Myntsamlere går til valgurnene

Generell diskusjon
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Espen »

Vi er gissler i en økonomi som må vokse fortere og fortere for å holde tritt med en evigvoksende pengeforsyning hvor hele systemet kollapser i ruiner.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ZZzzz »

Fordi pengene ikke er sikret i gull, sølv eller annet håndfast, er det fritt frem å utstede flere og flere obligasjoner. Så blir det en økning i pengemengden som er større enn hva lønnsøkninger kan kompensere for. Inflasjonen er til for å holde dette hjulet igang, og gjør minlønn og penger mindre verdt. Og når det blir så mye penger, så blir ting dyrere og dyrere. Jeg som er ingeniør kan ikke forsørge min familie på tre alene. Hadde jeg vært ingeniør for 40 år siden, så hadde jeg hatt stor villa i et av de beste strøkene i byen, flott bil og alle hadde missundt meg. Kona mi kunne også ha vært hjemmeværende!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by AMO Berg »

Jeg er hjertens enig i at boligprisene er ALT for høye her i landet, men det er tilbud og etterspørsel som gjelder her også. Så lenge vi er villige til å låne så mye som vi gjør når vi kjøper bolig, blir prisene deretter.

Jeg mener staten skal bygge masse billige boliger til unge i etableringsfasen og personer med lav inntekt. Her har vi mye å lære av svenskene. I Sverige bor over 40% av befolkningen i leid bolig, mens her i Norge er det bare c.a. halvparten så mange. Det er litt typisk norsk å skulle eie selv, det har med vår historie å gjøre. I andre land har man et pragmatisk forhold til det å leie/eie. Jeg selv bor i en leid leilighet, men jeg har vært ekstremt heldig med mitt leieforhold både når det gjelder langsiktighet og pris, men generellt er det også for dyrt å leie her til lands.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:
ZZzzz wrote:Igjen så er det argumentasjon om vår fantastiske velstand. Joda... Vi har da velstand, og vi har det bedre enn andre lutfattige land. "Men det betyr ikke at barna skal spise opp maten sin fordi barna i afrika sulter".
Det er ikke nødvendig å gå til ytterligheter. Vi kan da godt sammenligne oss med både Sverige, Danmark, Finland, England og andre vestlige land med en velferdsstat. Tar vi turen ut i Europa kommer vi også godt ut av det.
Men det betyr ikke at vi ikke kan prøve å fikse på alt som er så galt. Vi må heller begynne å se etter hva som kan fikses, og ikke bare konsentrere oss om at vi har det så godt. Gjør vi det, å ender det opp med at vi lyver til oss selv. For vi vil igjen og igjen fortelle oss selv hvor godt vi har det, istedenfor å prøve å forbedre og vedlikeholde det vi har av velferd. Slikt er en brems for velferden.

Når vi har råd til å ta vare på våre barn og de eldre, så burde vi gjøre det på en skikkelig måte, og ikke bare halveis. Jeg mener det blir fr enkelt å si at de har det verre i andre land.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Kjetil Kvist »

ZZzzz wrote:Når vi har råd til å ta vare på våre barn og de eldre, så burde vi gjøre det på en skikkelig måte, og ikke bare halveis. Jeg mener det blir fr enkelt å si at de har det verre i andre land.
Problemet er at det å ta vare på barn og eldre aldri kommer til å være områder vi blir fornøyd med. Jeg synes det faktisk gjøres på en skikkelig måte i Norge.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by AMO Berg »

Jeg er enig med Kjetil her. Vet dere hvordan eldre hadde det før i tiden? Da var fattighuset eneste velferd samfunnet hadde å tilby. Når arbeidere ble for gamle til at de klarte å jobbe før i tiden, så var det ikke uvanlig at de gikk ut i skogen og la seg ned for å dø, for de var ikke lengre til nytte. Vi skal selvsagt anstrenge oss for å gi eldre et mye bedre tilbud, og det er helt uakspetabelt at eldre pleietrengende ligger og råtner på sykehjem, men det kan være greit å prøve å se utviklingen litt i perspektiv, for da ser vi at vi tross alt er på rett vei.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by vemod »

Den utdøende førkrigsgenerasjonen har opplevd det norske samfunnet fra ei slagside som vi ikke kan forestille oss. Det ligger ikke i deres gener å klage over kvaliteten på det som gjøres for dem i hjemmet - av hjemmesykepleien, eller av pleiere på et alders- og sykehjem. Derfor kalkuleres og spekuleres det kynisk i dette i kommune-Norge.

De som har ressurssterke pårørende er heldige, som får kranglet seg fram til et bedre tilbud - som man faktisk har rett på. Ellers ikke.

