Samlertrender

Generell diskusjon
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Samlertrender

Post by vivavegas »

Nå er det sikkert noe man kanskje vil holde hemmelig hvis man har oppdaget noe veldig attraktivt. Men undertegnede har samlet litt her og der og i perioder (ikke så aktiv nå lengre) kjøpt ditt og datt og solgt videre. Innimellom har det vært små og ofte kortvarige trender som har vært artig og observere så lurte på om noen andre har sett slike trender og hva som i 2014 er hot og hva som er not...

Det var en periode (5+ år siden) det var veldig høye priser på fotballkort. Kunne tjent en liten formue med og time den trenden og hatt kort liggende når det var hot. Nå virker det som de fleste har det de trenger.

Detektivmagasinet er fremdeles in, men mener det var en periode for 5+ år siden det var betydelig høyere priser enn det nå er.

Minnemynter er vel diskutert i annen tråd. Det er vel ikke mange årene man kunne få solgt sølvsettet fra OL Lillehammer for 6.000 uten de helt store problemene. Nå er man heldig hvis man får 4.000.

Husker det var en periode de høye numrene av Hardyguttene jevnt over ble solgt for astroniske priser (ofte over kr. 1.000).

Postkort virker og fremdeles være ganske populært, men følger ikke spesielt godt med så det er jeg usikker på.

LP virker også og holde seg og kanskje blitt enda mer populær. Er det noe gammelt norsk så virker det som man kan få gode priser nesten samme hva det er.

Andre områder som er in og hvilke områder er ut?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Samlertrender

Post by svessien »

Jeg kjøpte meg fattig på signerte Mats Zuccarello hockey kort i fjor høst.
Tror det var en kurant investering :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samlertrender

Post by Olav K »

Kjøp kinesiske og indiske mynter. De er billige idag.
Men om ti år, kanskje før, vil en milion kinesere og 500 tusen indere oppdage at de har en numismatisk fortid, på samme måte so russerne har gjort nå. Jeg sitter på ca. 1000 kinesiske mynter fra 1200 f.kr til 1911, og rundt 200 mynter fra India fra 100 f.Kr til 1800-tallet. Jeg ser det som et pensjonssupplement. I mellomtiden har jeg det morsomt med å finne ut av dem.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Samlertrender

Post by rega65 »

Olav K wrote:Kjøp kinesiske og indiske mynter. De er billige idag.
Men om ti år, kanskje før, vil en milion kinesere og 500 tusen indere oppdage at de har en numismatisk fortid, på samme måte so russerne har gjort nå. Jeg sitter på ca. 1000 kinesiske mynter fra 1200 f.kr til 1911, og rundt 200 mynter fra India fra 100 f.Kr til 1800-tallet. Jeg ser det som et pensjonssupplement. I mellomtiden har jeg det morsomt med å finne ut av dem.
YES,har kun en utenlansk mynt i samlingen,en gulldinar India ca 1150-80(så da er "pensjonist-tilværelsen" sikret) 8)
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Samlertrender

Post by svessien »

Olav K wrote:Kjøp kinesiske og indiske mynter. De er billige idag.
Men om ti år, kanskje før, vil en milion kinesere og 500 tusen indere oppdage at de har en numismatisk fortid, på samme måte so russerne har gjort nå. Jeg sitter på ca. 1000 kinesiske mynter fra 1200 f.kr til 1911, og rundt 200 mynter fra India fra 100 f.Kr til 1800-tallet. Jeg ser det som et pensjonssupplement. I mellomtiden har jeg det morsomt med å finne ut av dem.
Kinesiske mynter har mangedoblet seg siden jeg begynte å samle mynter for 10 år siden. Jeg irriterer meg over at jeg ikke fulgte trendrådene til de som ga samme råd som deg da.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Samlertrender

Post by rega65 »

På hjemme-markedet tror jeg det vil bli en kraftig dalende interesse for Norsk mynt om en ser litt fremover i tid(desverre).
Mens mynter fra Somalia-Eritrea-Nigeria og midtøsten(selvfølgelig) vil det bli rift om....(min subjektive mening da) :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Samlertrender

Post by tho »

vivavegas:
Hvor ser du disse trendene du skriver om?

Er det basert på budaktiviteten på QXL?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlertrender

Post by Kjetil Kvist »

svessien wrote:
Olav K wrote:Kjøp kinesiske og indiske mynter. De er billige idag.
Men om ti år, kanskje før, vil en milion kinesere og 500 tusen indere oppdage at de har en numismatisk fortid, på samme måte so russerne har gjort nå. Jeg sitter på ca. 1000 kinesiske mynter fra 1200 f.kr til 1911, og rundt 200 mynter fra India fra 100 f.Kr til 1800-tallet. Jeg ser det som et pensjonssupplement. I mellomtiden har jeg det morsomt med å finne ut av dem.
Kinesiske mynter har mangedoblet seg siden jeg begynte å samle mynter for 10 år siden. Jeg irriterer meg over at jeg ikke fulgte trendrådene til de som ga samme råd som deg da.
Da var du for sent ute allerede. Kinesiske mynter begynte å røre på seg i andre halvdel av 1990-tallet, men selv da fikk du en Junke-dollar i 0 for 2500 kroner og en Auto-dollar i 1+ for 3500 kroner. I dag kan du trygt gange dette med et høyt tall, og da snakker vi om et marked som allerede har korrigert seg selv med 30%. Kinesisk mynt kommer til å gå videre når kineserne opplever ny stor økonomisk vekst, dersom det skulle skje.

