Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Generell diskusjon
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by Posthornet »

Han gav 25 tusenlapper svenske kroner i "ugyldige" inndratte (gamle) sedler til en vel-ledige formål som en kirke tok seg av. Pengene ble gitt i en form av kollekt så innsamlingskomiteen hadde inget navn på giveren. Når kirken forsøkte å få vekslet pengene i Svenske Riksbanken måtte navn på giveren oppgis og ettersom giveren var ukjent så nektet banken å veksle pengene. Det skal ha blitt sagt av banken at pengene kunne kunne være "kriminelt utbytte".

I Sverige blir gamle sedler enkelte ganger ugyldiggjort når nye trykkes, men man kan få vekslet dem inn i en periode mot ekstra betaling.

Er det bare jeg som synes at dette er . . . . . eller kunne dett også hende i Norge?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by Arve »

Hvis du tror at religiøse organisasjoner aldri har drevet med suspekte økonomiske transaksjoner så må du nok tro om igjen. Det er ingen grunn til at loven ikke også skal gjelde for dem. For øvrig ville nok det samme skjedd i Norge.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by Posthornet »

Nå skal det nevnes at personen som forsøkte å veksle pengene kunne ha skrevet sitt eget navn, men ville ikke i bli "kriminelt" involvert. Han viste jo ikke hvem pengene kom fra.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by stigulv »

kunne nok skjedd i Norge ja, men ikke for skarve 25 tusen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by Olav K »

Dette er kommers. Når noen vil bytte ugyldige sedler med gyldige sådanne, er det et tap for innløser, her tilsist Sveriges Riksbank. den som finner et påskudd til å nekte å innløse får Brownie-points av arbeidsgiver. Og det er logikk i regelverket. Pengeinnvekslingen i Sverige har vært kjent lenge. Men du blir registrert med pengebunker. Om jeg var forhenværende innbuddstyv/raner/skattesnyter ville jeg ha kviet meg for å gå i banken og flle ut skjema, men så kommer en herlig løsning som kanskje kan gi meg avbikt for et syndig liv: Gi pengene til kirken. Men i et sekulært protestantisk samfunn er det ikke enkelt å kjøpe seg unna skjærsilden.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by tho »

Svenskene er kontrollfreakere. Man kan ikke engang sette inn kontanter på egen
bankkonto ute å ha dokumentasjon for hvor pengene kommer fra.

Det er helt håpløst, desverre.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by tho »

tho wrote: 23 Aug 2017 20:13 Svenskene er kontrollfreakere. Man kan ikke engang sette inn kontanter på egen
bankkonto ute å ha dokumentasjon for hvor pengene kommer fra.

Det er helt håpløst, desverre.
Ikke rart når Sverige har Europas dummeste statsminister :lol:

Sossarna, slik Støre vil være for Norge :evil:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by Kjetil Kvist »

Dette er jo numismatisk historie som bare gjentar seg og gjentar seg, fra vikingtid til moderne tid: Nye penger erstatter gamle penger, og blir ugyldige. Svenskene er kjipere enn tyskere, sånn sett. Tyskerne veksler alt etter 1948 fortsatt. Noen andre land gjør det samme: Spania, Portugal. Franskmennene har sagt stopp for en stund siden, og italienerne var kjipest av dem alle som bare framskyndet datoen for innveksling helt plutselig med flere måneder.

Norge har en regel om 1 + 10 år, men her grep finansdepartementet inn og sa at man får vekslet inn etter søknad. Instruksen er at man skal være liberal, altså: Alt veksles.

Med mindre det er gjeldende serie mynter som kommer fra kinesisk gjenvinningsindustri - de blir betraktet som skrapmetall av Norges Bank. Tollvesenet ser dem fortsatt som betalingsmidler, og kinesere som smugler dem inn uten å deklarere beløpet får til og med betalt bota i slike mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kollekten kunne kanskje være kriminelt utbytte?

Post by Posthornet »

Hvordan er det med USA? Jeg kjøpte for noen år siden 6 stk 50 dollar sedler serie 2001 (UNC) i nummerrekke på auksjon. Tilslaget ble merkelig nok mindre enn vekslingskursen inklusive provisjon. Jeg tror ikke på noen verdistigning og tenkte å bruke dem på neste utenlandsreise.
Post Reply

Return to “Skytebanen”