Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
kjellbjarne
Posts: 6
Joined: 29 Dec 2013 09:53

Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by kjellbjarne »

Hei!

For en kort tid tilbake arvet jeg en myntsamling med mynter fra mange forskjellige land og blant annet endel norske minnemynter. Jeg vurderer og selge samlingen men tør ikke før jeg vet om det er noe spesielt verdifullt her, eller om det bare er en helt vanlig samling. Legger ut noen bilder som kan gi dere en pekepinn ihvertfall, nærbilde av hver enkelt mynt ble vanskelig. Sjekk link for bilder:

http://share.pho.to/4Uweh
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Ask »

Hei,

Det mest interessante er muligens 5 - kronen til minne om sølvskatten , men ikke forvent for mye. De øvrige norske og utenlandske myntene er kilovare, men for ordens skyld bør du gå gjennom 2- øringene for å fastslå at den fra 1968 ikke ligger blant dem.
Er det en rull med gamle 1- kroner på det første bildet ? Hvis ja er denne kanskje interessant for knipsekasse entusiaster.

Mvh. Ask
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by losset »

Hei!

Jeg ville skaffet meg en myntkatalog og fått en oversikt selv. Deretter ville jeg begynne å lete etter de du skulle mangle. Ask nevner at myntrullen er intresant for knipsekasse entustiaster, det er feil. Usirkulerte mynter er de som er mest verdt. Ønsker du fortsatt selge, kontakt en mynthandler som bistår med og kjøpe dette til rett pris.

Du kan også se på QXL.no så for du også en liten oversikt på hva som rører seg.

Lykke til
kjellbjarne
Posts: 6
Joined: 29 Dec 2013 09:53

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by kjellbjarne »

Men kan noen gi meg en pekepinn når det gjelder verdi på hele samlingen? Skjønner dette blir veldig vanskelig å svare på når dere ikke har kikket på alt. Men jeg har overhodet ikke peiling på hva verdien er..
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Ask »

kjellbjarne wrote:Men kan noen gi meg en pekepinn når det gjelder verdi på hele samlingen? Skjønner dette blir veldig vanskelig å svare på når dere ikke har kikket på alt. Men jeg har overhodet ikke peiling på hva verdien er..
Litt vanskelig å si ut fra bilder. Losset anbefaler en katalog, den får du på ditt lokale bibliotek, ellers har et forrumsmedlem laget en gratis katalog som baserer seg på prisstudier. Klarer ikke å laste den opp, da den er større enn hva forumet tillater, men du finner den når du søker i innleggende til jornkris.

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Olav K »

Selv om det ser ut til å være mest kanari og lite hummer, er vel det beste å ta det med til en mynthandler og få det vurdert. Blandt årgangsmyntene kan det jo skule seg noen uvanlige årstall. Bor du i Oslo er vel Roschberg den som har spesialisert seg på årgangsmynt, oh Numisma vurderer også slike. Minne- og brevmyntene er nok nær sølvverdi, men også her kan det være unntak. For å få noe ut av katalog må du kunne gradere myntene, mynter tilnærmet uberørt av menneskehender har en høyere verdi enn de som er det, og det skal ikke mye slitasje til før verdien, selv for gode årganger blir svært beskjeden. Har du et årssett fra 1968 (med 2-øringen) kan det fort gi mer enn 15.000, mens andre årssett er tunge å selge for en 100-lapp, særlig fra 80-tallet og utover. Jeg vil gjette det samme gjelder utenlandske årssett - men det er gjetning. "katalogverdi" er en veiledende utsalgspris fra handler, han vil betale langt mindre til en som vil selge ham en mynt for videresalg, særlig hvis hn må regne med å ha den på lager en stund. Og kommer det 100 kronestykker fra samme kong Olav år, er handleren ganske sikker på at det tar laang tid før han for solgt dem igjen. Ikke vet jeg om det finnes 100 samlere av årgangsmynt, men om det så gjør - er det rimelig sikkert at de fleste av dem har dette kronestykket fra før.
Men - en realistisk verdivurdering er det bare en mynthandler som kan gi deg.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Torashe »

