QXL øker provisjonssatsen

Generell diskusjon
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by tho »

Har handlet på Finn, Tradea og Ebay.co.uk.

Sist gang jeg var aktiv på QXL var januar 2014.

Å kjøpe noe på QXL nå er ikke aktuelt.

Det er jo bare en reklamebanner for Lauritz :lol:
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Flash »

Kjære tho,

Du som er så flittig på å oppdatere oss på nedringer hos QXL har glemt denne;

Vi innfører nå GRATIS OPPRETTELSE! Gjelder både fastpris og auksjoner i alle kategorier.
Fra fredag 26. september 2014 kl. 10.00. Det betyr at uansett startpris og kategori, så betaler du 0 kr.
for opprettelsen av din annonse.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by tho »

Flash wrote:Kjære tho,

Du som er så flittig på å oppdatere oss på nedringer hos QXL har glemt denne;

Vi innfører nå GRATIS OPPRETTELSE! Gjelder både fastpris og auksjoner i alle kategorier.
Fra fredag 26. september 2014 kl. 10.00. Det betyr at uansett startpris og kategori, så betaler du 0 kr.
for opprettelsen av din annonse.
Jeg er usikker på effekten av dette. Det vil nok være postivt, fordi storselger-avtalene blir null verdt.
Det vil helt sikkert være en invitt til de storselgerne som vurderer å kutte ut QXL, slik at de fortsetter
å fylle QXL med varene sine (det blir jo helt gratis). Mange nye selgere blir det nok også som vil
forsøke seg på salg.

Jeg har selv lagt ut ting på QXL når det har vært kampanje for gratis listepris. Problemet er bare
det at det er en del jobb å lage auksjoner, og når mesteparten forsvnner ut i intet (ikke salg),
så føler jeg det er sløsing med tid.

Hvis gratis opprettelse er et varig tilbud, så kan man jo gjennopplaste til varen blir solgt.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by vivavegas »

Det er vel vanlig blandt flere internasjonale nettauksjoner (ebay som den viktigste) med gratis listepris.
Problemet er jo at auksjonene blir veldig spammet ned. I Norge har man jo hatt såpass få auksjoner og mange har bladd seg igjennom alle.
Men etterhvert når folk blir vant til og bruke søkefunksjonen så går nok dette seg til.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by tho »

QXL er ikke en vanlig nettauksjon ala Ebay, fordi kjøper må betale hammeslagsgebyr.
Pga. det har mange sluttet å by på auksjoner der.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Ragnvald E. »

Over og ut med QXL.no for min side - makan til kundefiendlighet skal man lete lenge etter. Innkreving av småbeløp som 5 kr og 24 kroner med purringer og mas, gidder jeg bare ikke. En skal altså bruke like mye penger på selve betalingen som hva man skylder....kjempesmart å fjerne 200 kroners kreditten...not! :evil:
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by rega65 »

Det meste av de myntene som tidligere ble omsatt på kua,har funnet veien til div FB auksjoner....
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by samler607 »

Ragnvald E. wrote:Over og ut med QXL.no for min side - makan til kundefiendlighet skal man lete lenge etter. Innkreving av småbeløp som 5 kr og 24 kroner med purringer og mas, gidder jeg bare ikke. En skal altså bruke like mye penger på selve betalingen som hva man skylder....kjempesmart å fjerne 200 kroners kreditten...not! :evil:
Beklager, jeg klarer ikke å se problemet med å gjøre opp for seg. De må tjene penger.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Olav K »

