Carl Barks lommebok i Norge

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Carl Barks lommebok i Norge

Post by Myge »

Jeg er en ivrig Donald Duck samler, og har en del Disneyrelaterte samleobjekter. Plutselig oppdaget jeg denne annonsen på http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=36371831

Carl Barks personlige lommebok!

Den fristet ganske mye, så jeg kontaktet selger, og sa at jeg kunne være interessert, men at det var avhengig av pris og at jeg fikk genuine bilder. Jeg har tidligere brent meg en gang på et kjøp, hvor selger overhodet ikke hadde objektet, så jeg ba om å få et bilde av lommeboken på en dagsfersk avis, sammen med norske mynter.

Etter noe om og men, og mailutveksling om jeg ikke stolte på folk, fikk jeg til slutt bilder. Jeg sa jeg fortsatt var interessert, og skulle sjekke med noen kunder om det kunne være spennende for dem å være med å kjøpe dette objektet.

Så endret tonen til selger seg betraktelig. Den ble såpass anklagende og krass, at jeg lurte på om selgeren muligens hadde sendt mailen til feil person. Så jeg forsøkte forsiktig å si at jeg var interessert fortsatt, men at jeg syntes dette var en usedvanelig rar og feil måte å opptre på som selger.

I dag har jeg så fått flere tekstmeldinger fra selger, hvor han anklager MEG for svindelforsøk. Jeg er litt usikker på hva jeg har gjort, annet enn å sjekke med potensielle kjøpere, som faktisk var interessert, selv om prisen var noe høy.

Følgende tekstmeldinger ble mottatt : "Jeg venter fremdeles på svar/bud etter sist henvendelse for ca 1,5 uke siden. Litt respektløst og useriøst, men det er kanskje slik du opererer?"

Jeg forsøkte så å ringe selger, for jeg forsto ikke den krasse tonen. 25.000,- for Carl Barks lommebok er ikke helt urealistisk, så jeg forsøkte å ringe minuttet etter at jeg fikk meldingen. Da havnet jeg på mobilsvar, forklarte at jeg har kontaktet flere interessenter, og at jeg kom fra ferie i går. Ti minutter etterpå får jeg følgende melding : "Takk for svindlerforsøket, men ikke kontakt mine annonser noengang igjen. Jeg vil informere de som tar kontakt gjennom auksjonshus og lignende om deg og denne hendelsen. Takk"

Det er mulig jeg ikke helt har uttrykt meg klart, men jeg har altså sagt jeg er interessert, at jeg skal høre med andre interessenter, og så ta kontakt når det er funnet ut av. Det er også mulig at selger er rimelig fersk.

Jeg er heller ikke for å henge ut enkeltindivider, men i dette tilfellet følte jeg det kunne være greit å si fra. I mitt hode virker dette mer som en som har skaffet seg bilder av en lommebok, som han så "selger" på Finn.no for å lure folk.

Følgende innhold skal være i lommeboken : http://boards.collectors-society.com/ub ... er=2489368 (annen selger)

Samme sertifikat finner man her : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... 006772.jpg

Jeg hadde ikke tenkt å gå så grundig til verks, for historien virket ok. Men nå er jeg rimelig usikker på om selger faktisk har lommeboken, og med de meldingene han har sendt, har jeg funnet ut at jeg ikke ønsker å kjøpe objektet likevel.

Noen vil kanskje finne det smålig at jeg henger ut denne selgeren. Men det ble litt mye med trusler på sms ettersom han ikke ønsket å svare telefonen når jeg ringte, så jeg føler heller at jeg må advare mot denne selgeren jeg mistenker å ikke ha rent mel i posen. Det er trist, for jeg liker å kunne stole på folk, men i dette tilfellet føler jeg det er for mange rare ting til at jeg tør anbefale selger.

Noen synspunkter på om det er ok å gå ut med slik info, eller er dette noe man ikke skal prate om på forumet?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Lagrinn »

Kan ikke se noe galt i dette Myge, virker som om ikke alt er som det skal her.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Myge »

For alt jeg vet, kan han selvsagt ha kjøpt denne av den andre brukeren, men syntes det var veldig rart de hadde samme foto.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Lagrinn »

Jeg reagerer mest på oppførselen hans, den går vell ikke under kategorien kundebehandling overhodet.
User avatar
Coin
Posts: 70
Joined: 16 Jan 2011 22:23

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Coin »

Den ble kjøpt av vedkommende på eBay i oktober 2007 for $307.22.

Siden har han hatt den for salg....

Det har "stormet" rundt denne saken tidligere også, noen spor av dette kan du finne her:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=2630
http://andebyonline.com/forum/2857/1/
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by vemod »

Vanskelig å konkludere, men når (om) du sitter på såpass spesielle objekter, måtte det vært større potensiale på en tegneserierelatert spesialauksjon. Kanskje lykkeskillingen til Onkel Skrue ligger oppi lommeboka? I såfall er jeg spekulant, også.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Myge »

Jeg har hans Lucky Dime, fulgte med den komplette Carl Barks serien.
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Thomas B »

Underskriften på førerkortet skiller seg såpass mye fra hvordan Barks signerte bilder at jeg ikke tror denne er ekte.
Ser man på kantene til førerkortet også, så ser det hjemmelaget ut, og hadde de virkelig ikke noe stempel på det?
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Thomas B »

Etter å ha brukt strykejernet og laget et førerkort kan jeg godt printe ut et ektehetsbevis også, hvis det er noen som har lyst å kjøpe en slik av meg.
Gordon
Posts: 9
Joined: 03 Mar 2012 18:01

Re: Carl Barks lommebok i Norge

Post by Gordon »

Ektheten er det nok ikke noe å si på. Dette er et av mange hundre objekter som ble solgt fra Carl Barks dødsbo på Ebay i perioden 2007-2010. Som Coin skriver gikk denne lommeboken for $307.22 i oktober 2007. Siden det meste av hardcore Carl Barks-fans verden over fulgte med på disse auksjonene, gir nok tilslagprisene et rimelig godt bilde av hva verdien ligger på for de enkelte objektene. At denne lommeboken nå har ligget til salgs i 5 år kan nok tyde på at selger har priset denne noe i overkant.
Post Reply

Return to “Skytebanen”