Jeg skal jogge

Generell diskusjon
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Jeg skal jogge

Post by Myge »

Hei.
Jeg svømmer 1 timer hver søndag, men merket dessverre som Torashe sa, at kneet ville bli litt vondt etter jogging.

66 kilo er kanskje noe voldsomt, men som student veide jeg sjelden over 63 kilo, og har ikke vokst så mye etter det, annet enn rundt området mellom knær og bryst.

Jeg er på sesjon målt til 1.78, men i virkeligheten er jeg nok en eller to cm lavere.

Jeg har nå kuttet ut røyk, chips, brus, og spiser kylling, langkokt ris, youghurt, knekkebrød, rå brokkoli og blomkål, og skal til med spinning og intervalltrening i neste uke. Kneet er en del bedre nå, men var vondt mandag og tirsdag.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Jeg skal jogge

Post by Myge »

Jogget/sprang 45 minutter i dag inne på løpebane i intervall. 6 runder a 225 meter med lett jogg og 6 runder med løping. Måtte hente krefter i kjelleren, men kom meg igjennom det. Jogging på søndag kl 10:00 ca 45 minutt, så en time svømming ca kl 13:00. Spiser mye knekkebrød og yoghurt fortsatt, men spiste også tre biter sjokolade i dag... Er dødssliten, men har fått mer energi. Angrer nå på at jeg ikke begynte med dette før.
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Jeg skal jogge

Post by Medicoin »

Suverent at du allerede kjenner at du får mer energi Myge. Selv har jeg vært ganske aktiv de siste årene, begynte som du. rett opp fra sofaen og på med løpesko og la det briste eller bære. Du får passe deg litt nå for det kan fort bli litt sykdom av det hele, slik som med meg, at du pluselig får lyst til å løpe lengre og lengre og kanskje til og med et maraton?. ;=) Har kommet over den kneika så nå blir det bare kortere løpeturer og generell styrke.. Et bra interavlltips for å komme fort i form eller forbedre kondisen er 4x4 intervaller (4min løp, 2 hvil/lett jogg, 4min løp osv..), man må ha varmet litt opp på forhånd..

Tror de aller fleste av oss har godt av litt moderat trening i hverdagen. man har jo stort sett veldig stillesittende arbeid så det å røre litt på seg og ikke minst spise sånn nogenlunde riktig er bra for oss.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Jeg skal jogge

Post by Myge »

Takker for tips :)

Intervalltreningen i går var ganske ok, merket at jeg hele tiden hadde bittelitt mer å gi, men til slutt var jeg glad det var over :)

I dag hadde jeg forventet å være stiv og støl, men er faktisk bare litt stiv rundt albuene (av alle steder), og kjenner jeg er litt fysisk sliten. Merker også at kroppen vil ha mer mat enn tidligere, så det går nedpå ganske mye knekkebrød og youghurt, samt rå grønnsaker.

Søndag er det som sagt jogging igjen kl 10:00, så er jeg invitert på spinning (hmm...) tirsdag kveld, for så å gå på intervalltrening igjen neste torsdag. Vanligvis ville jeg sittet i en sofa og sett på tv, og gaflet i meg chips og brus på disse tidene. Nå er det andre ting som gjelder :)

Røyken har jeg heller ikke rukket å savne helt, men merker at jeg har røykt en del de siste åra. Håper det forsvinner snart også.

Oppdateringer følger :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Jeg skal jogge

Post by Olav K »

Selvplaging er greit, så lenge du daglig merker forbedring, men så...
Så vidt jeg har forstått er ditt mål å gå ned i vekt, ikke å bli spiss på fotballaget-
Da kan det være kjekt å huske:
Vektreduksjon følger en enkel formel: Kalorier inn er lavere enn kalorier ut - du må forbrenne mer energi enn du hiver i deg.
Forbrenningen er avhengig av hva slags brennstoff du har (fett/karbo -og varierende kvaliteter/egenskaper ved dette) og kvaliteten på "brenneren" din; dvs. din evne til å oppta surstoff.
Som veteranrøyker er nok ikke surstoffopptaket ditt det beste, og da har du ikke glede av høyoktan brennstoff - men proteiner er ikke brennstoff (men det er lavkalori).
Jogging/spinning kan gi deg lår som en skøyteløper - men tar ikke nødvendigvis magekulen.
Svømming er bra - det styrker kondisjonen (surstoffopptaket) og du bruker ALLE musklene. Jogging kan ta rotta på knær og menisk. Hurig gange brenner nesten like meget, men er ikke skadelig. Bruker du staver og går i ulendt terreng, bruker du hele kroppen - kan variere turene - og drite i treningsindustrien, som vil prakke på deg ørten sorter sko. pulsmålere og gud vet hva, for etterpå å selge deg støttebandasjer, ankel og knebind.
Du er på vei mot mål når treningen blir lystbetont og ikke en plikt. Når det blir gøy er det nesten likegyldig hva du gjør.
Det enkleste kanskje? Få deg bikkje som må gå tur minst 2 timer daglig.
Hvorfor skriver jeg dette? Jeg har sett så mange som har startet som deg, med glød og entusiasme - og som møter veggen etter noen uker ("det virket ikke for meg"). De har fulgt et opplegg (ofte dyrt) fra en som har trent opp en superstjerne, og glemt at det går an å trene og ha det hyggelig, oppleve natur, møte venner eller annet som gjør det lett å legge inn i hverdagen - uten stress og pes.
Lykke til.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Jeg skal jogge

