Myntmuseum på Røros?

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Myntmuseum på Røros?

Post by Olav K »

Jeg er kommet under vær med et prosjekt jeg vet for lite om, men gjerne skal vite mer om.
Noen har besluttet at Norges Banks meget omfattende og viktige myntsamling ikke lenger skal ligge begravet i bankens kjeller, men gjøres tilgjengelig for publikum.
Glimrende ide!
Men - en arbeidsgruppe skal ha kommet frem til av en slik utstilling krever et bygg med samme sikkerhetskrav som Norges Bank ( greit nok) og at dette bygg bør oppføres på Røros! Prislappen for å bygge en bunker til N.B. standard som ikke skal forstyrre den unike bebyggelsen på Røros er meget høy.
På Kongsberg har vi et myntverk, det har vært der siden 1686. Her har man et ledig bygg som møter N.B.'s sikkerhetskrav. Og hva er mer naturlig enn å legge en utstilling av Norsk Mynt hit?
Vi skal ikke se bort fra at det for noen myntinteresserte byråkrater er uspiselig at samlingen havner på Myntverket. Det eies av Samlerhuset (SH) med et rykte for å lure enker og faderløse til å kjøpe minnemynter til overpris. Ikke uberettiget spør du meg, men la oss ikke bli historieløse. Røros har intet med norsk mynthistorie å gjøre. Kongsberg har. Når man der i tillegg kan tilby et bygg som betydelig rimeligere enn et nybygg kan gjøres til et myntmuseum, særlig når det kan kombineres med et myntproduksjonsmuseum, med historiske bygninger, fossen som ga mer kraft enn mange hester m.m.
Jeg er ikke fan av SH's markedsføring, men jeg støtter varmt deres forslag om å legge Norges Banks myntsamling til myntverket på Kongsberg, det er der den hører hjemme!
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Myntmuseum på Røros?

Post by Flash »

Myntmuseum på Røros er fullstendig historieløs distriktspolitikk.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Myntmuseum på Røros?

Post by Askeladd »

Hvis det er tilfelle slik Olav K skriver, og det er det vel ingen grunn til å tvile på, så er en eventuell avgjørelse om at Røros er stedet for et slikt museum fullstendig ut på (Røros)viddene. Kongsberg må vel være et svært passende sted for en slik samling.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Myntmuseum på Røros?

Post by karstkri »

Jeg er ikke sikker på at Røros er så dårlig valg .De har allerede bergverks museum. : http://www.rorosmuseet.no/

Og jeg antar at kobberproduksjonen på Røros har gitt kobber til 1,2 og 5 ører fra Oscar til Olav 5.Den siste gruva, Olav gruva sluttet i 1972 og
kobberskillingene på 1800 tallet tror jeg også kom fra Røros så på den måten blir jo noe av myntproduksjon knyttet til byen p.g.a kobberet.

Det er jo litt OK at ikke alt havner på østlandet og her er mulighet både i Oslo myntkabinettet og det som allerede er ut stillt på Kongsberg.
karstkri
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Myntmuseum på Røros?

Post by Flash »

Siden dette er et myntmuseum er absolutt Kongsberg det rette stedet. Det taler heller ikke i mot hvis de allerede har egnede lokaler.

Det er godt mulig kobber fra Røros ble benyttet i produksjonen på Kongsberg. Men det er tross alt gruvedrift, ikke myntproduksjon, de drev med og som du korrekt påpeker har de allerede et bergverksmuseum.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntmuseum på Røros?

Post by Olav K »

Jeg flere grunner for å velge Kongsberg:
1. Historien. Det var her myntene ble laget, og i tillegg til å vise myntene, kan man også vise til stedlig produksjonsteknikk fra gammelt til nytt. Her kan lages et "komplett" museum.
2. Kostnadene. Gjenbruk av et bygg som allerede tilfredstiller Norges Banks sikkerhetskrav må bli billigere enn et fullstendig nybygg.
3. Inntekter: Kongsberg kan besøkes på en dagsreise fra store deler av Sør-Norge, Røros vil kreve overnatting fra alle som bor sør for Eidsvoll. Det skulle bety høyere besøkstall for Kongsberg.

Med dagens økonomiske realiteter må man hensynta pkt. 2 og 3 - vi kan ikke lenger forvente ubegrensede tilskudd til allverdens gode formål, og selv distriktspolitiske tiltak må legge til grunn kost/nytte vurderinger.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntmuseum på Røros?

Post by AMO Berg »

Flash wrote:Myntmuseum på Røros er fullstendig historieløs distriktspolitikk.
Skal det legges et annet sted enn på Kongsberg, ville Trondheim (og i nærheten av Nidarosdomen)vært et bedre valg.
Post Reply

Return to “Skytebanen”