En tusen lapp og to kansje.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by bengt »

kjellbjarne wrote:Men kan noen gi meg en pekepinn når det gjelder verdi på hele samlingen? Skjønner dette blir veldig vanskelig å svare på når dere ikke har kikket på alt. Men jeg har overhodet ikke peiling på hva verdien er..
Utifra bildene er det en vanlig samling uten spesielt sjeldne objekter og ikke spesielt høye kvaliteter, det er heller ikke så mye eldre mynter her. Med mindre det er et veldig stort antall mynter du ikke har tatt bilder av så vil jeg anslå at verdien ligger på rundt en tusenlapp, kanskje to hvis det er en del flere mynter enn bildene viser. En del av myntene vil ikke en mynthandler ta i mot da verdien er 0 kroner.

Hvis du ikke har noe interesse selv kan du dra til en mynthandler for få en veri og evt selge det, hvis ikke så er det en grei samling å starte med - ikke så langt fra samlingen vi arvet når vi startet å samle :-)
Bombasa
Posts: 48
Joined: 14 Feb 2011 23:52

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Bombasa »

Byr en tusenlapp jeg :roll:
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by SaccoMan »

Tar jeg feil eller er det en rull med 50 kroner der?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by karstkri »

Første bilde viser helt klart en rull med 50kr. og det ser ut som det mest verdifulle objektet.
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Ask »

karstkri wrote:Første bilde viser helt klart en rull med 50kr. og det ser ut som det mest verdifulle objektet.
Var de femtikroninger ? Jeg trodde det var femti kroner i den rullen. I så fall har den rullen jo en pen sølvverdi.

Mvh. Ask
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Alex R »

Da er det ikke mange som har sett en rull 50 kroner. De kom nemlig i plasttuber à 20 stk.
Charisman
Posts: 4
Joined: 07 Dec 2009 12:09

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by Charisman »

Det er mykje forskjellig her. Du må finne ut kva du vil gjere. Eg trur ikkje du vil få nevneverdig betalt for den samlinga hjå ein mynthandlar. Den første rullen som folk spør seg om, er en vanlig 1 kronerull fra 1980-tallet. Om den ikkje er fra 1980, er den knapt verdt pålydende. Er den frå 1980, får du fort 350-400 for den på qxl. Ingen av dei norske myntane eller dei lause myntane som vi ser er særlig spesielle. Viss du ønskjer å selje, og alt du har kjem fram i bildeserien, ser eg 2 alternativ. 1. Selg samlinga til han som har bydd deg 1000 kroner. 2. Splitt opp samlinga og legg den ut på qxl. Det siste er mer tidkrevende og eg trur ikkje du får meir enn 2000 totalt. Som medlem av qxl kan du no i januar sende dei en e-post og be om å få gratis listepris og då får du 200 auksjoner gratis. Da betaler du berre provisjon for salget!

Mi vurdering av dei myntane du viser er at dei 3 stk 1 ørene, der man på bildet kan sjå at den eine er frå 1908, kan du rekne med å få litt for (40 - 100 kr)om du tar gode bilder av hver enkelt og legger ut. Tar du gode bilder og har lokkende overskrift, kan du nok også få solgt 5 kronene i Sandhillkassetter (dei blå rammene) for 15-30 kroner per stk. Skal du legge det ut som auksjonar tilrår eg deg å dele det opp slik du har gjort på bilda.
Med beste helsing
Charisman
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Arvet myntsamling med mye forskjellig - lurer på verdi?

Post by bengt »

SaccoMan wrote:Tar jeg feil eller er det en rull med 50 kroner der?
Teksten på rullene er verdien på rullen, ikke valøren på myntene. Det var bilde av en rull med 50 stykk 1 kroner, til en verdi av 50 kroner...
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”