50 øre 1895 - forøvrig tiltalende - men hva mer?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

50 øre 1895 - forøvrig tiltalende - men hva mer?

Post by samler607 »

Jeg kjøpte nå denne 50 øren for den var tiltalende, ærlig i mine øyne.
Men det er alltid er morro å høre forumets kv. setting på denne utifra bilder.
Gjerne begrunn ditt svar :-)
Det er vel 100 vis av årgangsamlere her så la oss få litt fart på forumet og gi ditt svar :-)
111.JPG
111.JPG (268.75 KiB) Viewed 1087 times
222.JPG
222.JPG (244.64 KiB) Viewed 1087 times
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 50 øre 1895 - forøvrig tiltalende - men hva mer?

Post by Askeladd »

Jeg kan jo starte så får jeg se om andre er enig.

Advers: 0/01 Svak slitasje på hår og skjegg. Ser ut til å være noen tynne striper/riper fra romertall II og videre over øyebryn/panne.

Revers: 01 Tydelig slitasje på løva og de ytterste tuppene av eikebladene. Småriper til venstre/over krona. Ellers fin.

Totalt sett en flott mynt med fin patina og fine flater. Ingen kanthakk. Kan det være dobbeltpreg på deler av årstallet, særlig 8 og 9, eller er det patinaen som gir et slikt synsinntrykk? Gratulerer med en fin mynt. Etterhvert kan du jo fortelle hva den er kjøpt som.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 50 øre 1895 - forøvrig tiltalende - men hva mer?

Post by samler607 »

Tusen takk for tilbakemelding.
Advers kan jeg faktisk ikke se noen tegn til sirkulasjon, eller kabinet slitasje.
Revers kan jeg se.
Men jeg er ingen fasit :-)
Jeg slo til på denne mynten fra en utenlandsk selger, pga. eye appeal.
Men gradering er ikke gitt av selger, så håper på litt tilbakemelding av forumet pga det for tiden virker dødt blandt årgangsamlere og det hadde vært trivelig med litt futt i forumet igjen nå til sene høst kvelder :-)
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: 50 øre 1895 - forøvrig tiltalende - men hva mer?

Post by Heb »

Det er nok bare tre aktive årgangsmyntsamlere som leser SF for tiden!

Synes i utgangspunktet at dette er en tiltalende mynt hvor advers myntside er best.

Revers:
Spor av sirkulasjon/slitasje på løvehode, manke og løvekropp, men fine og tydelige perler i krona. Usynlig høyre forlabb og noe overflaterufs over krona til venstre. Løveskjoldet ser fint og uskadet ut. Tydelig årstall og fine randperler. Litt ujevn patina kanskje, men jeg synes denne er fin fordi den gir litt assosiasjoner om en urørt mynt. Selv om dette ikke er helt tilfelle her.

Advers:
Fin randtekst og randperler. Vel en flekk i randteksten kl 12:30. Også på denne siden noe ujevn patina. Muligens noe spor av sirkulasjon på kongens skjegg og hår, men dette er vanskelig å si noe sikkert om uten å se mynten håndholdt.

Konklusjon:
Kv 0/01
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 50 øre 1895 - forøvrig tiltalende - men hva mer?

Post by samler607 »

Tusen takk for tilbakemelding Heb.
Lær gjerne oss årgangsamlere og samlere av diverse.
Kom med bilder av dine.
For at samlere skal bli rekrutert trenger man å se hva som ligger foran oss, og hva som ikke minst er oppnåelig ved senere samling.
Jeg er vel i rekruteringsfasen i forhold til dere.
Men gleder meg om samlere kan dele flere bilder!
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”