Maleri: Hvor bør en amatør begynne?

Generell diskusjon
Post Reply
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Maleri: Hvor bør en amatør begynne?

Post by divisium »

Jeg har nylig fått en del malerier og dermed også fått interesse for å lære om malerier.
I utgangspunte er det for å kunne vite litt om hva jeg henger på veggen. Den økonomiske verdien er ikke egentlig relevant fordi jeg ikke er interesert i å selge noe uansett.

Etter gode svar fra Olav K fra forumet om et maleri (i dette emne: viewtopic.php?f=45&t=13487) så ble mine spørsmål mer rettert mot generelle spørsmål, så jeg at starter heller et nytt emne.

Mitt siste spørsmål var:
divisium wrote:Du har ikke tilfeldigvis en bok eller to du kan anbefale om maleri for en som ikke kan noe:)? Har en del andre malerier som det kan være interresangt for meg å finne ut av litt ting på egenhand. Et par Kjell Pahr-Iversen og noen andre jeg ikke har fått undersøkt i det hele tatt.
Hvor han svarte:
Olav K wrote:Å anbefale en enkelt bok er ikke lett, også fordi jeg ikke helt vet hva du er ute etter. Er det opplysninger om norske kunstnere har du Norsk Kunstnerleksikon, som nå er tilgjengelig på nett ( ellers utgitt i 4 bind på Universitetsforlaget - Ruuds antikvariat i Ullevålsveien (rett nedenfor St.Hanshaugen) hadde et sett inne da jeg passerte der for noen dager siden). Gjelder det maleri/bildeteknikk er det også en del på nett, jeg kjenner selv ingen enkeltbok. Jeg vet heller ikke om disse gir deg noen "fasit" på å skille mellom "ekte" kunst og "industrimaleri". Er det generell kunsthistorie er den obligatoriske boken på kunsthistoriestudiet ved UiO, Gardners "Art of all Ages", en glimrende bok, men tjukk og dyr ( men det medfølger CD som gir mer info enn boken, og link til større databaser).
Ellers er vel svaret - se på bilder - og spør. Jeg har vært interessert i bildende kunst fra ung alder, har kjøpt noe underveis, men er ingen spesialist, selvom jeg har hyllemetre med "kunstbøker". Jeg har gjort "dumme" kjøp. Men jeg lærte tidlig at det du finner på markeder langs Seinen eller på Montmartre i Paris, ikke er investeringer. Men man kan finne bilder slike steder som man liker, de kan være pene, de kan være gode minner, men vil sjelden gjøre deg rik. Tilsvarende "markeder" finnes vel i ale større byer som har besøk av turister. For 50-år siden kunne det være annerledes; far av en venn av meg, ikke rik, men reiste meget i embets medfør, hadde et øye for talenter og plukket opp bilder på gatemarkeder og små kunsthandlere. Når hans barn i dag trenger en ny bil, plukker de et lite bilde ned av veggen. I dag synes talentene tidlig å bli hentet inn av gallerier, mens gatemarkedene er dominert av organisert "fiduskunst". Når jeg nå en sjelden gang kjøper et bilde gjør jeg det fordi jeg liker det, synes det er spennende, ikke nødvendigvis "pent" (men det kan hjelpe). Jeg tror ikke min lille samling av malerier og trykk gjør meg rik. Hans Rasmus Astrup,mannen bak Astrup Fearnley museet, kjøper bilder som "gjør motstand", som ikke er umiddelbart tiltalende. Verdien på hans samling har neppe sunket, for å si det mildt. Men det betyr jo ikke at "stygge" bilder må stige i verdi! Hva som gjør ett bilde til "kunst" og et annet til "håndverk" kan jeg ikke definere. Noen ganger kan jeg se det det, men kan ikke gi noen generell forklaring på hvorfor. De som samler på kunst med investering for øyet bruker rådgivere, om disse alltid har rett har jeg ingen mening om. Mitt enkle råd er å kjøpe bilder man liker, og se prisen som en kostnad på samme måte som prisen for et møbel. Du forventer ikke at du skal tjene penger på sofaen din, og med samme syn på bildekjøp blir du heller ikke skuffet.
Nå har jeg vist beveget meg langt fra råd om bokkjøp. Det finnes meget på nettet. Og, vi har en deltager her på forumet, tho, som synes å være langt mer aktiv i markedet enn meg, og i tillegg kan masse (også om litt perifere kunstnere) - kanskje han kan være mer konkret enn meg.
Så, jeg har lyst å lære mer om maleri teknikk og kan tenke meg kunsthistorie er veldig interessant. Så kjøper sikkert Gardners "Art of all Ages", men fant ikke ut hvor jeg kan kjøpe den.

Lurer også på om det finnes noen andre anbefalte informasjonskilder en nybegynner bør benytte. Galleri? Kurs? YouTube kanal? andre forum? noe annet?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Maleri: Hvor bør en amatør begynne?

Post by Arve »

Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Maleri: Hvor bør en amatør begynne?

Post by tho »

divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Maleri: Hvor bør en amatør begynne?

Post by divisium »

Takk. skal undersøke bøkene dere har anbefalt.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Maleri: Hvor bør en amatør begynne?

Post by Arve »

For ordens skyld divisium. De linkene jeg la ut er til boken Olav anbefalte, han hadde bare ikke oppgitt helt riktig tittel.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Maleri: Hvor bør en amatør begynne?

Post by Olav K »

Jeg er ikke alltid i nærheten av kildene, og p.t. er jeg langt inne i Frankrike. Gartners bok får man hos Akademika, universitetsbokhandlen, den er pensum.
Post Reply

Return to “Skytebanen”