Samlerforumets Quiztråd

Generell diskusjon
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Siden siste tema var norsk vin, vil jeg spørre om navnet på en nordmann som produserer vin i et land utenfor Europa. Med fare for at det kan være noen jeg ikke vet om, får jeg spisse spørsmålet. Han er medlem av en rimelig godt kjent norsk rederfamilie.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Arve »

Olsen :?:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Det var et skudd i blinde - tror jeg. Riktignok har familien Olsen parkert en en etter fars mening ubrukelig sønn på Gomera i Kanariløyene, men jeg har aldri hørt at han produserer vin. Etter det jeg kan erindre overtok den ikke lenger så unge Olsen bananplantasjen til Jan Baalsrud (han med ni liv) og det er mulig gjærede bananer kan bli vin. Han jeg er ute etter har hovedtyngden av produksjonen på druetypen cabernet sauvignon.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Askeladd »

Satser på at det er Odfjell. De produserer cabernet sauvignon-baserte viner, men også malbech og syrah.
Produksjonen foregår i Chile. Vinene importeres til Norge og har fått god omtale.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Det var aldeles fullstendig korrekt! Du forsetter.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Askeladd »

Vi fortsetter innenfor de edle dråper.

Hvilken norsk akevitt-type var den første med årgangsbetegnelse?
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Kekkonen »

Gildes jule aquavit, først produsert i 1988 - ulik i smak og design for hvert eneste nye år :)
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Askeladd »

Korrekt, Kekkonen. Kan tillegge at det blir tatt vare på en viss mengde ferdiglagret som inngår i neste års lagring. På den måten vil det alltid være en liten smak av de eldre med i kommende års juleakevitt.

Du fortsetter!
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Kekkonen »

Da forflytter vi oss fra flytende føde til samferdselshistorie i Oslo.

Over E6 Djupedalslinjen ut fra Oslo ruver en bro mellom alnabru og ulvensplitten.
Broa har stått "ubrukt" i over 40 år, alle har sett den men veldig få legger merke til at den tilsynelatende ikke er koblet til noen vei, den bare "er" der.
Det har gått mange rykter og myter om broa opp igjennom årene og mange har trodd at det var ett feilbygg som ble kassert men aldri revet ned igjen.

Broa ble bygget med ett mål for øyet, hvilket mål var dette og hva heter broen.

Pluss i margen til den som kan legge til hvem som krevde broen bygget :)
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Jeg ser bare for meg to broer på det strekket det du beskriver. Sett fra nord, NSB - hovedbanen (som tar persontog til stasjonene i Groruddalen) som også fungerer som gangbro (få vet det) - antagelig anlagt etter krav fra NSB (idag ville det ha vært Jernbaneverket). Troende FRP'ere vil muligens mene at den ikke er i bruk, fordi det bare går tog sånn ca. hvert 30'te minutt - og fotgjengerne er bare de medlemmene av Hells Angels som har midlertidig sertifikatfritak (hovedkvarteret deres ligger rett ned til høyre nå du krysser broen i retning NV).
Den andre krysser selve Ulvensplitten og fører over til Østre Aker kirke, som nå ligger på en nesten øde øy mellom travle ferdselsårer. Den, eller de (det er jo to av dem - en over splitten, en over Strømsveien - begge kun for fotgjengere) er vel anlagt etter ønske fra menigheten, eller en egnet kirkelig myndighet.
Hadde Jernbanebroen fått kapasistet til biltrafikk ville den forbundet Ole Deviks vei med Brobekkveien, noen som ville ha vært en effektiv tverrforbindelse i nedre Groruddal og som sikkert ville ha vært populært hos de som ønsker en effektiv varetransport, men uønsket av dem som helst ser at all varetransport skal skje på trikk, buss eller T-bane - eller så kronglete at den fører til kapitalismens sammenbrudd - men hvem som ønsker/ønsket en så politisk ukorrekt tverrforbindelse har jeg ikke fantasi til å forestille meg.
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Kekkonen »

Du er inne på noe riktig Olav..det er broen fra østre aker kirke.
Det er riktig som du sier at det nok var en kirkelig myndighet. Det var kirkevergen i Oslo selv som krevde forbindelsen.

Men spørsmålet er, hva heter altså denne broen og hvorfor krevde kirkevergen broen bygget? ...det skal sies at broen går fra Østre Aker kirke, over motorveien og ender i så og si intet.
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Kekkonen »

Kan virke som at denne kanskje er litt vanskelig...og det er den, for det er veldig lokal historikk som ikke så enkelt lar seg søke opp på nettet.

Avslutter denne så kan evnt. du Olav K ta neste siden du iallefall nevnte riktig bro.

Det riktige svaret er Bro 380 Haslelinjen, og strekker seg over motorveien til en liten øy som hører Østre Aker kirke til.
Når motorveien ble bygget i sin tid så delte den Østre Aker kirke's gravlund i to og kirkevergen mente den gang at gravlunden snart var full så de var nødt til å ta i bruk den delen som ble avdelt av motorveien og ville derfor ha en forbindelse over til andre siden slik at gravfølger dit kunne gå uforstyrret hen uavhengig av annen trafikk.
Broen er bygget for å opprettholde gravlundens areal og for gravfølger fra kirken og over til den andre delen. Idag 40 år etter så har de enda ikke tatt denne delen i bruk.
Broen ligger på det som korrekt heter Haslesplitten, og det er splitten som deler seg på alnabru ned til Ring 3 og Vålerengatunnelen. Veldig få vet at splitten heter Haslesplitten når den deles denne veien. Ulvensplitten deles ifra ring 3 og nordover.

Forøvrig kan det nevnes at broen er en del av pilgrimsleden.

Litt mer kan man lese her.

http://www.lokalavisen.no/nyheter/brua- ... -1.5105890
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Jeg ble så nyskjerrig at jeg reiste bort der i formiddag for å ta broen i øyensyn. Den er imponerende bred, en autostrada over til en øde øy.

Takk for at du gjorde meg nyskjerrig!

jeg kommer tilbake med spørsmål.
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Kekkonen »

Ja det er virkelig en stor konstruksjon til et lite formål :)
Idag brukes den bare til å frakte kompost over til den andre siden av motorveien bare for å ha et sted å lagre det...skulle jeg gjort det samme hjemme i hagen hadde vi snakket om en riksvei over plenen som førte til en komposthaug i et kratt ;)

Bare moro å gjøre andre nyskjerrig, det er slik vi alle lærer noe nytt. Det var slik jeg selv oppdaget historien rundt broen ved at en kollega gjorde meg oppmerksom på at vi hver dag kjører under en "ubrukt" bro..
Han visste heller ingenting om den annet en at han alltid hadde stusset på at den lå der uten mål og mening, jeg ble så nyskjerrig med det samme selv at jeg tok den i ettersyn og sporet straks opp historien rundt denne.
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlerforumets Quiztråd

Post by Olav K »

Vi kan jo holde oss til geografi koblet med jernbanehistorie. I Oslo (Christiania) fikk vi først Hovedbanestasjonen, som etterhvert ble kalt "Østbanen" og senere fikk vi "Vestbanen" med endestasjonen som nå ligger ved Rådhusplassen og ikke lenger betjener tog. Men vi har også hatt "Nordbanen". Hvor i dagens Oslo startet den fra?
Post Reply

Return to “Skytebanen”