Men her er poenget: Gamle kinesiske mynter er fortsatt rimelige. I mange tilfeller er de til og med billigere idag enn for 25 år sida. Særlig gjelder det nettopp Sung-dynastiet. Mye materiale har kommet ut, og kinesernes samlervaner har endret seg. På 1980-tallet samlet kineserne veldig lokalt. Mynter som var typiske for ett distrikt, men sjeldne i et annet, hadde nettopp ulike priser i de ulike distriktene. Dengang samlet man også bronsemynter i stort omfang, fordi det ikke var snakk om edelmetaller som folk både var for fattige til å samle opp og ikke hadde tilgang til (nye utgaver ble solgt utenlands). Dette har endret seg dramatisk: Nå er det nettopp moderne bling-bling mynter som er populært, og blant de mer erfarne samlere alt av sølvmynt fra keiserriket og republikken. Akkurat den biten tror jeg holder seg. Jeg tror ikke på noen revival av antikke bronsemynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Samlertrender

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:
Da var du for sent ute allerede. Kinesiske mynter begynte å røre på seg i andre halvdel av 1990-tallet, men selv da fikk du en Junke-dollar i 0 for 2500 kroner og en Auto-dollar i 1+ for 3500 kroner. I dag kan du trygt gange dette med et høyt tall, og da snakker vi om et marked som allerede har korrigert seg selv med 30%. Kinesisk mynt kommer til å gå videre når kineserne opplever ny stor økonomisk vekst, dersom det skulle skje.

Men her er poenget: Gamle kinesiske mynter er fortsatt rimelige. I mange tilfeller er de til og med billigere idag enn for 25 år sida. Særlig gjelder det nettopp Sung-dynastiet. Mye materiale har kommet ut, og kinesernes samlervaner har endret seg. På 1980-tallet samlet kineserne veldig lokalt. Mynter som var typiske for ett distrikt, men sjeldne i et annet, hadde nettopp ulike priser i de ulike distriktene. Dengang samlet man også bronsemynter i stort omfang, fordi det ikke var snakk om edelmetaller som folk både var for fattige til å samle opp og ikke hadde tilgang til (nye utgaver ble solgt utenlands). Dette har endret seg dramatisk: Nå er det nettopp moderne bling-bling mynter som er populært, og blant de mer erfarne samlere alt av sølvmynt fra keiserriket og republikken. Akkurat den biten tror jeg holder seg. Jeg tror ikke på noen revival av antikke bronsemynter.
Man er stort sett for sent ute allerede. Hvis ikke har man tatt sjanser utover det tilrådelige, noe som igjen er fryktelig morsomt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlertrender

Post by Kjetil Kvist »

Med tanke på hvor billige Octavian-denarer i 0-kvalitet var i Roma 15 f.Kr, så har du helt rett.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Samlertrender

Post by rega65 »

:lol:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Samlertrender

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:Med tanke på hvor billige Octavian-denarer i 0-kvalitet var i Roma 15 f.Kr, så har du helt rett.
Jepp. Eventuelt 20$ gull i 1972 til 35 dollar per unse. Du hadde vel på gang en samling kinesisk? Var det Sung-dynastiet du samlet cash-mynter fra?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlertrender

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har samlet mye rart; men når det gjelder kinesisk så er det interessen for Han- og Hsin-dynastiet som har holdt seg lengst. Han-dynastiet har en type, som er billig, og Hsin-dynastiet har en rekke billige og en god del dyre (som man holder seg unna fordi de så ofte ble forfalsket).

En annen ting jeg har samlet på i alle år er pene piker på pengesedler og Gallienus' dyreserie. Jeg føyer stadig på en og annen seddel, men mangler - irriterende nok - bare én - 1 - mynt for å ha Gallienus' Cons Aug-serie komplett i hovedtyper. Den har jeg sett til salgs to ganger de siste 10-15 årene, men begge ganger har jeg vært noen få lusne dollar unna suksess.

Det er S10227 jeg mangler, og skulle du ha den, så er jeg særdeles interessert.

Noen ting samler man fordi det er billig og interessant, ikke fordi det skal ha noe så voldsomt potensiale når man en dag blir gammel.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Samlertrender

Post by svessien »

Jeg hadde en del Gallienus-mynter som jeg fikk i en lott en gang i tiden, men jeg tviler på om jeg kan hjelpe deg. Skal i hvert fall sjekke.
Jeg ser også ut til å stadig vekk mangle en - 1 - mynt, og gang på gang går det utover lunsjen :D

Dessuten er jeg helt enig med deg i at det er bedre å samle ut i fra hva som er interessant, enn hva som kan stige i verdi. Aksjemarkedet er til for den slags spekulasjoner. Men det gjør jo ingenting å kunne selge for litt mer enn man kjøpte for, da.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Samlertrender

Post by rega65 »

Eneste jeg har samlet av kinesisk,er et hefte "kinesiske kroner og dalere"(og det rekker i massevis for meg fra det landet...) :wink:
Ble litt dyrt,men tror det var vel anvendte kr.Betalte 75k for heftet,(men fikk da en pen specie med på kjøpet..) :D
Husker desverre ikke igjen navnet på forfatteren,men erindrer at han var veldig god til å fiske!!!(seg selv) :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Skytebanen”