Samlerforumets Quiztråd
Re: Samlerforumets Quiztråd
Her var det fortsatt ingen løsning.
Serien heter Helge og han er en elg som jegeren Edwin og hans hund Lynet stadig jakter på uten å lykkes. Helge og de andre elgene i skogen går på to bein og kan kommunisere med menneskene noe som gjør Helge til en svært menneskelig elg. Gulli er ei elgku som Helge svært gjerne vil få et elskovsforhold til, men hun foretrekker 12-taggere. Helge har horn med kun 6 tagger. Må bare innrømme at denne serien er en av mine favoritter selv om jeg ikke jakter.
Lars Mortimer heter svensken som lager denne tegneserien.
Serien heter Helge og han er en elg som jegeren Edwin og hans hund Lynet stadig jakter på uten å lykkes. Helge og de andre elgene i skogen går på to bein og kan kommunisere med menneskene noe som gjør Helge til en svært menneskelig elg. Gulli er ei elgku som Helge svært gjerne vil få et elskovsforhold til, men hun foretrekker 12-taggere. Helge har horn med kun 6 tagger. Må bare innrømme at denne serien er en av mine favoritter selv om jeg ikke jakter.
Lars Mortimer heter svensken som lager denne tegneserien.
Re: Samlerforumets Quiztråd
La oss vekke opp en død tråd med følgende spørsmål: Hvilken konge ga ut mynter samtidig som den fjerde og den tredje og senere som den første? En ledetråd kan være at jeg nå sitter 200 meter fra slottet hans og drikker vin. Bonuspoeng til den som også gjetter byen.
Arve
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
- kråketoppen
- Posts: 2436
- Joined: 14 Sep 2009 18:12
Re: Samlerforumets Quiztråd
Du drikker vel italiensk vin og tipper Roma.
Re: Samlerforumets Quiztråd
Til og med landet er feil. I hvertfall på den tiden vedkommende var konge. Vinen derimot.....
Arve
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Re: Samlerforumets Quiztråd
Her er i hvert fall en med flere kongenummer.Arve wrote:La oss vekke opp en død tråd med følgende spørsmål: Hvilken konge ga ut mynter samtidig som den fjerde og den tredje og senere som den første? En ledetråd kan være at jeg nå sitter 200 meter fra slottet hans og drikker vin. Bonuspoeng til den som også gjetter byen.
Men om han ga ut mynter i alle disse statene kan jeg i farten ikke redegjøre for.
Som Ferdinand IV konge av Neapel fra 1759,
Som Ferdinand III konge av Sicilia fra 1759 og som Ferdiand I ”begge Siciler” fra 1816
Hvor hybelen hans lå vet jeg heller ikke, så om svaret skulle være riktig, får stafetten gå videre til den som vet det.
Re: Samlerforumets Quiztråd
Ferdinand er riktig konge og han ga ut mynter under alle tre titlene. Slottet som er et av de fineste i Europa ligger i Caserta. http://www.reggiadicaserta.beniculturali.itDa er det fritt frem for alle spørrelystne.
Arve
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Re: Samlerforumets Quiztråd
Hvis ingen andre føler seg kallet tar jeg et spørsmål til. Jeg spiste lunsj i Pontecorvo i dag. Hvilken person med betydning for norsk numismatikk var prins av Pontecorvo og når var han det?
Arve
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Re: Samlerforumets Quiztråd
Karl Johan, ca. 1800? (Etter Napoleons erobring av Italia, men før de to ble uvenner)
Re: Samlerforumets Quiztråd
Fortsatt Karl Johan, men perioden var 1806 til 1810.
Re: Samlerforumets Quiztråd
Det stemmer, og maten der var god. Du tar neste.
Arve
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Re: Samlerforumets Quiztråd
Tettstedet Hvittingfoss ved Numedalslågen fikk togforbindelse med Holmestrand i 1902. Prosjektet virket så provoserende på innbyggerne i en annen by at disse fikk Stortinget med på at også deres by skulle få bane. Hviken by var dette og hvor gikk banen? (For ordens skyld, NSB hadde nådd frem til denne byen.)
Re: Samlerforumets Quiztråd
Det er særlig én by i fylket som ser på de øvrige som glorifiserte strandsitterklynger, og hvor de sigarøkende menn i herreklubben nok syntes det var historieløst, geografisk ignorant og endog udannet å meddele jernbanebevilling til et sted "der ikke har noen naturlig forbindelse til det innenforliggende opland".
