Maks 40 tusen i innskudd pr måned

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Maks 40 tusen i innskudd pr måned

Post by tho »

Satt inn litt kontanter på innskuddsautomaten i Nordea.
Fikk beskjed om at de kun kunne ta imot maks 40 tusen pr.måned,
og de ville spørre deg hvor pengene kom fra.

Er det slik i andre banker også?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Maks 40 tusen i innskudd pr måned

Post by hertervig »

Et ledd i bankenes plan om å bli kvitt kontantene. Skulle de klare det, så er det fritt frem for mye moro for forbrukerne. Da vil de forlange to prosent rente for å ta vare på pengene våre, årsavgift på 750 kroner for hvert kort og gebyr på tre kroner hver gang du trekker kortet. Til å begynne med.

Og det vil de jo greit kunne gjøre, alternativet med å ta pengene ut av banken og gjemme dem i madrassen eksisterer jo ikke lenger når kontantene er borte.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Maks 40 tusen i innskudd pr måned

Post by Arve »

tho wrote: 26 Apr 2017 21:58 Satt inn litt kontanter på innskuddsautomaten i Nordea.
Fikk beskjed om at de kun kunne ta imot maks 40 tusen pr.måned,
og de ville spørre deg hvor pengene kom fra.

Er det slik i andre banker også?
Selvfølgelig har alle banker regler angående dette. Det har ikke falt deg inn at dette har med regelverket om hvitvasking av penger å gjøre?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Maks 40 tusen i innskudd pr måned

Post by tho »

Jo, jeg kjenner til pålegg bankene har om hvitvasking av penger,
men det med 40 tusen var nytt for meg.

Jeg har erfart at Nordea i Sverige er svært ivrige. Etter at jeg fikk
Svensk Visa-kort (for å unngå Visa-påslaget for utelandstransaksjoner)
har banken bedt meg fylle ut skjemaer med noen måneders
mellomrom. Sist gang sendte de ikke papirskjema engang, men
viste til et nettsted der jeg kunne laste ned skjemaet og sende
det i posten. Ikke engang mulig å svare på spørsmålene online.
Jeg skrev en lang avhandling til baken hvorfor jeg overførte
penger fra Norge til Sverige, og siden har jeg ikke hørt noe
mere fra dem. Naboen min i Sverige sier at man ikke får gjort
kontankinnskudd i banken sin uten at har dokumentsjon på
hvor pengene kommer fra. Det er ikke Nordea, men en annen
svensk bank.

En bra ting med Sverige er at de ikke har formueskatt.,
så de trenger ikke putte pengene i madrassen.

Det er ellers rett som du skriver Arve, at banken helst ser
at kontanter blir borte, slik at de kan sette opp gebyrer
for bruk av kort og ha pengene sine i banken.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Maks 40 tusen i innskudd pr måned

Post by Posthornet »

Mye har skjedd innen bankvirksomheten de siste år og man føler seg mistenkeliggjort med mengden av spørsmål man skal svare på.

Og men vi snakker om banker i Sverige så synes jeg at nedlegging av banker til og med i byer går litt for langt. Tidligere hadde vi Nordea bank lokalt i by/kommune på 10 000 innbyggere, Siste år ble Nordea banken i vår noe større naboby nedlagt. Nå må jeg kjøre seksti km til min Nordea bank. Minibank har vi, men det er da måte på. Kanskje er det likedann i Norge at bankene forsvinner mer og mer?

Hilsen
Norman bosatt og skriven i Sverige
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Maks 40 tusen i innskudd pr måned

Post by tho »

Posthornet wrote: 27 Apr 2017 11:05 Mye har skjedd innen bankvirksomheten de siste år og man føler seg mistenkeliggjort med mengden av spørsmål man skal svare på.

Og men vi snakker om banker i Sverige så synes jeg at nedlegging av banker til og med i byer går litt for langt. Tidligere hadde vi Nordea bank lokalt i by/kommune på 10 000 innbyggere, Siste år ble Nordea banken i vår noe større naboby nedlagt. Nå må jeg kjøre seksti km til min Nordea bank. Minibank har vi, men det er da måte på. Kanskje er det likedann i Norge at bankene forsvinner mer og mer?

Hilsen
Norman bosatt og skriven i Sverige
Det er samme utvikling i Norge. Vanlig bankfilial blir kontantløs og de ansatte skal selge deg fond,
eller at filialen legges ned.

Jeg liker kontanter best, gjerne tykke seddelbunker, men som jeg ser liker ikke de som ønsker
overvåking dette. Har jeg solgt noe og fått kontanter for det, er det salg av eget innbo. Hvert år
justerer forsikringsselskaskapet opp forsikringsbeløpet med prisøkningen, så man må jo selge unna
litt for å få nedjustert forsikringsbeløpet til 1 million kr, som er fribeløpet for beregning av
formueskatten. 3 prosent økning betyr at jeg bør selge unna innbo for 30.000 kr. Man kan godt
selge unna for 300.000 kr, for man skal jo dø engang, og alt kan jo ikke tas med i graven.
Det er selvfølgelig ikke noe man skal skatte for, så myndighetene kan bare spørre ivei.
Godt jeg ikke har innbo for 100 millioner kr, men da ville man kanskje ikke bli kontrollert? :shock:
Det er jo gjerne de minst ressurssterke som er lettest å opprette sak på.
Post Reply

Return to “Skytebanen”