Samlerforumets Quiztråd

Generell diskusjon
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Askeladd »

Her var det fortsatt ingen løsning.

Serien heter Helge og han er en elg som jegeren Edwin og hans hund Lynet stadig jakter på uten å lykkes. Helge og de andre elgene i skogen går på to bein og kan kommunisere med menneskene noe som gjør Helge til en svært menneskelig elg. Gulli er ei elgku som Helge svært gjerne vil få et elskovsforhold til, men hun foretrekker 12-taggere. Helge har horn med kun 6 tagger. Må bare innrømme at denne serien er en av mine favoritter selv om jeg ikke jakter. :)

Lars Mortimer heter svensken som lager denne tegneserien.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Arve »

La oss vekke opp en død tråd med følgende spørsmål: Hvilken konge ga ut mynter samtidig som den fjerde og den tredje og senere som den første? En ledetråd kan være at jeg nå sitter 200 meter fra slottet hans og drikker vin. Bonuspoeng til den som også gjetter byen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by kråketoppen »

Du drikker vel italiensk vin og tipper Roma. :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Arve »

Til og med landet er feil. I hvertfall på den tiden vedkommende var konge. Vinen derimot.....
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by signum »

Arve wrote:La oss vekke opp en død tråd med følgende spørsmål: Hvilken konge ga ut mynter samtidig som den fjerde og den tredje og senere som den første? En ledetråd kan være at jeg nå sitter 200 meter fra slottet hans og drikker vin. Bonuspoeng til den som også gjetter byen.
Her er i hvert fall en med flere kongenummer.
Men om han ga ut mynter i alle disse statene kan jeg i farten ikke redegjøre for. :(

Som Ferdinand IV konge av Neapel fra 1759,
Som Ferdinand III konge av Sicilia fra 1759 og som Ferdiand I ”begge Siciler” fra 1816

Hvor hybelen hans lå vet jeg heller ikke, så om svaret skulle være riktig, får stafetten gå videre til den som vet det.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Arve »

Ferdinand er riktig konge og han ga ut mynter under alle tre titlene. Slottet som er et av de fineste i Europa ligger i Caserta. http://www.reggiadicaserta.beniculturali.itDa er det fritt frem for alle spørrelystne.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Arve »

Hvis ingen andre føler seg kallet tar jeg et spørsmål til. Jeg spiste lunsj i Pontecorvo i dag. Hvilken person med betydning for norsk numismatikk var prins av Pontecorvo og når var han det?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Karl Johan, ca. 1800? (Etter Napoleons erobring av Italia, men før de to ble uvenner)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Fortsatt Karl Johan, men perioden var 1806 til 1810.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Arve »

Det stemmer, og maten der var god. Du tar neste.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Tettstedet Hvittingfoss ved Numedalslågen fikk togforbindelse med Holmestrand i 1902. Prosjektet virket så provoserende på innbyggerne i en annen by at disse fikk Stortinget med på at også deres by skulle få bane. Hviken by var dette og hvor gikk banen? (For ordens skyld, NSB hadde nådd frem til denne byen.)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Det er særlig én by i fylket som ser på de øvrige som glorifiserte strandsitterklynger, og hvor de sigarøkende menn i herreklubben nok syntes det var historieløst, geografisk ignorant og endog udannet å meddele jernbanebevilling til et sted "der ikke har noen naturlig forbindelse til det innenforliggende opland".
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by hertervig »

Kan det være Eidsfossbanen mellom Eidsfoss og Tønsberg? Den ble riktignok ferdigstilt året før Hvittingfossbanen, men det kan jo være at de sigarrøkende var såpass i harnisk at de fikk fart på sakene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Ja, du har helt rett - det er Tønsberg-Eidsfoss-banen, TEB. Min forestilling om at ideen ble unnfanget i harnisk en aften i klubben har jeg ingen kildemessing dekning for, men at det var representanter for Tønsbergs høyere borgerskap som øvet press på Stortinget er det ingen tvil om - det hjalp sikkert også at Wedel-Jarlsberg frivillig avga grunn over sine jorder for jernbanetrase.
Men. mens Holmestrand-Hvittingfoss (HVB) hadde et forretningsgrunnlag (engelskeide treforedlingsbedrifter i Hvittingfoss ville ha virket utskipet fra nærmeste havn) hadde TEB ikke det. Riktignok er det flatt opp til Eidsfoss, men Eidsfoss Verk hadde sendt sine produkter med lekter over Eikeren til Vestfossen og NSBs stasjon der, og så ingen grunn til å sende det omveien om Tønsberg. TEB satset på persontrafikk, men når Tønsbergs borgerskap hadde tatt turen til Eidfoss og tilbake én gang så de ingen grunn til å gjøre det flere ganger. Bøndene tok hest og vogn til byen - som før. TEB satset på hurtiggående lok fra Baldwin i USA, med to drivaksler med store hjul, HVB satset på tyske lok med fire aksler og små hjul. Baldwin-lokene gikk fort, inntil sneen kom.
TEB ble aldri lønnsom, HVB var det inntil 20-årene. Tidlig på 30 tallet ble de tvangsfusjonert, for så endelig å bli nedlagt i 1938.
Dagens riksvei 35 nordover fra Sem følger TEBs jernbanetrase over lange strekk.
PS: Hvis du synes jeg er biased i favør HVB med liten sans for Tønsbergs klubbliv, kan det ha en liten sammenheng med at min gode kone er fra Sandefjord, og hennes oldefar var driftsbestyrer på HVB fra oppstart.
Vær så god å overta :D
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by kråketoppen »

Arve wrote:Hvis ingen andre føler seg kallet tar jeg et spørsmål til. Jeg spiste lunsj i Pontecorvo i dag. Hvilken person med betydning for norsk numismatikk var prins av Pontecorvo og når var han det?

Legger til at brua Pontecorvo (buet bru) stadig er inntakt?
Post Reply

Return to “Skytebanen”