Speciedaler 1868

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1868

Post by Trond i California »

Det har vaert stille paa forumet en stund naar det gjelder mynter saa proever aa bidra med aa faa mer fres...

Sist kjoep er en Speciedaler fra 1868. Den har et kanthakk og en ripe, ellers en pen mynt med original farge.

Jeg vurderer denne som 1/1+, mest paa grunn av kongesiden der haar og skjegg ser ok ut. Loeven er ganske slitt men med gode perler.

Dette er en av myntene hvor prisene I Norges Mynter og Handlerkatalogen varierer ganske mye, fra 15,000-20,000 I kvalitet 1 og fra 25,000-30,000 I kvalitet 1+.

Hva synes dere kvaliteten er? Kan 1/1+ forsvares?
Attachments
1868 Speciedaler Reduced.jpg
1868 Speciedaler Reduced.jpg (421.95 KiB) Viewed 1275 times
Last edited by Trond i California on 28 May 2015 23:50, edited 1 time in total.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Speciedaler 1868

Post by hertervig »

Jeg synes 1/1+ er en helt rimelig vurdering. Kanten er ikke slitt ned til perleranden noe sted, og det er sjelden å forakte. Ellers er jeg enig i at løvesiden stedvis kan virke noe mer utsatt for slitasje enn portrettsiden. Skjegget er nesten overraskende intakt til å være denne mynttypen. God farge, litt merker etter strikk på løvesiden, men ikke veldig sjenerende. (Og jeg er av dem som ikke er videre begeistret for strikkmerker) En fin mynt, også er de jo så store.... :D
Badda2
Posts: 29
Joined: 27 Jul 2010 21:38

Re: Speciedaler 1868

Post by Badda2 »

Kjempeflott mynt Trond. Fikk du tak i denne i USA?
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1868

Post by Trond i California »

hertervig wrote:Jeg synes 1/1+ er en helt rimelig vurdering. Kanten er ikke slitt ned til perleranden noe sted, og det er sjelden å forakte. Ellers er jeg enig i at løvesiden stedvis kan virke noe mer utsatt for slitasje enn portrettsiden. Skjegget er nesten overraskende intakt til å være denne mynttypen. God farge, litt merker etter strikk på løvesiden, men ikke veldig sjenerende. (Og jeg er av dem som ikke er videre begeistret for strikkmerker) En fin mynt, også er de jo så store.... :D
Takk for tilbakemelding hertevig. Etter aa ha studert mynten en gang til samt lest ditt innlegg heller jeg mot at portrettsiden kanskje er 1+ mens loevesiden er 1/1+. Uansett en fin mynt fra et aarstall jeg ikke hadde fra foer.

badda2: Takk for tilbakemelding. Mynten er kjoept I USA som de fleste I min samling.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Speciedaler 1868

Post by ramazotti »

Jeg synes mynten holder 1/1+ , på begge sider. Selv om både skjegget til Carl og løven
bærer tydelige tegn på sirkulasjon, er det også gode detaljer. Fin perlerand , og pent eikeløv.

Som hertevig , liker jeg ikke strikkmerker, men her er de ubetydelige.

Jeg undrer meg litt på merkene på randen over kongens hode, og håper det ikke stammer fra en fjernet hempe, men regner med
at du har studert mynten på alle tre sider, dreven samler av klassemynt som du etterhvert har blitt.

Fin sak, gratulerer med den !
sndr
Posts: 110
Joined: 15 Feb 2011 19:36

Re: Speciedaler 1868

Post by sndr »

Støtter en solid 1/1+
Jeg var underbidder på denne og vil si gratulerer med en godbit :D
I mange år så var den prismessig undervurdert i katalogene synes jeg, men nå er den oppjustert.
Ha en forts god dag
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Speciedaler 1868

Post by vemod »

Jadda. 1/1+ fra meg også. En ekstra pluss for at Calle har vært for lenge i sola med solbrillene på :-)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”