Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Generell diskusjon
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Trond i California »

Et nytt eksempel paa at de profesjonelle graderingsselskapene sover i timen fra tid til annen. Her er en norsk 1 krone Oscar jeg kjoepte denne uken - den er slabbet som svensk. I dette tilfellet er prisene for svensk og norsk krone ikke saa ulike, saa ikke noe roeverkjoep denne gangen paa grunn av feilen...

Bildet er daarlig (tatt med min iPad), men mynten er sannsynligvis svak 01med original patina.
Attachments
image.jpg
image.jpg (184.64 KiB) Viewed 2658 times
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by mynt01 »

Her er det link til mynten.

http://www.pcgs.com/Cert/24462744/


Her er kan man se film av graderingsprosess. Tenk om det var et Norsk alternativ.


http://www.pcgs.com/services/
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by trygghandel »

Enig, jeg hadde levert alle mine mynter til gradering hos et eventuelt norsk graderingsselskap.
Jeg trur at myntbransjen vil proffesjonalisere skikkelig om vi hadde fått et norsk graderingsselskap i Norge.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by madsemann »

Dere kan jo kjøpe noen slike http://www.myntogseddel.no/Album-Samler ... yntkapsler
Og ta dem med til en anerkjent mynthandler og høre hva de skal ha for å sette på grad. Det blir jo på en måte det samme.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Olav K »

Jeg tror det er en lite realistisk drøm. Basert på filmsnutten (som ikke ser helt ny ut) graderer PCGS 100.000 mynter pr. måned, noe som setter dem istand til å lønne seks (flere?) graderingseksperter, pluss staben som registrerer,mottar og sender, o.a. støttefunksjoner.
For amerikanske mynter har man en omforenet standard - en manual, som såvidt jeg forstår dekker alle mynter utgitt i USA etter løsrivelsen. Det er et begrenset antall typer i en periode på 216 år.
Snur man seg til Norge kan det første spørsmål være: Hvor mange samlere vil sende inn hvor mange mynter? Om hundre samlere hver vil sende inn 1000 mynter (noe jeg tror er særs optimistisk) - vil det tilsvare en måneds omsetning hos PCGS.
Så kan man innvende at man trenger ikke så stort apparat. Men vel, noen må ta i mot og registrere - og denne noen må være en annen enn gradøren. Er én gradør nok? Vi ser jo her på forumet hvorledes vurderingene varierer, og hvem skal vi overlate dommerklubben til? En minimum må derfor være to, men disse kan være uenige (som vist i filmen) og må ha en "oppmann" som minst må være en like stor spesialist som gradørene i første hånd, helst mer. Vi snakker m.a.o. om et minimum på fire personer (den som mottar og registrerer kan vel sende også). Hva koster 4 personer pr- år? 2. mill, inklusive arbeidsgiveravgift, obligatorisk pensjonsordning m.m.? Kanskje mer, dernest kommer husleie, investering i pc'er, spesialprintere og programvare, investering i forseglingsystem (som enten er en dyr helautmatisert greie - ellers så trenger du fort en person til). Veldig forsiktig snakker vi om minimum 3. mill pr. år for å dekke kostnadene.
Kommer det inn 100 mynter i måneden, må graderingsselskapet kreve kr. 2.500 pr. mynt for å dekke kostnadene. Jeg vil gjette at det er en del kurante skillinger og kronestykker som ikke vil bli sendt inn til gradering da.
Men sett nå at det er et marked - at mitt regnestykke er for pessimistisk.
Hvem skal gradere? Mynthandlerne gjør det i dag, men poenget er vel at gradøren skal være uavhengig av handlerne. Vedkommende må være kvalifisert, det blir man ved trening (noen myntgradørutdannelse finnes ikke i Norge - mulig i USA, men der lærer de ikke mye om norske stempler) - og den får man bare hos en mynthandler (eller i graderingsfirmaet når det har kommet i gang - men trening tar tid, og noen må begynne) - og da er vi nær habilitet igjen, et minimum må være at myntens proveniens er totalt ukjent for gradøren (kanskje greitt for 2-kroner, men hva med dobbeltspecier?).
Aksept av graderingen. Skal det være noen vits, må alle aktører - samlere og handlere - akseptere graderingen som den endelige sannhet. I USA er det løst med manualen, noen slik har vi ikke i Norge. Den må lages, og som i USA - bilde av hver mynt, i hver årgang, i hver grad (så sant mulig). Jeg ser for meg at en manual som dekker alle år før 1814 blir ganske umulig. Dernest må det være bred konsensus om at manualen er "riktig". Hvem lager manualen? Hvem betaler for arbeidet? Her vil vi også måtte se nybrottsarbeid, i all fall hvis vi skal ha fingradering av "0" tilsvarende de amerikanske MS-grader. Her vil "aksepten" sitte enda lenger inne, vårt eksisterende gradsystem fra -2 til 0 bygger tross alt på en tradisjon, og motsvares av grader i Europa ellers, mens en inndeling i Mint-grader er noe nytt som mange vil ha sterke meninger om.
Jeg kan forstå ønsket om en gradering som ikke er gjenstand for diskusjon eller skjønn, men jeg tror at ønsket aldri blir noe annet enn en uoppnåelig utopi innenfor et så begrenset område som Norge.
Selv er jeg villig til å akseptere en viss usikkerhet for å slippe å ha mynter forseglet i en tilnærmet uknuselig boks som gjør begrepet "håndholdt" til en vits, men andre er sikkert uenige - og slikt kan det bli underholdende diskusjoner av. God lørdagskveld til alle!
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by brafin »

Antar at markedet her hjemme er for lite for et nytt graderingsselskap basert på f.eks. bare norske/nordiske mynter.