For en del år siden kunne gamlefar søke seg inn på et alders- og sykehjem, når han var mett av dage, muligens en litt ensom enkemann, litt trøtt og sliten, men ellers funksjonsfrisk. Nå er det ingen som kommer inn døra på et sykehjem - unntatt i ei sykeseng eller i en rullestol, med en tidsinnstilt diagnose. Og det først etter at man har vært akutt innom sykehuset, slik at kommunen har fått øvd påtrykk fra ekspertisen.

Jeg jobbet i helsesektoren i 13 år, men takket for meg da jeg ikke orket å lyve til verken brukerne, eller de pårørende lenger.
Wolfiac
Posts: 39
Joined: 10 Aug 2009 13:12

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Wolfiac »

Jeg er svært lite politisk interessert, men har jo noen tanker rundt valget. Jeg kommer nok til å stemme AP eller SV ettersom disse etter min mening fører den mest fornuftige skolepolitikken (ja, jeg er lærer.) Ellers er jeg litt småredd for at FRP skal gjøre et brakvalg, noe jeg tror de kommer til å gjøre. USA er vel det landet i verden som fører en politikk som er mest lik FRP sine planer, og jeg kan ikke si jeg liker hvordan det står til med landet. Ellers mener jeg det er å tro på julenissen at eldreomsorgen skal bli så mye bedre med FRP. De har jo tross alt hatt ansvaret for eldreomsorgen i Oslo den siste tiden, og der står det verre til enn på lenge.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by MarkusLømo »

holofire wrote: Ikke helt enig der... Småbarnsfamilie i startfasen er ikke enkel... Ventet med barn selv og fikk økonomien i orden før vi satte igang.
Prøv å fortell banken at du vil kjøpe et hus som rommer din familie. BSU er full med 100.000,- og inntekten din som er ca 350.000 og så skal du ha hus til å bo i, uten å blakke deg på oppussing så la oss si ca 1.800.000...
Da sier banken 350.000 x 3 = 1.050.000 kan du/dere låne. BSU regnes ikke som egenkapital, fin fin løsning. Nei, dagens samfunn trenger nok både mor og far i jobb! Dette var et eksempel selfølgelig, men det er faktisk realiteten!
Eksempelet ditt viser vel tydelig at en nyetablert familie er nødt til å leie, ikke eie, om de skal klare seg med én inntekt (de av dem uten midler i ryggen). Det er ikke noe galt i å leie. I mange land vil over halvparten av befolkningen aldri eie et eget hus, og da snakker jeg ikke om den tredje verden.

Det er mulig å prioritere annerledes. Jeg er enig med Pontus i det. Problemet med husmorløsningen er ikke økonomisk, det er at en blir isolert. Før i tiden var det mange hjemmeværende husmødre i et nabolag. Nå er det ytterst få. Det gjør ting vanskeligere. I gamle dager var det lett å finne en nabodame som tok dine, sine og en tredje nabos unger mens de to andre voksne handlet og gjorde andre nyttige ting. Neste gang byttet de på. Mindre lett å få til noe sånt nå.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by MarkusLømo »

Wolfiac wrote: Ellers mener jeg det er å tro på julenissen at eldreomsorgen skal bli så mye bedre med FRP. De har jo tross alt hatt ansvaret for eldreomsorgen i Oslo den siste tiden, og der står det verre til enn på lenge.
Denne typen desinformasjon er vanlig i valgkamper, det er ikke nødvendig å kopiere den her. Jeg skal si med en gang at jeg ikke stemmer FrP men det er ikke nødvendig av den grunn å bebreide dem for ting som ikke er deres ansvar.

Det nasjonale FrP-løftet om bedret omsorg for de eldre vil betales av oljefondet. FrP i Oslo har ikke anledning til å trekke av oljefondets midler. Kommunens økonomi er styrt av regjeringens rammer. FrP vil prioritere økt pengebruk, men dette avgjøres nasjonalt og der har de ingen innflytelse. Dermed har de få muligheter til å gjennomføre noen av satsingene sine i enkeltkommuner, selv om de mot formodning skulle få koalisjonspartnerne i disse kommunene med på satsingene.

Når dette er sagt så er det fritt frem å kritisere FrP for uansvarlig bruk av oljepenger. Men en kan ikke kritisere dem for ikke å holde løfter de foreløpig har hatt forsvinnende liten anledning til å holde.
Myntkongen
Posts: 40
Joined: 09 Feb 2009 19:05

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Myntkongen »

1. Vi har aldri hatt mer kriminalitet i dette landet enn nå...
2. " lengre sykehuskøer " "
3. Staten har aldri sopt inn mer oljepenger enn nå....
4. Skatteinngangen er større enn noensinne..
5. Sosialutbetalingene " "
6. Forsvaret omlegges og i mange tilfeller nedlegges..
7. Politiet får mer bevilgninger men det forsvinner vel bare i byråkratiet....
8. Kriminelle får strafferabatt og kan i mange tilfeller utdanne seg innenfor murene til feks. advokater....
9. Enerom for kriminelle men mange eldre får det IKKE..
10. Bilpriser hinsides alt. Alle skal tydeligvis TVINGES til å kjøpe små biler som forurenser lite og har elendig kjørekomfort...

