Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Generell diskusjon
Locked
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Hvordan går det med dere - kjære myntsamlere - nå når landet herjes av korona-psykose? Siste jeg oppfattet fra nyhetene før jeg åpnet barskapet var at blant andre optikere nå må lukke sin virksomhet. Dette fordi et par-tre personer i Helsedirektoratet igjen har hatt en brainstorming.

Er det håp om at vi og vår kjære hobby vil overleve politikernes ønske om å vise handlekraft? Kjør debatt!
Aristokraten
Posts: 114
Joined: 30 Dec 2009 00:20

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Aristokraten »

Nå er ikke jeg ren myntsamler,samler på flere ting,alt for mye ifølge venner og bekjente.Hamster fra vittige tunger :lol: Men siste nytt her nede fra Østfold er at flere "kjøp og salg" grupper på FB er stengt pga smittefare.

Dette etter heftige diskusjoner som er underholdende.Ja de er så underholdende disse diskusjonene at jeg tar meg i å le høyt og mye.Hysteriet når nye høyder på disse sidene.

Når det er sagt så tar jeg mine forholdsregler selv.Jeg besøker ikke eldre slektninger som KAN være i faresonen.Det blir mye prat i tlf i disse dager.Det skal bli interessant å se statestikken fra tele-selskapene.

Det positive er at man gjør mye hjemme.Det er mye som blir sortisert,støv blir tørket osv.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by vemod »

Vær hilset.

Jeg har valgt å flytte et sted som er såpass usentralt, at 21:00-nyhetene begynner 21:30.

Mynter...? Jeg forsøker nå å få bytte til meg et elgslakt mot noen jernstenger jeg har smidd selv. Jeg forhandler med naboen på andre siden av fjorden med tåkelur, men har ikke lært meg alle signalene ennå.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by hertervig »

Vær forsiktig Vemod, - signalet for elg og for grevling er omtrent ikke til å høre forskjell på på distanser over 50 meter...!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Det ser ut til at myndighetene har møtt sine overmenn i hyttefolket. Det trues med ditt og datt, men jeg vil gjerne se at en norsk regjering setter inn Forsvaret mot den rikeste prosenten av landets befolkning. DA blir jeg imponert!

Handlekraften går selvsagt ikke lenger enn å pågripe byens tulling som står på torget og spytter på forbipasserende.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by svessien »

Hei folkens:)
Kjekt å se at det er liv i gamle samlerforum-folk, og at dere ikke har blitt annet enn hakket særere enn før (og da er vi ganske langt ute, Vemod :D )
Jeg er ikke på facebook mer, og fant det uansett ganske meningsløst å være med i numismatikk-grupper der, det fungerer bare til bling-bling og å byttehandle likes. Savner imidlertid aktivitet her på forumet.

Jeg konkluderte i dag med at jeg er usedvanlig godt rustet til å holde meg borte fra folk, så lenge det er nok kaffe, snus, uleste bøker og uidentifiserte antikke mynter.
I tillegg har jeg benyttet anledningen til å gjenoppta myntfotografering, som jeg var lei av en stund.
0B6168BB-DA86-4C46-A1E2-82345254D501.jpeg
0B6168BB-DA86-4C46-A1E2-82345254D501.jpeg (702.61 KiB) Viewed 4095 times
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Takk for sist svessien! :D

Nå har jeg vært sint i over en uke på grunn av regjeringens håndtering av korona-situasjonen. Men i kveld satte jeg med ned med penn og papir for å forsøke å skrive opp de ulempene den nye situasjonen faktisk har medført for meg personlig.

Det eneste jeg kunne komme på var at min stamkafé har stengt dørene, slik at jeg ikke kan kjøpe dagens buffet på mandager og fredager. Jeg er dessverre fullstendig udugelig på kjøkkenet, men så er jeg så heldig å ha en mor som er bekymret for mitt næringsinntak - så nå får jeg gratis middag hos henne nesten hver eneste dag!

Jeg tror vi klarer å snu dette til noe positivt - enten det er et nytt verdisyn, eller et fall i prisene på de myntene vi har vært på jakt etter i lang tid.

Iallfall er jeg glad for at vi i det minste har ett diskusjonsforum her til lands hvor fornuften råder! :D
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Arve »

Jeg ser du fortsatt behersker kunsten å lage fine myntfotografier Svein. Jeg har også et eksemplar av denne som jeg må ha siden jeg prøver å få Vittorio Emanuele III komplett. Denne må vel kunne kalles en mynt siden den var lovlig betalingsmiddel på verdensutstillingen i Milano i 1906. Gigante klassifiserer den dog som en privat jeton. Et praktfullt Minerva-hode. Jeg skulle gjerne hatt gull og sølvutgaven også, men med et opplag på henholdsvis 100 i gull og 1000 i sølv dukker de svært sjelden opp på auksjon. Dette er hønsetenner og jeg innrømmer det er et nerdete samleområde. Jeg har valgt å isolere meg fra alle andre enn kona for tiden og jeg går ikke ut av leiligheten. Dette pga helsesituasjonen. Så da blir det tid til å pusle litt mer med myntene om dagen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by svessien »