Nå har også jeg fått inkassovarsel for kr.5 i gebyr. jeg kjøpte ett eks av tidskriftet "Drakmen" og fikk stjernebetyg av selger for kjapt oppgjør . men så en regning på kr. 5 som jeg senere glemte. Jeg kommer til å betale, i studietiden jobbet jeg i et advokatkontor som drev med inkasso og vet hvor fort det baller på seg, og vi viste ingen nåde når det gjalt å sette eksempel, uansett beløpets størrelse. Det gjør sikkert ikke QXL heller, og anmerkning i betalingsregisteret ønsker jeg ikke, uansett vrøvlete krav.
Jeg, og mange med meg, har gått litt lei av tho's kampanje mot QXL. Men det betyr ikke at vi skal glemme budskapet hans: SKY QXL!
Når nå Riibe selger via QXL er det kasnkje noen som vl la seg friste. Men dere som bor i Trøndelag: kan dere ikke hviske noen ord til Riibe om at det finnes andre salgskanaler enn QXL? Bare en effektiv boykott av QXL kan få dem på bedre veier, og vil de ikke bør de gå konk pga publikumsflukt.
JAVA
Posts: 37
Joined: 22 Aug 2010 22:51

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by JAVA »

At man maner til boikott av QXL fordi man selv har begått en feil, synes jeg er en merkelig holdning.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by rega65 »

Det er også andre grunner til at jeg ikke er så "ivrig" på kua lengre.
I den senere tiden har myntsidene blitt nedspammet med kina-fake,og det virker som det er blitt mer eller mindre akseptert av QXL.

Men jeg har ingen problemer med å kjøpe av selgere jeg stoler på(den 5kr henger jeg meg ikke så mye opp i),en må betale salær på andre auksjoner også,både storauksjoner og nettauksjoner som f.eks SAS (Numisma). Men det gir nok mer utslag på rimeligere objekter..
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Myge »

Tidligere meldte vi fra. Men nå virker det som om Lauritz.com/Qxl.no gir balla, så lenge de får fakturere et ekstra gebyr. Jeg skjønner det kan være vanskelig å drive buisness på nett, men qxl.no har forandret seg for mye til at det er gøy lengre.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by samler607 »

Mitt aller største problem med qxl i disse tider er spammere.
Jeg HATER spammere. De ødelegger alt som er gøy ved auksjonssider.

Norske mynter må være det enkleste å selge i denne verden, ta utrop 1 kr, og la kjøperne bestemme!

Men dette er tydeligvis akseptalbelt for flertallet? Altså spammere?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by madsemann »

Det qxl burde gjøre, var å la selger "kreve inn" de 5 kronene i hammerslagsgebyr, for å så ta 5,- mer i gebyr av selger. Da slipper man å "tulle" med disse småbeløpeme.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by tho »

Hei, jeg ha ikke manet til boikott av QXL, men bare skrevet min mening og vist til fakta.
Pr. dags dato har vi heller ikke noe godt norsk alternativ til QXL, Vi har selvfølgelig
finn.no, men det er ikke auksjon.

Siden jeg startet denne tråden har QXL kuttet ut listeprisen. Det er jo positivt.
Da stiller alle selgere likt mht. å legge ut auksjoner. Før så var det jo de med
storselgeravtale som fikk fordeler.

Jeg har auksjoner ute nå. Det er som før (de siste årene) få budgivere og ikke alt
folk er interressert i. Ikke slik som Tradera hvor alt bra får bud, og slik det
var på QXL de første årene.

Når det er slik får man bruke flere salgskanaler. Man finner fort ut
hva budgiverne på QXl vil ha.

Jeg har alltid betalt regningene mine, og det er jo ikke noe unnskyldning for
å ikke gjøre det selv om beløpet er lite. Et problem med dette hammerslagsgebyret
er jo at det kan være folk som bare er innom QXL sporadisk og kjøper en og
annen ting der. De vil ha lettere for å glemme at det koster og følge med
på kontien sin
madsemann wrote:Det qxl burde gjøre, var å la selger "kreve inn" de 5 kronene i hammerslagsgebyr, for å så ta 5,- mer i gebyr av selger.
Da slipper man å "tulle" med disse småbeløpeme.
Det madsemann skriver er jeg sterkt uening i. Selger skal da ikke inndrive
dette på vegne av QXL.
Post Reply

Return to “Skytebanen”