Ha en fin førjulstid!

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Ha en fin førjulstid!

Post by ha-rob »

Det er snart jul dere, men prøv og stress ned litt. Det er mørkt og kaldt ute. Det kommer våt snø og regn ned fra himmelen. Hva er vel da bedre enn å sitte inne med fyr på peisen, noe godt å drikke og knaske på, samtidig som man blar igjennom og gleder seg over mynt- og seddelsamlingen sin. Ønsker dere en fin førjulstid! :D :D
førjulstid.jpg
førjulstid.jpg (184.64 KiB) Viewed 1654 times
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by vemod »

...og i bollen har myntsamleren selvfølgelig "pepperblanketter".
Last edited by vemod on 05 Dec 2009 19:24, edited 1 time in total.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by ha-rob »

he, he, tenkte jeg skulle prøve å prege noen av de, men jeg mangler stempel...
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by Alex R »

Det er noe som heter pepperkakeformer? Ta en gammel mynt ikke mynt med lav verdi, slå den inn i en treklubbe så hardt du kan, plukk ut mynten igjen så slår du til pepperkaken med klubba?

Vil tro at det kan funke.... nesten hvertfall. Kanskjeikke :lol:
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by svessien »

Tror kanskje det vil fungere bedre med et litt mykere materiale, som leire eller kanskje epoxy?
Det virkelig springende punktet er om Robert kan bake pepperkakedeig.....

Uansett, takk for hyggelig tråd og bilde, og god førjulstid! :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by Alex R »

Kom virkelig i stemning av det bildet. Gleder meg stort til å komme hjem til over 20 brev med diverse myntkjøp. Det blir som juleaften før selve juleaften.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by ha-rob »

svessien wrote:Det virkelig springende punktet er om Robert kan bake pepperkakedeig.....
Svein, hadde jeg kunnet bake pepperkakedeig, så hadde nok bildet vært litt mer spennede med mer hjemmebakt-lignende pepperkaker og ikke slike runde fabrikkmekaniske pepperkakeblanketter. Og i etterkant så ser jeg jo at disse fabrikklagde pepperkakene ikke helt står til ølet med tanke på navnet på bryggeriet.

Bildet ble tatt for en uke siden. Egentlig burde jeg tatt bildet idag, siden ungene idag har laget pepperkaker, riktignok med innkjøpt ferdigdeig. Men de ser ihvertfall hjemmelaget ut, med figurer av griser, stjerner og nisser. Jeg kunne godt ha tatt nye bilder idag, for alle ingrediensene er tilgjengelige. Den eneste begrensningen er min latskap. For som du vet Svein, så er det ikke bare å knipse et bilde og ferdig med det. Fra jeg begynte å hente frem utstyret til siste bildet ble tatt og utstyret var ryddet vekk igjen, gikk det fort en time. I alt ca 70 bilder og dette var det jeg ble mest fornøyd med eller rettere sagt minst misfornøyd med. Utfordringen var selvsagt å få til et godt bilde med skumtoppen intakt. Måtte fylle oppi flere ganger. Skål!!!
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by ha-rob »

Alex R wrote:Kom virkelig i stemning av det bildet. Gleder meg stort til å komme hjem til over 20 brev med diverse myntkjøp. Det blir som juleaften før selve juleaften.
Hørtes spennende ut. Tror aldri jeg har åpnet så mange brev med mynter i på en gang :D
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by vivavegas »

Synes det bildet så skummelt ut.

Har selv nesten hatt uhell ett par ganger når det gjelder frimerker/mynter og væske. I disse tilfellene frimerkealbum som var plassert ved siden av kjøkkenbordet og ble litt smånervøs når minstemann søkte utt ett glass med saft som rant ned på frimerkealbumet.

For ikke å snakke om kombinasjonen øl og sedler.....
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by Alex R »

ha-rob wrote:
Alex R wrote:Kom virkelig i stemning av det bildet. Gleder meg stort til å komme hjem til over 20 brev med diverse myntkjøp. Det blir som juleaften før selve juleaften.
Hørtes spennende ut. Tror aldri jeg har åpnet så mange brev med mynter i på en gang :D
hehe, mange gode objekter er det og. 1 mark 1716 i god 1+. par skillinger. en meget pen 4 skilling 1807 fra danmark. Usirkulert eller der omkring. og noen pene kronemynter jeg fikk med meg for en billig penge.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by svessien »

"For som du vet Svein, så er det ikke bare å knipse et bilde og ferdig med det."

Snakk om det.... Det er en stund siden jeg fant ut at det ble lite gjort når jeg "bare skulle ta noen bilder først".... :lol:

Stas med kids og pepperkaker. Datteren min snakker om jul hele tiden nå. Gleder seg sånn til treet skal i hus:)
Det eneste hun ønsker seg til jul er rosa leppestift og neglelakk....... :shock:
Det ville jo gjort bra for myntbudsjettet det, men jeg synes det var i minste laget.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Ha en fin førjulstid!

Post by ha-rob »

vivavegas wrote:Synes det bildet så skummelt ut.

Har selv nesten hatt uhell ett par ganger når det gjelder frimerker/mynter og væske. I disse tilfellene frimerkealbum som var plassert ved siden av kjøkkenbordet og ble litt smånervøs når minstemann søkte utt ett glass med saft som rant ned på frimerkealbumet.

For ikke å snakke om kombinasjonen øl og sedler.....
Ja, det var nok bra at jeg avsluttet når jeg avsluttet. For det ble som sagt noen påfyllinger for få tatt flest mulig bilder med skumtoppen inntakt. Og før man kan fylle oppi glasset igjen, så må jo den væsken som var der fra før tømmes et eller annet sted. Og den ble ikke tømt i vasken eller i dass for å si det sånn :lol:
bånnski.jpg
bånnski.jpg (95.27 KiB) Viewed 1404 times
Post Reply

Return to “Skytebanen”