Harald Hardråde, Bokanbefaling

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Harald Hardråde, Bokanbefaling

Post by grenl.har »

En liten bokanbefaling (julegave), Harald Hardråde (Halvor Tjønn 2010) http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&counter=540
Lettlest til å være faglitteratur, knappe 200 sider. Boka har fått sitt innhold ved å hente fra forskjellige kilder, fra Snorre, fra Saxo: Danmarkskrøniken, The Anglo Saxon Chronicle, Mikail Psellus: Fourteen Byzantine Rulers. + andre kilder.

H.H. var halvbror til Olav d. Hellige. Samme mor. H.H. var som 15åring med på slaget på Stiklestad. Flyktet til Gardariket (Russland) videre i kamp i Væringgarden til den Byzantinske keiseren. Var med i mange slag der. Reiste hjem via Gardariket der han gifta seg med datteren til Gardarikets hersker. Reiste hjem for å kreve sin kongsrett både i Norge og Danmark. (delvis suksess) siden kamp om den Engelske krone i 1066 syd for York. Der han fikk pil i halsen og døde i slaget ved Stamford bridge.

Man får en bedre kunnskap den tiden Landet Norge blir mer samlet som en nasjon på godt og vondt. HH var som navnet tilsier, ”Hardråde” en rå og hard leder. Anbefaler alle som har en litt mer enn middels interesse for norges tidlige historie. Ser det er flere bøker i samme sjanger bl.a både Harald Hårfagre og hans sønn Eirik Blodøks. (kan selvfølgelig lese Snorre, men det er ikke akkurat det samme)

Når det gjelder det Numismatiske på den tiden; HH finnes på noen få auksjoner. (gjerne flere titallstusen kr.) Samkonge Magnus den gode, (sønn av Olav d.hellige) kun danske Penninger fra 4-5 tusen kroner og oppover. Knut den mektige har både britiske (se min Avatar) og danske penninger, fra 2000,- og oppover. Danske Svein Estridsen som HH plaget og kjempet imot har også mynter fra ca. 2000,- og oppover. (kanskje det beste er å besøke museumer for å beskue disse beskjedene men historisk viktige myntene. Eks. myntkabinettet i Oslo)

Hvis man tenker Byzantinske mynter, da åpner det seg en økonomisk mulighet for mange. Også mange forskjellige arabiske....

Takker for det gamle og ønsker alle forummedlemmer godt nytt år :!:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Harald Hardråde, Bokanbefaling

Post by Olav K »

Jeg støtter bokanbefalingen til grenl.har. Hårdrådeboken er en i en serie fra Spartacus forlag, relativt små, lettleste bøker om norske sagakonger.
Lite numismatikk, det sies ikke mye om Haralds store myntreform - men det kan man plukke opp andre steder. Eirik Blodøks (som laget mynter i England (York)) er en annen bok i serien. Synes du historier om "mannen bak mynten" er morsomme er disse bøkene et "must" - det er populærvitenskap, men bygger på de seneste forskningsresultater og er derfor antatt "riktigere" enn Snorre og Fagrskinna. Men begge de siste (nå tilgjengelige i paperback) har sin utvilsomme underholdningsverdi, og villskapen hos Harald er kanskje mer synlig i Snorre - men det kan man ta når man har lyst. Som introduksjon til disse kongene er Spartacusbøkene bra.

Og - ellers - godt Nytt År til Alle.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Harald Hardråde, Bokanbefaling

Post by Olav K »

Nå er det i samme serie også kommet en bok om Magnus den gode. Kjøpte den i går, innledningen er lovende. Nå er det lettere (og iallfall rimerligere) å få tak i mynt fra Magnus enn Harald Hårdråde, og da kan en bok om mannen som fikk slått meget mynt i Danmark, være et fint tillegg til en mynt eller to.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Harald Hardråde, Bokanbefaling

Post by grenl.har »

Tenkte på sikt at jeg skal anskaffe meg bøkene i hele serien. Av Magnus den Gode, skaffet jeg meg en Triquetra Penning fra Roskilde i 2010. (Numisma)
Harald Hardråde hadde også Triquetra symbol på sine mynter som kjent, men som du sier til en helt annen pris.
Magn.d.Gode.jpg
Magn.d.Gode.jpg (78.56 KiB) Viewed 798 times
http://www.danskmoent.dk/tidl/usider/mg_rosk.htm
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Harald Hardråde, Bokanbefaling

Post by Olav K »

Gratulerer med en fin mynt! Du kan jo sende bilde av mynten din til danskmoent.dk, de hadde jo bare tegning av mynten din.
Forøvrig er boken om Magnus den gode drivende morsom, lettlest og i et format som passer i lommen, egnet for lesning på buss, trikk (og for de dristige i bilkø). Vold,sex og pure greed. Magnus' utmynting er dessuten nevnt.
Post Reply

Return to “Skytebanen”