Jeg blir polsk gjestearbeider!

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Jeg blir polsk gjestearbeider!

Post by G.Ravn »

Heisann :)

Er kommet hjem etter en laaaaaaaaaaaang tur i Kina. Slenger ut noen bilder ettterhvert for morro skyld.
Men etter en uke i Norge får jeg vite at jeg skal bli polsk arbeider.....mao ansatt i firma i polen men fortsatt jobbe hvor jeg jobber nå...hvordan?

Fra nyttår er det nye regler for bl.a. polakker som jobber i vikarbyrå,disse skal ha krav på samme tarifflønn som nordmenn. Så hva skjer da? Vi ,norske ansatte, blir flyttet over til ett firma i Polen slik at vårt gamle selskap ikke har noen forpliktelser til oss lengre. Hvis vi ikke vil skrive under på ny kontrakt så er vi arbeidsledig med tilhørende karantene hos NAV.....De eldre i selskapet mister AFP ordningen de har hatt,surt for 2 stykker som skulle pensjonere seg i 2013.
Alt for at norske selskap skal slippe å betale tariff til utlendinger.....sånn!!! dagens utblåsning.
Fra nyttår blir profilen skiftet fra G.Ravn til Zbzbigniew Ravn :mrgreen:
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg blir polsk gjestearbeider!

Post by madsemann »

Kan jeg spørre om hva bedriften heter? Og hva driver den med?
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Jeg blir polsk gjestearbeider!

Post by G.Ravn »

Laks. Bedriften heter Sekkingstad AS. Men dette kommer til å gjelde de fleste lakseslakteri i Norge som har mange vikarer fra Polen,litaune etc etc
Vi har ikke fått all info enda heller.
Ingen vil ansette fast alle vikarene så da blir det gjort enklest mulig for å spare penger..
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg blir polsk gjestearbeider!

Post by madsemann »

Hva sier NNN til dette da?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Jeg blir polsk gjestearbeider!

Post by svessien »

madsemann wrote:Hva sier NNN til dette da?
For ikke å snakke om NNF!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg blir polsk gjestearbeider!

Post by madsemann »

svessien wrote:
madsemann wrote:Hva sier NNN til dette da?
For ikke å snakke om NNF!
Hehe. NNN er forøvrig Norsk Næring og Nytelsesmiddelarbeider forbund. Det er forbundet for de som jobber i alt fra fiskeindustrien på land til tobakk og ølindustrien. Har forøvrig 4 forskjellige nålemerker fra det forbundet. Så får vi samlerrelatere det litt :-)
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Jeg blir polsk gjestearbeider!

Post by G.Ravn »

De har ikke noe å si....AFP-ordningen vil forsvinne da bedriften selfølgelig ikke vil ha tarifflønnsordning lenger.
Resten er smutthull i lover og regler som ikke kan gjøres noe med....shit happens :(

Mens jeg satt i Kina fikk jeg med meg avisoppslagene om at innleide utlendinger skulle få samme tarifflønn som fast annsatte i Norge,betydelig lønnshopp for de disse....men at jeg skulle bli degradert til polakk hadde jeg ikke i tankene :mrgreen:

Selfølgelig spent i hvordan det vil slå ut med tanke på sykepenger,feriepenger osv osv...eneste som er 100% garantert er at vi må fortsette å betale full skatt til Norge :lol: Kanskje jeg burde finne meg ett lite kott i Polen og kreve tilbakebetaling av skatt(slik mange av disse gjør,8 % skatt er jo greit) samt ett heftig pendlertillegg... :wink:
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
Post Reply

Return to “Skytebanen”