Re: Samlerforumets Quiztråd
Kan det være Eidsfossbanen mellom Eidsfoss og Tønsberg? Den ble riktignok ferdigstilt året før Hvittingfossbanen, men det kan jo være at de sigarrøkende var såpass i harnisk at de fikk fart på sakene.
Re: Samlerforumets Quiztråd
Ja, du har helt rett - det er Tønsberg-Eidsfoss-banen, TEB. Min forestilling om at ideen ble unnfanget i harnisk en aften i klubben har jeg ingen kildemessing dekning for, men at det var representanter for Tønsbergs høyere borgerskap som øvet press på Stortinget er det ingen tvil om - det hjalp sikkert også at Wedel-Jarlsberg frivillig avga grunn over sine jorder for jernbanetrase.
Men. mens Holmestrand-Hvittingfoss (HVB) hadde et forretningsgrunnlag (engelskeide treforedlingsbedrifter i Hvittingfoss ville ha virket utskipet fra nærmeste havn) hadde TEB ikke det. Riktignok er det flatt opp til Eidsfoss, men Eidsfoss Verk hadde sendt sine produkter med lekter over Eikeren til Vestfossen og NSBs stasjon der, og så ingen grunn til å sende det omveien om Tønsberg. TEB satset på persontrafikk, men når Tønsbergs borgerskap hadde tatt turen til Eidfoss og tilbake én gang så de ingen grunn til å gjøre det flere ganger. Bøndene tok hest og vogn til byen - som før. TEB satset på hurtiggående lok fra Baldwin i USA, med to drivaksler med store hjul, HVB satset på tyske lok med fire aksler og små hjul. Baldwin-lokene gikk fort, inntil sneen kom.
TEB ble aldri lønnsom, HVB var det inntil 20-årene. Tidlig på 30 tallet ble de tvangsfusjonert, for så endelig å bli nedlagt i 1938.
Dagens riksvei 35 nordover fra Sem følger TEBs jernbanetrase over lange strekk.
PS: Hvis du synes jeg er biased i favør HVB med liten sans for Tønsbergs klubbliv, kan det ha en liten sammenheng med at min gode kone er fra Sandefjord, og hennes oldefar var driftsbestyrer på HVB fra oppstart.
Vær så god å overta
Men. mens Holmestrand-Hvittingfoss (HVB) hadde et forretningsgrunnlag (engelskeide treforedlingsbedrifter i Hvittingfoss ville ha virket utskipet fra nærmeste havn) hadde TEB ikke det. Riktignok er det flatt opp til Eidsfoss, men Eidsfoss Verk hadde sendt sine produkter med lekter over Eikeren til Vestfossen og NSBs stasjon der, og så ingen grunn til å sende det omveien om Tønsberg. TEB satset på persontrafikk, men når Tønsbergs borgerskap hadde tatt turen til Eidfoss og tilbake én gang så de ingen grunn til å gjøre det flere ganger. Bøndene tok hest og vogn til byen - som før. TEB satset på hurtiggående lok fra Baldwin i USA, med to drivaksler med store hjul, HVB satset på tyske lok med fire aksler og små hjul. Baldwin-lokene gikk fort, inntil sneen kom.
TEB ble aldri lønnsom, HVB var det inntil 20-årene. Tidlig på 30 tallet ble de tvangsfusjonert, for så endelig å bli nedlagt i 1938.
Dagens riksvei 35 nordover fra Sem følger TEBs jernbanetrase over lange strekk.
PS: Hvis du synes jeg er biased i favør HVB med liten sans for Tønsbergs klubbliv, kan det ha en liten sammenheng med at min gode kone er fra Sandefjord, og hennes oldefar var driftsbestyrer på HVB fra oppstart.
Vær så god å overta
- kråketoppen
- Posts: 2436
- Joined: 14 Sep 2009 18:12
Re: Samlerforumets Quiztråd
Arve wrote:Hvis ingen andre føler seg kallet tar jeg et spørsmål til. Jeg spiste lunsj i Pontecorvo i dag. Hvilken person med betydning for norsk numismatikk var prins av Pontecorvo og når var han det?
Legger til at brua Pontecorvo (buet bru) stadig er inntakt?