Noen som blir forvirret?

Jeg ville sagt:

1. Tunge, kriminelle utlendinger ut av landet vårt med første fly.
2. Følg skikken i landet vårt. Norske lover og regler skal følges med obligatorisk norskkurs.
3. Mer synlig politi i gatene.
4. Strengere straff for notorisk kriminelle. Ta fra dem mobiltelefonen og dataen.
5. Sosialklienter skal ikke gå passive og bare vente på LØNNA si...De kan male hus, hjelpe eldre, luke blomsterbed, rydde søppel etc. Gjør noe igjen for pengene man mottar så kanskje med litt initativ en fin jobb venter like rundt hjørnet.....Gidder de ikke å jobbe skal de pokker ikke ha penger..(dette gjelder selvsagt ikke de som ikke kan jobbe)
6. Styrk skolene og renover dem.
7. Ingen beskatning av inntekt under 100.000,- og flat skatt på 25%.
8. Ingen arveavgift.
9. Stimuler bedriftseiere til å investere videre i landet.
10. Mindre byråkrati.
+ en hel haug med punkter til....
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by holofire »

MarkusLømo wrote:
holofire wrote: Ikke helt enig der... Småbarnsfamilie i startfasen er ikke enkel... Ventet med barn selv og fikk økonomien i orden før vi satte igang.
Prøv å fortell banken at du vil kjøpe et hus som rommer din familie. BSU er full med 100.000,- og inntekten din som er ca 350.000 og så skal du ha hus til å bo i, uten å blakke deg på oppussing så la oss si ca 1.800.000...
Da sier banken 350.000 x 3 = 1.050.000 kan du/dere låne. BSU regnes ikke som egenkapital, fin fin løsning. Nei, dagens samfunn trenger nok både mor og far i jobb! Dette var et eksempel selfølgelig, men det er faktisk realiteten!
Eksempelet ditt viser vel tydelig at en nyetablert familie er nødt til å leie, ikke eie, om de skal klare seg med én inntekt (de av dem uten midler i ryggen). Det er ikke noe galt i å leie. I mange land vil over halvparten av befolkningen aldri eie et eget hus, og da snakker jeg ikke om den tredje verden.

Det er mulig å prioritere annerledes. Jeg er enig med Pontus i det. Problemet med husmorløsningen er ikke økonomisk, det er at en blir isolert. Før i tiden var det mange hjemmeværende husmødre i et nabolag. Nå er det ytterst få. Det gjør ting vanskeligere. I gamle dager var det lett å finne en nabodame som tok dine, sine og en tredje nabos unger mens de to andre voksne handlet og gjorde andre nyttige ting. Neste gang byttet de på. Mindre lett å få til noe sånt nå.

Det er nok greit det, men i praksis vil det fåstore betydninger senere. Det går fint i en periode. Prisveksten frem til nå fra midten av 90 tallet har jo flydd rett opp... Renten er lavere,men likevel.

Om jeg skulle begynt å leie ville jeg "utsatt" å betale på eget bo som tilslutt ville eid. En ville ikke klart å betale et huslån på kortere tid om en kommer senere ut i markedet! Så jeg ser ingen fordeler med å leie hvis en ikke må.
Selv kjøpte jeg hus og tok sjansen.. Det viser seg nå å lønne seg veldig.. Nå 5 år etter med virkelig prisvekst
kan jeg betale ned billån og huslån og dekke nesten 50% av en ny tomt jeg skal bygge ny bolig på!
Hadde jeg leid de siste 5 årene ville jeg ikke blitt ferdig med billånet engang...

Da var det to inntekter.. hadde det vært en inntekt kunne vi bare fortsatt og leie, kanskje kjøpt en liten leilighet.

For all del Norge er bra å bo og skal nok ikke klage for mye, men det er mange ting å ta tak i!
Vi har et land som tjener utrolig mye på naturens ressurser og vi burde kunne få landet her virkelig oppe å gå før vi skal spekulere på børs og bygge opp andre land.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by holofire »

Myntkongen wrote:1. Vi har aldri hatt mer kriminalitet i dette landet enn nå...
2. " lengre sykehuskøer " "
3. Staten har aldri sopt inn mer oljepenger enn nå....
4. Skatteinngangen er større enn noensinne..
5. Sosialutbetalingene " "
6. Forsvaret omlegges og i mange tilfeller nedlegges..
7. Politiet får mer bevilgninger men det forsvinner vel bare i byråkratiet....
8. Kriminelle får strafferabatt og kan i mange tilfeller utdanne seg innenfor murene til feks. advokater....
9. Enerom for kriminelle men mange eldre får det IKKE..
10. Bilpriser hinsides alt. Alle skal tydeligvis TVINGES til å kjøpe små biler som forurenser lite og har elendig kjørekomfort...