Hvis europeiske/amerikanske, og alle andre land kommer i betraktning også, så kan man jo spørre seg om hvorfor sende disse til Norge , og ikke til USA, ? Hvor lang tid vil det f.eks. ta før et nytt selskap får tillit utenlands,selv om vi her hjemme kjenner de som står bak ?

Tror ikke det er liv laga for noe slikt her i landet på nåværende tidspunkt.

Eneste mulighet er kanskje at de mest seriøse handlerne slår seg sammen om noe slikt ?

Bare div. tanker fra min side. Mvh.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by brafin »

Beklager, men så ikke at Olav K hadde postet før meg her.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by hertervig »

Du har nok rett, Olav, i hvert fall i det meste.
En ting som ikke trenger å stemme helt, er kostnadsoversikten. Det stemmer nok at et minimum på fire personer trengs for å utføre oppgavene, men det betyr ikke nødvendigvis at vi snakker om fire årsverk. Du nevner 100 mynter i måneden som et estimat, og det kan jo være like greit som hva som helst annet. Men 100 mynter i måneden betyr 4 enheter pr. arbeidsdag, og det blir jo ikke mer enn en halvtimes jobb, og ikke det en gang for enkelte av aktørene. Vi snakker altså egentlig om en sidebeskjeftigelse for et større firma som har hovedinntekten fra helt andre (men liknende) beskjeftigelser.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by vivavegas »

Jeg selger endel på QXL. Dvs. jeg solgte mer før, men synes det er vanskelig med kvalitetsvurderinger.
Dvs. jeg hadde faktisk med en bunke engang og av ca. 15 mynter trur jeg at jeg hadde riktig på 13 og en overgradering og en undergradering. Skal se om jeg finner notatene mine.

Jeg spurte i tillegg Numisma engang om de kunne kvalitetsvurdere 100 mynter for meg. Nå ble det aldri noe av. Myntene har jeg fremdeles og mulig jeg leverer de rett inn til Numisma for salg der.

Nå ville jeg nok uansett ikke oppgitt prisen uten å forhøre meg med Numisma, og jeg husker den uansett ikke. Men jeg ble ihvertfall ikke forskrekket av prisen og den var jo en brøkdel av det det ville kostet å levere de inn for utenlandsk gradering.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Trond i California »

Interessant diskusjon dette med gradering av mynter i Norge.

Litt tilbake til opprinnelig tema i traaden. Jeg ble ganske fornoyed da jeg tok denne "danske" mynten ut av holderen denne uken :D . Et godt kjoep...Jeg vurderer den til kvalitet 1+
Attachments
IMG_2507.JPG
IMG_2507.JPG (72.6 KiB) Viewed 2470 times
IMG_2506.JPG
IMG_2506.JPG (81.16 KiB) Viewed 2470 times
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by samler607 »

Gratulerer med flott mynt og sannsynligvis et meget godt kjøp.
Er det lov å spørre hva du måtte betale?
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Trond i California »

Det er selvsagt lov aa spoerre hva jeg betalte, men jeg velger aa la de vaere en hemmelighet. 8) Det var iallefall et godt kjoep.

Dersom noen har synspunkt setter jeg likevel pris paa innspill hvilken kvalitet dere synes min 1 krone Oscar og 1 Mark er.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Lord Flash »

Trond i California wrote:Det er selvsagt lov aa spoerre hva jeg betalte, men jeg velger aa la de vaere en hemmelighet. 8) Det var iallefall et godt kjoep.

Dersom noen har synspunkt setter jeg likevel pris paa innspill hvilken kvalitet dere synes min 1 krone Oscar og 1 Mark er.
Igjen har du fått tak i en flott mynt Trond :) 2 marken holder ihvertfall 1+ på løvesiden, andre siden er litt mer slitt, men er i nærheten av 1+. Flott mynt til en veldig bra pris :wink:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by ramazotti »

Jeg ser ingen forskjell på slitasje på denne,fra den ene siden til den andre. Preget er derimot svakt på advers,og
løven har nok vert "top class" en gang i tiden.
1/1+ mener jeg. Fin mynt !
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by kråketoppen »

Mitt kjøp ble uvitenhet - norske mynter, men til norske priser. På en gang norges største auksjonshus, fikk jeg tilsaget på to stk. 8 skillinger i kv.01 begge skulle være
Frederik IV - 1729 og 30, men da jeg fikk myntene hjem, så jeg til min store forundring og glede, 1730 var fra Christian VI. Hadde jo vært på visning, men la ikke merke til sistnevnte konge og at ikke OMH så dette heller var vel "flaks". :)
Post Reply

Return to “Skytebanen”