985.64 KiB) Viewed 1187 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fant noen gamle mynter. noen som har litt info?

Post by Olav K »

Den ene mynten synes å være utvilsomt svensk, men andre må gi deg mer spesifikke deltaljer. den andre mynten (hvis den er ekte) er egyptisk, fra ptolemeer-tiden. Alexander den store erobret Egypt, og etter hans død i 323 f.Kr. tok hans general Ptolemeus makten i Egypt, og slekten beholdt inntil den siste prolemeer, Kleopatra VII, begikk selvmord i år 31 f.Kr. Ptolemeus I, gjorde noe nytt når han i 305 f.Kr. lot seg avbilde på myntens forside. Hans etterfølgere (de fleste het Ptolemeus, forsatte med ha bildet av Ptolemeus I på forsiden.
Begge myntene er slitne. Jeg vet for lite om svensk mynt til å si noe om verdien på den, mens prolemeermynten neppe har stor verdi. De er ikke uvanlige, og mange finnes i god stand. Her er teksten t.v. for ørnen såvidt leselig (det er slutten av navnet Ptolemeus med greske bokstaver) forsiden er umulig å tolke, det kan være portrett av Ptolemeus eller av guden Zevs (som også ble brukt på ptolemeisk, såvel som annen mynt i hellenistisk kulturkrets) - det reduserer nok myntens verdi. Jeg er litt usikker på myntens ekthet, men det at den er så grundig slitt taler mot "turistkopi" de fleste slike er iallfall lesbare. Selvom neppe noen mynthandler vil kjøpe mynten av deg, kan du jo glede deg over å ha en mer enn 2000 år gammel mynt, google ptolemeere så vet du litt om dette "greske " dynastiet i Egypt. Kleopatra var forøvrig den eneste av de ptolemeiske herskere som gadd å lære seg egyptisk.
Loken89
Posts: 3
Joined: 27 Jul 2015 21:05

Re: Fant noen gamle mynter. noen som har litt info?

Post by Loken89 »

Takk for svar :)
var litt spennende å finne litt mer ut.. onkelen min døde for over 40 år siden, så min far har hatt den cigar-esken med gamle mynter og sedler liggende inne i ett pengeskap siden da, så gøy å vite litt mer :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fant noen gamle mynter. noen som har litt info?

Post by Olav K »

Bare hyggelig!
Selvom jeg ikke kan identifisere den svenske mynten, kan jeg jo si noe om svensk kobbermynt. Ved Falun i Dalarne ble det allerede i middelalderen gjort store kobberfunn, men den store utvinningen fant sted på 1600-tallet, da kobber ble Sveriges viktigste eksportartikkel. Det ble også det viktigste myntmetallet, ikke bare for småmynt, også dalere ble preget, men da på store plater (plåtmynt). "Stora Kopparberg" var et berg, som tilsist ble et stort hull i jorden før kobberutvinningen ble avsluttet. Selskapet Stora Kopparberg (idag bare "Stora") satte sitt navn på et helt svensk län, som om vi skulle kalle Telemark for Hydro fylke. Når kobberet tok slutt fant Stora ut at de eide masse skog, de er fortsatt Sveriges største skogbruksbedrift.
Men tilbake til de store kobbermyntene (din er sannsynligvis en 1/4 øre - fortsatt en stor mynt). De hadde sitt liv på 1600-tallet, når kobberet begynte å minke, ble størrelsen også redusert, helt til sveriges største ulykke - Karl XII - lot preget dalere på kobberblanketter mindre enn din 1/4 øre.
Om din mynt skulle være fra dronning Kristina, er det verd å google henne. Som datter av Gustav Adolf, ble hun i ung alder dronning, og en av de dyktigste regenter Sverige har hatt, inntil hun konverterte til katolisismen, abdiserte og reiste til Roma. På de tid var det dødstraff for å konvertere, men man halshugger ikke dronninger (særlig ikke en som var populær) så hun fikk reise til Roma i fred.
Så også den mynten har en morsom historie: om ikke fra Kristina, iallfall fra Sveriges storhetstid.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Fant noen gamle mynter. noen som har litt info?

Post by vemod »

Jo, den er preget i dronning Christinas regjeringstid; "CRS" (Christina Rex Suecia) står å lese på mynten. Den er preget i Säter eller muligens Nyköping.

I den tilstand den befinner seg i, er den verdiløs i penger, men har desto større affeksjonsverdi. Mynten har gjort nytte for seg, som vi sier om godt brukte eksemplarer av arten.

Du kan lese mer om (bl.a.) Christina her:

http://www.numismatas.com/Forum/Pdf/Dav ... Sweden.pdf
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”