"Oppfrisket" mynt... Verdi

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by jba »

Rottenikken wrote:Hva er den verdt. Jeg betalte 75kr
Før syrebadet ditt var mynten din en sliten 5 øring som hadde en lav markedsverdi, kanskje 40 - 50 kr. Etter syrebadet er den redusert til et ødelagt og verdiløst objekt. Cola, ketchup etc. fjerner ikke bare skitten, det tærer også myntmetallet. Sorry, men slik er det.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Olav K wrote:Eller for å oppsummere; du har kjøpt en mynt til listepris (og selger er nok lykkelig over å få det) og du har herpet mynten til verdi - null. Colaforbedring er antagelig enda mer verdireduserende enn forgylling. Men har du glede av det - vær så god. Det er du bestemmer hva du selv synes er artig, du må bare være forberedt på at det ikke er veldig mange som synes det er like fint. Men hvem vet? Kanskje kan "herpete årgangsmynter" bli et nytt samlerområde?
Kan jeg foreslå en ny variant? Lage perfekte hull med high velocity ammunisjon. Det forutsetter høy presisjon og jeg vil anbefale en rigg både for mynt og våpen, det er bare på film de klarer å hive en mynt i luften for så å lage et perfekt sentrert hull i den. Det bør være en viss avstand mellom munning og mynt, ellers vil avgassene ved løpsmunningen deformere mynten. Jeg taler av erfaring.
Jeg er nybegynner og min kone sa at myntene ble skinnende blanke i Cola. At den er misfarget, åh, ja og til de grader. Jeg ble lei meg da. Salg er utelukket siden jeg er ren samler for moro men nå har jeg gått over til oppvaskmiddel. Da fikk jeg riktig original farge og en pen original mynt. Jeg skal kjøpe en kilo assorterte mynter og lange fine myntkort med flere gamle mynter i som er renset og selge for 50kr stk. (mer for barn som syntes slikt er spennende med mynter fra "gamle dager") Men Cola skal jeg fortsette med - bare at jeg skal drikke den i stedet. Fra nå av - bare såpemiddel på mynter. Jeg har det for moro og tenker ikke på verdi men jeg har nok en samlig til ca 3000kr likevel. (litt proof og sølv som trekker opp og så og si alt av minnemynter som har vært i omløp)
Golfer
Posts: 202
Joined: 24 Jan 2011 21:15

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Golfer »

Hei!

Bare et innspill mtp. oppvaskemiddel.
Jeg brukte også zalo på kobber for en del år siden på noen mynter og kommer aldri til å gjøre det igjen!
Heldigvis bare på noen få sirkulasjonsmynter i lav kvalitet.
Myntene får en slags "hard" og blank toning som lett sees av en erfaren samler.
Dvs. mynten er behandlet og i mine øyne skjemmet og har mistet noe av verdien.
Hvis du skal fortsette å vaske med zalo, så bruk for all del ikke mer enn 1-2 dråper pr. dl lunkent vann.
La den heller ikke ligge for lenge i zaloen, for da kommer denne harde blanke hinnen.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”