Arve wrote: 20 Mar 2020 00:16 Jeg ser du fortsatt behersker kunsten å lage fine myntfotografier Svein. Jeg har også et eksemplar av denne som jeg må ha siden jeg prøver å få Vittorio Emanuele III komplett. Denne må vel kunne kalles en mynt siden den var lovlig betalingsmiddel på verdensutstillingen i Milano i 1906. Gigante klassifiserer den dog som en privat jeton. Et praktfullt Minerva-hode. Jeg skulle gjerne hatt gull og sølvutgaven også, men med et opplag på henholdsvis 100 i gull og 1000 i sølv dukker de svært sjelden opp på auksjon. Dette er hønsetenner og jeg innrømmer det er et nerdete samleområde. Jeg har valgt å isolere meg fra alle andre enn kona for tiden og jeg går ikke ut av leiligheten. Dette pga helsesituasjonen. Så da blir det tid til å pusle litt mer med myntene om dagen.
Jeg synes du har noen av de beste samleområdene som finnes, Arve: Republikken, Greske bystater i Italia og så kongen av numismatikk, da. Jeg plukker opp Vittorio Emanuele når jeg kan jeg og.
I det siste har jeg slått meg litt på bysantinsk mynt også. Men la oss nå ta en god gammel romer nå i sykdomstidene: Apollo Salutari fra Trebonianus Gallus, utgitt i forbindelse med den kypriotiske pesten på 250-tallet: "Frels oss, Apollon."
Treb Gal.jpg
Treb Gal.jpg (271.28 KiB) Viewed 4027 times
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Situasjonen er jo absolutt til å leve med! Helt stille om Greta Thunberg, ingen biler i gatene og ingen tiggere utenfor det lokale kjøpesenteret. Den daglige turen til Vinmonopolet har blitt en vandring på rød løper.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

Jeg tror dessverre harde tider er foran oss
Dette er et virus som ikke tar pause
Husk minimal kontakt med andre enn de du bor med
De aller fleste merker ikke dette viruset men de få som blir syke
kan utvikle en form for lungebetennelse som er meget farlig
Dette kan skje alle ikke bare de svake og gamle og når jeg skriver dette
sa er en ung jente dødi i England
Tenk smart jo lenger alle kan utsette smitte jo fortere får vi en vaksine
eller/og mutasjoner av viruset som ikke er så terminale
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Det virker nesten som om strategien er at alle skal dø - bare ikke av korona. Er det bedre å dø av hjerteinfarkt, kreft, skrumplever og selvmord enn av korona?
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

AMO Berg wrote: 28 Mar 2020 13:12 Det virker nesten som om strategien er at alle skal dø - bare ikke av korona. Er det bedre å dø av hjerteinfarkt, kreft, skrumplever og selvmord enn av korona?
Jeg tror vi alle skal være glade at vi bor der vi bor
Strategien er egentlig å vinne mest mulig tid vil jeg tro
Jeg vil bare si at alle må forstå at dette ikke er et vanlig influensavirus
Ja de aller fleste som bukker under er eldre ofte også med andre sykdommer
som jeg har sagt dette viruset er mye mer terminalt en normal influensa
Ja vi skal alle dø det er nå slik det er men jeg håper at så få som mulig dør av covid19
Gamle eller unge dette er en død som er grusom jeg vil tro at det kan likestilles med
å drukne veldig sakte
Så ja strategi er viktig og personlig tror jeg at Norge gjør de riktige stegene
men dette er tid for disiplin hvis vi som nation skal klare dette
En oppfordring til alle på dette forum
Tenk på hva du kan gjøre det betyr utrolig mye
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg er helt enig med deg, Stein, i at vi skal være glade for at vi bor der vi bor. Som vanlig har vi nordmenn vunnet 1.-premien i livets lotteri. Og jeg tror vi har gode forutsetninger for å komme gjennom dette på en bedre måte enn de aller fleste andre land.

Om vi har valgt rett strategi gjenstår å se. Det er alltid grunn til bekymring når politikere ikke lytter til ekspertisen, men i stedet lager egne tiltak. Grunnen til at man nå gradvis letter på restriksjonene er at ekspertutvalgene har konkludert med at tiltakene er farligere enn selve viruset.

Så overhørte jeg forleden dag en samtale mellom to kunder som sto i kø på mitt lokale bakeri. De syntes det var synd at politikerne kranglet i en tid som dette. Jeg hadde veldig lyst til å bryte inn i samtalen, men jeg greide å holde kjeft. Jeg skriver heller her, at jeg håper at våre politikere fortsetter å krangle. Det er et tegn på at demokratiet fungerer som det skal - og demokratiet skal vi verne om - spesielt i krisetider!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Skål, myntsamlere!

Etter å ha inntatt en sekspakning Pokal kom jeg i det filosofiske hjørnet, og begynte å gruble over den menneskelige bevissthet. Den er sannelig et mysterium! Men tenk om den ikke er reell, men bare en illusjon? Hadde jeg nå snublet over en helt ny tanke - med 1,33 i promille? Dette måtte jeg finne ut av!

Satte meg ned for å google. Men vi må selvsagt gjøre det på engelsk. Gruble gruble. Ja, det må bli "Is consciousness an illusion?".

Begynner å taste "Is con...", så kommer det opp som søkeforslag "Is consciousness an illusion"! :lol:
Locked

Return to “Skytebanen”