Post by Myge »

Nå skal det sies at jeg hver mandag fra etter påskeferien og frem til vintertid settes inn igjen er ute i ulendt terreng ca tre til fire timer hver mandag og spiller frisbeegolf. Der blir man også sliten av å gå i terreng hele tiden. Jogging er mest for å få litt mer kondis, skal variere treningsform. Svømming søndagene har jeg drevet med lenge sammen med en femåring som vralter rundt i huset hvor jeg bor, og som hele tiden kaller meg pappa. Det føles ikke som trening, men man blir sliten av å underholde og leke med barn i basseng i en time også.

Så skal det sies at sklia i svømmeanlegget er ganske gøyal, så jeg får trent en del i trapper også :D

Jeg merker allerede nå at jeg føler meg noe piggere, og bare det er egentlig nok. Er enig i at det skal være kjekt. Jeg syntes det var slitsomt siste runden når jeg måtte gå i kjelleren for å finne krefter, men fantastisk digg når jeg passerte målstreken til slutt.

Men melder meg ikke på noe marathon eller Ironman foreløpig av den grunn. :)
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Jeg skal jogge

Post by G.Ravn »

vel,neste gang du er på Askøy så ta turen innom garasjen så får du en styrkeøkt og :mrgreen: Har kun manualer opptil 50kg igjen men det holder vel for litt høyrep trening ?
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Jeg skal jogge

Post by brafin »

:) Dette var en meget interessant tråd som fenget min interesse med en gang. Pussig, men sant, jeg og en god samlerkollega var ute på vår første fellesmarsjtur i går, og vi gikk i behagelig tempo med en god samtale om både mynt, og livet ellers !! Hans hund lyttet også til det vi samtalte om :D

Vi har ellers en felles målsetting om å møtes minst en eller to ganger i uken for nærmere å utforske " leden" mellom Oslo/Trondheim som går like forbi vårt nærområde. ( når det blir bart så ønsker vi også å utforske disse gamle traverstier med en " søker "). Derfor lurer jeg på om det er noen som har en Minelab ( for nybegynnere) for salg ? Hvis ja, send pm.

I dag ute på tur med kona i over en time med målsetting om forbrenning, og må da innrømme at jeg ble svett på ryggen. Sola varmet, vi pratet ikke så mye,jeg tenkte på isen som snart ville smelte på elva rett nedenfor hytta.

Så for meg fisken som vaket, kanoen som ventet, og ikke minst vibrasjonene i " stanga " hehe.

Mesteparten av mynten er lagt i " boksen ", men litt interesse er der fortsatt, før den igjen forsterkes til høsten.. :) God helg.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg skal jogge

Post by madsemann »

Jeg har begynt å gå litt tur jeg også. Jogging tør jeg ikke før ti kilo er borte, da knærne ikke takler det. Jeg har også gått til innkjøp av elektriske sigaretter http://www.el-sigarett.no/ og det er akkuratt som å røyke, bare ikke så farlig :-)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Jeg skal jogge

Post by rega65 »

madsemann wrote:Jeg har begynt å gå litt tur jeg også. Jogging tør jeg ikke før ti kilo er borte, da knærne ikke takler det. Jeg har også gått til innkjøp av elektriske sigaretter http://www.el-sigarett.no/ og det er akkuratt som å røyke, bare ikke så farlig :-)
Elektriske røyg...alt de der e,har vært røykfri siden 1.febr. :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg skal jogge

Post by madsemann »

rega65 wrote:
madsemann wrote:Jeg har begynt å gå litt tur jeg også. Jogging tør jeg ikke før ti kilo er borte, da knærne ikke takler det. Jeg har også gått til innkjøp av elektriske sigaretter http://www.el-sigarett.no/ og det er akkuratt som å røyke, bare ikke så farlig :-)
Elektriske røyg...alt de der e,har vært røykfri siden 1.febr. :D
Grattis Øyvind! Det var veldig bra!!!
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Jeg skal jogge

Post by rega65 »

Takk for det,og lykke til du også :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Skytebanen”