Kvalitetsverdi eller historisk verdi på mynt.

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Mr Jones
Posts: 1
Joined: 17 Mar 2015 10:48

Kvalitetsverdi eller historisk verdi på mynt.

Post by Mr Jones »

Hei jeg lurer på hvor mye den historiske verdien teller mot kvaliteten på mynt.
Hvis man kan dokumentere og knytte myntet til en historisk viktig person eller sted?
Topp kvalitet eller topp historie?
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Kvalitetsverdi eller historisk verdi på mynt.

Post by samler607 »

Begge deler :-)
Utrolig vanskelig å besvare, så her må du komme med eksempel.
Men historisk verdi kan hjelpe verdien på en mynt betraktelig mye, og sannsynligvis hjelpe verdien på mynten videre i fremtiden.
Men det er helt sikkert andre samlere som kan gi deg et bedre svar. :-)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kvalitetsverdi eller historisk verdi på mynt.

Post by Olav K »

Som samler 607 skriver er spørsmålet umulig å besvare. "Historisk verdi" er ingen gitt størrelse, men det er klart at en mynt knyttet til en bestemt historisk begivenhet betyr noe for verdien. Et eksempel: Alexander den store lot slå en decadrakme etter at han slo den indiske konge Porus i 337 f.Kr. Mynten finnes i meget få eksemplarer, og de som er kjent er dyktig slitne, kval 1 på det beste. I dag, må du nok ut med en million eller mer om den kommer for salg. Jeg har en mynt fra Komene i Pisidia, antagelig kjent i tre eksemplarer, herav to i museer. Kvalitet 1+ eller 01. Jeg fikk den for et par hundre dollar. Jeg er ikke sikker på om jeg vil få det tilbake. Hvorfor: Komene er en totalt uinteressant by, ingen slag, ingen dramatiske begivenheter - de solgte bly til romerne, og var sikkert en grei by å bo i - mens verdensbegivenhetene gikk byen forbi.
Det er særlig på antikke mynter at "historie" kan være verdidrivende. Brutus' Eid Mar mynt, markeringen av mordet på Cæsar, koster uansett gradering en formue. Det er nok av andre eksempler. For "moderne" mynt vil historiefaktoren antagelig svekkes, iallfall der hvor det også er et utbud i høye kvaliteter. Geværtokronen fra 1907 for høyere pris enn den ordinære to-krone fra samme år. Den har historie, men opplaget var også det halve av den vanlige. Matematisk skulle det gi dobbel pris for geværvarianten, men prisen er mye mer enn det (særlig for lavere grader) - som gir en merverdi for "historisk". Når vi også kan anta at geværtokronene hos mange (de feste?) havnet på kistebunnen eller i vitrineskapet - mens den ordinær gikk i vanlig omløp er det åpenbart at histrien for denne mynten har en betydelig merverdi.
Men å sette opp en skala, eller en eller annen regel for historisk verdi/kvalitet tror jeg er umulig.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”