Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Generell diskusjon
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Historien vi blir fortalt om koronavaksinen(e) minner om en westernfilm fra 1950-tallet; den er i sort-hvitt, karakterene er enten gode eller onde og filmen har selvsagt en happy ending.

Dersom du uttrykker skepsis til vaksinen, blir du automatisk tilegnet en rekke egenskaper: Du bærer en hatt av sølvfolie, røyker hasj, fornekter holocaust, tror at jorden er flat og at månen er en ost.

Men de fleste jeg kjenner som har sagt nei til vaksinen er, muligens med unntak av meg selv, veldig oppegående. Jeg kan nevne en erfaren journalist, en professor og en eiendomsutvikler som hvert år er å finne i toppen av den lokale skattelisten.

Ja, selv om våre myndigheter på innpust sier at en vaksine er utrygg, kun uker etter at den på utpust var vedtatt som trygg, rekker du ikke å si "hva var det jeg sa" før en ny westernhistorie blir fortalt, og nåde den som ikke tror på den.

I 2009 tok jeg svineinfluensavaksinen. Ikke fordi jeg var redd for viruset, men fordi en pårørende av meg hadde kreft, og jeg ville unngå å smitte ham. Den gangen sa myndighetene for øvrig akkurat det samme som i dag: "Ta vaksinen, den er trygg." og kjendismedisinere som Jørgen Skavlan gikk høyt ut og anbefalte alle å ta vaksinen.

Resultatet vet vi nå, og jeg registrerer at forbausende mange som kritiserer meg for mitt nei til koronavaksine, IKKE tok svineinfluensavaksinen. "Men det var jo en dårlig vaksine, og det var heller ikke en farlig sykdom," sier de. Ja, hvorfor visste ikke jeg det den gangen, Anders? :?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Arve »

Så trollet måtte til slutt dukke opp i dette forumet også. Men du kan være trygg. Det er mange nok som vaksinerer seg i Norge til at flokkimmuniteten kommer selv uten din hjelp.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Må nok skuffe deg der, godeste Arve. Det folk trenger nå er ikke vaksine, men antipsykosa. Tror du tittelen på denne tråden bare er diktet opp?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg er fortsatt uvaksinert og frisk - som en av ganske få i mine nære omgivelser. Virusene herjer, og månedens ord er "immunitetsgjeld". Hvor mange ganger har jeg ikke hatt vond i halsen og lett feber denne høsten, men etter to flasker rødvin våkner jeg dagen derpå med kun litt hodepine.

Nå hører jeg at folk er i ferd med å bli sinte; fullvaksinerte, men likevel smittet - pluss skyhøyt blodtrykk og migrene som bivirkninger. Ble det ingen snipp snapp snute på eventyret om vaksinene?

Jeg vet at denne psykosen vil bli verre. Mye verre. Men jeg skal holde ut. Nå står alt på spill.

0-the-fool_1000x.jpg
0-the-fool_1000x.jpg (146.21 KiB) Viewed 1056 times
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg ble for øvrig vaksinert mot meslinger da jeg var cirka ett år. Likevel fikk jeg sykdommen som 9-åring og hadde 42 i feber. Siden da har jeg knapt vært syk på grunn av virus. Muligens en liten hjerneskade, men den lever jeg godt med. 8)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Den 13. juli i 2013 publiserte Aftenposten et intervju med Preben Aavitsland i FHI. Bakgrunnen var at 70 barn hadde fått narkolepsi utløst av Pandemrix-vaksinen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/zL1A ... le-fagfolk
– Hva kan man lære av det som har skjedd til neste gang vi står overfor en mulig pandemi?

- Den grunnleggende utfordringen vil være der: Sykdommen og dermed vaksinen vil være ny, og dette skaper usikkerhet. Vaksinebrosjyren fra instituttet sa at «eventuelle sjeldne bivirkninger kan bare oppdages ved alminnelig bruk av vaksinen i store befolkningsgrupper». Dette bør sies enda tydeligere neste gang.
Ja, nå er vi fremme ved den neste pandemien. Har dette blitt kommunisert tydeligere denne gangen?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

En nylig publisert artikkel i det ansette medisinske tidsskriftet The BMJ (forlaget eies av den britiske legeforeningen, British Medical Association), hevder at Pfizer jukset da de testet ut vaksinen:

https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635

Men i norske medier er de mer opptatt av å hylle en pille fra samme selskap.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Flash »

Tja. Tidsskriftet regnes som Nivå 0. Er vel ikke veldig ansett.

BMJ. British Medical Journal
ISSN 0959-8146
NVI-nivå 0
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg støttet meg til det som Wikipedia skriver om dette:

https://no.wikipedia.org/wiki/British_M ... ssociation

Store norske leksikon er også raus med skryten av The BMJ:

https://sml.snl.no/The_BMJ
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg vet at du er en seriøs person, Flash, derfor er jeg nysgjerrig på hvorfor din kilde og Store norske leksikon kan ha så ulik vurdering av The BMJ?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Flash »

Min kilde er Current research information system in Norway

https://www.cristin.no
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Takk, Flash. Da må vi bare konstatere at våre kilder er på kollisjonskurs. SNL skriver blant annet:
For forskere henger det svært høyt å få publisert vitenskapelige artikler i dette tidsskriftet. Både fagfellevurdering og redaksjonell vurdering er meget streng og grundig. Redaksjonen aksepterer bare en liten andel av manuskriptene som mottas til vurdering.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

En rasjonell røst under psykosen. Sykehuslege Trude Basso:
Smittevernloven ble aldri laget for å løse strukturelle utfordringer i helsetjenesten
https://www.tronderdebatt.no/smittevern ... -122-32788
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Nok en kalddusj for vaksinene som skulle ta oss ut av pandemien:

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-man ... t/74571986

Jeg er klar over at veldig mange blant vaksinemotstanderne er eksentrikere og tilhengere av alternativ medisin osv. - noe jeg personlig tar stor avstand fra (viser til mine utbrudd i denne tråden mot den avdøde kvakksalveren Snåsamannen). Men det er sannelig mange vaksinetilhengerne som også bærer sølvfoliehatt i disse dager. Dersom man bare uttrykker skepsis til vaksinene, har man som regel en tapt sak, for motparten vil ikke engang høre på hva man har av argumenter, og det man viser til av kilder blir umiddelbart avfeid som konspirasjoner.
Locked

Return to “Skytebanen”