Samlerforumets Quiztråd

Generell diskusjon
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by hertervig »

Ja, da vil jeg ha navn på to av lokomotivene som trafikkerte strekningen Tønsberg - Eidsfoss. (Litt skummelt spørsmål for meg, for jeg vet bare om disse to, så hvis noen nå kommer drassende med et tredje, så får jeg problemer med å sjekke sannhetsgehalten i påstanden) :lol: :lol:
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Askeladd »

Så sant du ikke ønsker navn/prod.nr fra leverandør så var de norske navnene på disse damplokene hhv Tønsberg og Eidsfoss.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by hertervig »

Takk, Askeladd, det holder greit med navnene "Eidsfos(s)" og "Tønsberg". Pinnen er din!
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Askeladd »

Norsk Jernbanemuseum ligger på Hamar og har mye interessant å by på. Vi kan jo ta et jernbanespørsmål til:

Hvor er det laveste punktet på noen norsk jernbanestrekning i forhold til havoverflaten?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Lagrinn »

Oslofjordtunnellen, 10,3m under havet :D
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Askeladd »

Jeg skal gi deg rett svar Lagrinn, men det er Oslotunnelen og ikke Oslofjordtunnelen, den er for biler. :)

Du stiller nytt spm.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Lagrinn »

Beklager, er såklart Oslotunnelen, vi kan jo ta litt mere jernbane.

Hva er det høyeste punktet på det norske jernbanenettet, hvor er det brattest stigning og hvor bratt er det?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Det høyeste punktet var Taugevatn vest for Finse, men nå har vel tunnellen gjort det overflødig å reise opp dit, så da gjetter jeg Finse, 1222 moh.
Siden T -banen i Oslo regnes som Jernbane, er den bratteste stigningen mellom Smedstad og Makrellbekken, 57/1000 - men for hard-core jernbanefolk, som bare godtar strekk beferdet med damplokomotiv er det Flåmsbanen/Flåmsbana med 55/1000 - 55 promille eller 55 meter pr. 1.000.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Lagrinn »

Det er så nært att du får rett Olav, helt korrekt svar er 1237 m.o.h. inne i Finestunnelen på Bergensbanen, forøvrig min tidligere arbeidsplass (bergensbanen Hønefoss-Finse) Flomsbanen er helt rett Olav.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Jernbane er interessant, så jeg fortsetter med det.
Først har jeg lyst til å fortelle Hertevig (og andre i Vestfold) at lokomotivene "Tønsberg" og "Eidsfos" rett nok var de første, og antagelig tenkt som de eneste lok til Tønsberg Eidsfoss Banen (TEB). Men de var laget for å rulle raskt på flatmark (4 store drivhjul på to aksler) hadde allergi mot sne, og likte lite løv på høstvåte skinner. Redningen - med sneplog og 4 drivaksler - het "Holmestrand" og kom fra erkefienden Holmestrand Hvittingfoss Banen (HVB). Siden HVB ennå ikke var åpnet fikk TEB leie det for vinteren, og senere i 1902 kjøpt det. Det forsmedelige navn ble fjernet og loket omdøpt "Bjørn" - og ble i følge kildene TEBs "arbeidshest". En Asbjørn N Jakobsen har skrevet bøker om de Vestfoldske privatbaner, de aspirerer ikke til Nobelprisen i litteratur, men inneholder masse morsom informasjon om en litt sær del av Vestfolds historie.

Så til oppgaven. I Norge ble vi etterhvert flinke til å bygge lokomotiver, men da det begynte var det knapt noen nordmann som hadde sett ett, langt mindre bygget det. Altså måtte vi importere. Til å begynne med fra England, men etterhvert fra Tyskland, Sveits, Frankrike, USA - for ikke å snakke om Sverige som leverte vårt mest kjente dieselkok Di3 i stort antall. Men - det jeg vi vite er hvilken fabrikk som leverte flest damplok til NSB (antagelig også Norge)?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

PS Lagrinn. Var det inni tunnelen du jobbet, eller kjørte du tog gjennom?
Olav K
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Lagrinn »

Litt råsjansing her, men er det Thunes mekaniske verksted?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Lagrinn »

Olav K wrote:PS Lagrinn. Var det inni tunnelen du jobbet, eller kjørte du tog gjennom?
Olav K
Jeg har både jobbet i tunnelen og kjørt arbeidstog igjennom der ved flere anledninger, mange gode arbeidsminner imellom haugastøl og Finse vinterstid når påskeværet tittet frem:)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Takk for svar - jeg drev det aldri lengre enn til å haike med lokomotiver, inntil Flytoget og det slektninger kom - hadde de jo et ekstra fyrbøtersete.
Jeg skulle ha spisset spørsmålet til utenlandsk fabrikk - i farten tør jeg ikke si om det var Hamar eller Thune som laget flest av de norske fabrikkene, jeg har en mistanke om Thune, men er ikke sikker - bl.a. fordi Thune leide kapasitet på Hamar, og omorganiseringer i 30-40-årene.
For de utenlandske, derimot, har jeg eksakte tall.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Mer info.
Den utenlandske fabrikken jeg søker etter, hadde en omfattende katalog, basert på standard-deler, som kunden kunne sette sammen til sitt behov. Derfor var fabrikken meget konkurransedyktig på pris, og ... på leveringstid. Iallfall inntil 1- verdenskrig måtte enhver lokomotivbestilling gå gjennom Stortinget, og tidsnød ble regelen snarere enn unntaket. Med få unntak var lokene herfra lite populære hos personalet.
Post Reply

Return to “Skytebanen”