Jeg har hørt ...

Generell diskusjon
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg har hørt ...

Post by madsemann »

Myge wrote:http://www.kjendis.no/2012/09/05/kjendi ... /23254710/ Denne var morsom. Jeg hadde nok reagert som Siv selv i denne situasjonen. Hadde muligens slått også.
Denne var råkul!
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg har hørt ...

Post by Mineline »

Ja , noen ganger går alt galt .....

En diger mann kom inn i en bar, gikk bort til en liten pusling, drakk opp drinken hans og sa:
-Har du noen problemer med det?
-Vet du hva, svarte den lille mannen. Dette er den verste dagen i mitt liv. I morges sa min kone at hun ville skilles. Så oppdaget jeg at bilen var stjålet og måtte gå til jobb. Der fikk jeg vite at jeg hadde fått sparken. Her prøver jeg å ta livet mitt ved å putte en selvmordspille i drinken min og så tar du den jaggu fra meg!!
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg har hørt ...

Post by Mineline »

At noe er galt , vet vi .. At ingen mener de har skylden , vet vi også ... Kan de ikke bare glemme alle ansvarsfraskrivelsene og isteden gjøre noe ? At 90 år gamle mennesker må ut å måke snø , for hvis det ikke er brøytet skikkelig kjører hjemmehjelpen som kun har 7 min. til rådighet 2-3 ganger i uken forbi ... det tar for lang tid å gå de siste 40 meterne ................
Attachments
395942_10150541937402382_563901688_n.jpg
395942_10150541937402382_563901688_n.jpg (12.24 KiB) Viewed 1767 times
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg har hørt ...

Post by Mineline »

Eller ...
Attachments
312557_317372444944458_1688167883_n.jpg
312557_317372444944458_1688167883_n.jpg (33.41 KiB) Viewed 1741 times
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg har hørt ...

Post by Mineline »

Hvorfor ??
Attachments
601365_487983454568763_99702410_n.jpg
601365_487983454568763_99702410_n.jpg (17.26 KiB) Viewed 1688 times
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Jeg har hørt ...

Post by Myge »

Fordi Albania bruker halve budsjettet på vei, er 1/13 så stort som Norge, har mye ekstrem fattigdom, ingen sosiale goder, og ønsker å bli fullverdig Europamedlem.

Til sammenligning er Albania like stort som Hedmark fylke. Albania har ca 3 mill innbyggere. Å bruke halve statsbudsjettet på vei sier sitt om hvordan resten av landet blir neglisjert.

Albania har pr dags dato ingen Europaveier.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Jeg har hørt ...

Post by Stig Westerhus »

Og likevel bruker de så mye på veiene.....
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg har hørt ...

Post by Mineline »

Myge wrote:Fordi Albania bruker halve budsjettet på vei, er 1/13 så stort som Norge, har mye ekstrem fattigdom, ingen sosiale goder, og ønsker å bli fullverdig Europamedlem.

Til sammenligning er Albania like stort som Hedmark fylke. Albania har ca 3 mill innbyggere. Å bruke halve statsbudsjettet på vei sier sitt om hvordan resten av landet blir neglisjert.

Albania har pr dags dato ingen Europaveier.
Ok ... men hvorfor får jeg følelsen av aggresjon i svaret ? Jeg har forstått , at noen ganger må det invisteringer til for å kunne hente overskudd i neste omgang . Vet du hvor stor del av det norske statsbudsjett som gikk med til å bygge Bergensbanen ? Og pr idag er det ikke penger til vedlikehold engang ... Å bygge veier i Albania vil gi svært mange arbeidsplasser , og vil være helt nødvendig for utenlansk invistering i landet .. osv .

Jeg husker at jeg brukte flere årslønninger da jeg bygget hus , enda vi bodde i flott leilighet som jeg betalte leie for hver måned . Jeg brukte over en årsinntekt da jeg kjøpte meg min første nye firmabil , det kostet mer pr mnd . å reparere den gamle hele tiden , desuten kom jeg meg ikke på jobb når bilen streiket med påfølgende tap der også . Jeg hadde kone og 5 barn å ta vare på , betydde det da at de ikke fikk mat og klær ? Nei , det resulterte i at jeg fikk bedre inntjening , vi fikk bedre plass , vi opparbeidet oss kapital , og etter noen få år kostet det mindre å eie eget hus pr. mnd. enn det ville kostet å fortsatt leie ..

Hadde noen begynt å regne på hvor stor del av det Norske statsbudsjettet vi kunne bruke dengang vi bygget ut i Nordsjøen , så hadde det bare vært små fiskebåter der fremdeles .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Jeg har hørt ...