Noen som blir forvirret?

Jeg ville sagt:

1. Tunge, kriminelle utlendinger ut av landet vårt med første fly.
2. Følg skikken i landet vårt. Norske lover og regler skal følges med obligatorisk norskkurs.
3. Mer synlig politi i gatene.
4. Strengere straff for notorisk kriminelle. Ta fra dem mobiltelefonen og dataen.
5. Sosialklienter skal ikke gå passive og bare vente på LØNNA si...De kan male hus, hjelpe eldre, luke blomsterbed, rydde søppel etc. Gjør noe igjen for pengene man mottar så kanskje med litt initativ en fin jobb venter like rundt hjørnet.....Gidder de ikke å jobbe skal de pokker ikke ha penger..(dette gjelder selvsagt ikke de som ikke kan jobbe)
6. Styrk skolene og renover dem.
7. Ingen beskatning av inntekt under 100.000,- og flat skatt på 25%.
8. Ingen arveavgift.
9. Stimuler bedriftseiere til å investere videre i landet.
10. Mindre byråkrati.
+ en hel haug med punkter til....
Morsomme med punkt 10 med små biler.. Var en test på top gear hvor de hadde en liten citroen mener jeg og en bmw M serie.
Testen gikk ut på bruke lik tid så de kjørte etterhverandre...

Resultatet endte med at den lille bilen brute mere pr mil enn den med stor motor da den ikke brukte motoren fullt ut... Hvor blir det da av denne miljøgevinsten??
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Kjetil Kvist »

Myntkongen wrote:5. Sosialklienter skal ikke gå passive og bare vente på LØNNA si...De kan male hus, hjelpe eldre, luke blomsterbed, rydde søppel etc. Gjør noe igjen for pengene man mottar så kanskje med litt initativ en fin jobb venter like rundt hjørnet.....Gidder de ikke å jobbe skal de pokker ikke ha penger..(dette gjelder selvsagt ikke de som ikke kan jobbe)
Alvorlig talt: Dette blir for enkelt. Det er ikke en ensartet gruppe mennesker som mottar sosialstøtte. Det er mange ulike mennesker med svært ulike behov og muligheter. Sosialhjelp er heller ingen lønn. Det ligger heller ingen løsning i de forslagene du foreslår: Dette er arbeid som andre allerede gjør, og dersom de som mottar sosialstøtte skal gjøre arbeidet i stedet, så blir det bare nye arbeidsledige. Sosialhjelp skal ikke subsidiere driften av hverken eldresentre eller skoler.

Det som trengs er noen klare svar på hvordan man skal få 78 409 mennesker ut i fast, godt og inntektsbringende arbeid. Det er ikke snakk om folk som mottar sosialstøtte, men om folk som er fullstendig arbeidsledige. Jeg er villig til å lytte til alle partier som har noen ideer, men så langt har jeg ikke hørt mye konstruktivt.

Det jeg opplever er at det er for få jobber som matcher min kompetanse. Dersom NAV for eksempel kunne gått inn og sagt til en arbeidsgiver at dersom de ansatte meg på normale vilkår, så kunne NAV støttet med 50-100% av lønna i en overgangsperiode, så hadde det kanskje blitt noen endringer. Det hadde kostet det offentlige mye penger, men på lang sikt hadde samfunnet tjent på at jeg fikk fast arbeid. Men å sette meg til å luke blomsterbed er toskete.
Myntkongen wrote: 7. Ingen beskatning av inntekt under 100.000,- og flat skatt på 25%.
8. Ingen arveavgift.
Har du regnet på hvor mye det vil koste, og hvor du skal skjære ned for å innfri løftene?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by vivavegas »

Angående sosialhjelp og uføretrygd.

Det er nok litt mer nyansert enn det mange trur. Norge er faktisk ett av de landene som har høyest arbeidsdeltakelse av vestlige land. Til tross for mange på sosialhjelp og uføretrygd.

Målet må selvsagt være flest mulig i arbeid, men mange av de som nå har uføretrygd/sosialhjelp vil sannsynligvis bidra i begrenset grad ifht. jobb.

Det er litt for enkelt å si at det går 100 milliarder til uføretrygd og så får man inntrykk at det er 100 milliarder man uten videre kunne kuttet ut og brukt på andre ting.

Det meste kommer jo uansett tilbake til statskassen. Da har de forsåvidt ikke produsert noe, men sannsynligvis ville mange av disse uansett i begrenset grad kunne bidratt i arbeidslivet.
Post Reply

Return to “Skytebanen”