Post by hertervig »

Jeg mener å huske at på sent 60-tall så jeg en oversikt over antall biler i forskjellige land, og der skilte Albania seg spesielt ut med 27 - sier og skriver tyvesyv personbiler. Sikkert bare til de aller feiteste partipampene. Det var nok ikke mange meter med asfalt de hadde å kjøre på den gang. Jeg kan gjerne tenke meg at landet hadde et betydelig etterslep i form av elendig veistandard når kommunistene måtte pakke sammen, og at det er det som gjør at de nå må ta et skippertak a la Bergensbanen vår.

Men de har ganske fine frimerker :)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Jeg har hørt ...

Post by vemod »

Satt litt i perspektiv: Jeg hadde gleden av å være sjåfør for den Bhutanske musikeren Jigme Drukpa for en del år siden, og han var storveis fornøyd med den norske veistandarden. Nå hører det med til historien at halvparten av Bhutans befolkning har en halv dagsmarsj til nærmeste farbare (eller "farbare") vei. Han synes det var morsomt med alle de stressa bilistene; hver gang en bil kjørte forbi oss sa han: "Oj, han vil overta!"
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Jeg har hørt ...

Post by Myge »

Man kan sammenligne seg med hvem man vil. Folk her til lands klager over verdens beste velferdsordninger også, så jeg blir ikke lenger overrasket.

Mineline : Svaret mitt var ikke ment aggressivt, men majoriteten av de som støtter seg til utsagn fra horekunder i FrP må gjerne ha litt mer utdypende informasjon for å se helheten :)

Fikk forøvrig laks nummer to på Island i dag. Her er veiene dårligere enn i Norge også, men med en laks på 4,4 kilo, og en på 2,5 lar jeg være å klage, og tar men en pils i premie :)
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg har hørt ...

Post by Mineline »

Myge wrote:Man kan sammenligne seg med hvem man vil. Folk her til lands klager over verdens beste velferdsordninger også, så jeg blir ikke lenger overrasket.

Mineline : Svaret mitt var ikke ment aggressivt, men majoriteten av de som støtter seg til utsagn fra horekunder i FrP må gjerne ha litt mer utdypende informasjon for å se helheten :)

Fikk forøvrig laks nummer to på Island i dag. Her er veiene dårligere enn i Norge også, men med en laks på 4,4 kilo, og en på 2,5 lar jeg være å klage, og tar men en pils i premie :)

Det hørtes gøy ut , laksen altså .. :D Grattis ..

Når det gjelder horekunder , så velger jeg å ikke dømme noen . Jeg har lest min bibel , og husker at vår herre for et par tusen år siden var tilstede da en kvinne skulle stenes for hor .. hans forsøk på å forsvare kvinnen vant ikke helt frem , så han sa isteden at den som var uten synd kunne kaste den første stenen . Da gikk alle ...

Pr idag er det ikke bedre , og i de fleste forhold er det mannen som betaler for det , de ferreste innrømmer det , men sånn er det . Av og til kan det være billigere å kjøpe det andre steder . Når det gjelder veier i dette landet , er det en katastrofe . Vi er ikke på høyde med våre naboland engang , og nå kreves det inn så mye bompenger at de vurderer å bygge jernbane for bompengene isteden for å reparere/bygge nye veier ??
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Jeg har hørt ...

Post by Myge »

I Haugesund har vi ikke togbane. Det synes jeg er teit.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg har hørt ...

Post by Mineline »

Nei , ord som horekunder rammer nok svært mange , selv om mange ikke er klar over det ...
Attachments
404506_10150634081954324_694295111_n.jpg
404506_10150634081954324_694295111_n.jpg (62.4 KiB) Viewed 1569 times
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg har hørt ...

Post by madsemann »

Jeg hadde ikke tenkt å kommentere noe mer her, men jeg klarte ikke la være.

Det er morsomt med bildene og vitsene. Men å diskutere partipolitikk utover det på et myntforum blir litt kipt. Det finnes tusenvis av andre arenaer for det.

Forøvrig er det umulig å sammenligne våre veier med våre naboer eller andre for den del. Det unike landskapet med fjell og fjorder, antall mennesker og hvor disse bor, og prisen per meter vei her i forhold til andre steder gjør at det er ett unikt land å lage vei. Så kan man si at vi skal bruke ett helt statsbudsjett ekstra slik vi gjorde med Bergensbanen. Vel når jeg tok makroøkonomi på BI lærte jeg at det hadde gjort en hel del med rente, kronekurs og inflasjon. Noe som hadde ført til mye større skade enn det hadde gjort til gode.

Når det er sagt så hadde det vært fint med bedre veier, men jeg har det fortsatt langt bedre enn 99% av verdens befolkning uten bedre veier :-)
Post Reply

Return to “Skytebanen”