Utrolig triste greier altså!kråketoppen wrote:Kjøpte en spec.dlr. hos en mynthandler i Oslo, vurdert til 01, labba opp til neste mynthandler ca. 50 m. nedsatt til 1+ , som var kjøpt der tidligere til 01 og labba bort til Historiske Museum der mynten ble 1+/1. Kjøss meg i ræ...
Kunden har aldri rett lenger!
Re: Kunden har aldri rett lenger!
- Kjetil Kvist
- Veteran
- Posts: 5287
- Joined: 29 Jul 2008 12:44
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Vi har jo diskutert dette tidligere, og det er ikke en løsning på noe som helst.samler607 wrote:Jeg liker ikke slabb, pga jeg liker å holde mynten. MEN jeg håper virkelig at det blir innført i Norge, det er alt for store variasjoner av graderinger blant norske handlere.
Det er mye menneskelig vurdering som ligger til grunn for et skille på MS65 og MS66, og graderingsselskapene er definitivt ikke feilfrie. Alternativet til mynthandlere som vurderer mynter litt ulikt er at man har et graderingsselskap som vurderer samme mynten ulikt hele tida, eller som ingen godtar i den graden graderingsselskapet har satt - og som i ytterste fall ender opp med å få en sticker fra et selskap som vurderer graderingene til graderingsselskapene. Og som ikke det var nok: En MS65 er ikke lik en annen MS65, men kanskje litt bedre, kanskje litt dårligere - og i alle fall i litt ulik pris.
Og så må du skifte slab når den har fått et par merker i seg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Ja det beste er nok bukken passer havresekken. Selv om ikke alle bukkene er like sultne.
- Kjetil Kvist
- Veteran
- Posts: 5287
- Joined: 29 Jul 2008 12:44
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Nå opplever jeg nok - fra den andre sida av disken - at det er en hel rekke kunder som er svært gode til å vurdere mynter. Mynter som ikke holder kvalitet når sjeldent opp i markedet, uansett hva handleren eller auksjonshuset måtte si. Det er feil å si at det ensidig er handlere som setter kvaliteten, og det er uvanlig at de større handlerne er veldig uenige.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Jeg må si at numisma er meget dyktige, dere er jo på topp når det kommer til gradering.
Men, jeg syntes det er rart at det finnes en mynthandler forening, hvor dette er handlere som graderer enormt forskjellig.
Og handlere bruker argumenter at de er medlem av en norges mynthandler forening, og så mange år på baken, om man diskuterer kvalitet.
Er det en mulighet å rydde opp i denne foreningen, for så å få en jevnere kvalitetsvurdering innad i denne foreningen?
Er bare et forslag, tanke, et eller annet, jeg har til tider blitt så frustrert over årgangs kv. vurderinger rundt forbi at jeg til tider mister gnisten.
Jeg ønsker også at handlere kunne sendt med et "bevis" på enten kvittering eller lignende ved kjøp at mynten holder kvalitet.
( jeg vet at dette ikke holder, man kan bare bytte ut mynten, men det er det nærmeste jeg kan tenke meg for å kunne ha mulighet til å vise andre, eller for meg selv kunne skille handlere jeg har lyst til å handle med i fremtiden )
Men, jeg syntes det er rart at det finnes en mynthandler forening, hvor dette er handlere som graderer enormt forskjellig.
Og handlere bruker argumenter at de er medlem av en norges mynthandler forening, og så mange år på baken, om man diskuterer kvalitet.
Er det en mulighet å rydde opp i denne foreningen, for så å få en jevnere kvalitetsvurdering innad i denne foreningen?
Er bare et forslag, tanke, et eller annet, jeg har til tider blitt så frustrert over årgangs kv. vurderinger rundt forbi at jeg til tider mister gnisten.
Jeg ønsker også at handlere kunne sendt med et "bevis" på enten kvittering eller lignende ved kjøp at mynten holder kvalitet.
( jeg vet at dette ikke holder, man kan bare bytte ut mynten, men det er det nærmeste jeg kan tenke meg for å kunne ha mulighet til å vise andre, eller for meg selv kunne skille handlere jeg har lyst til å handle med i fremtiden )
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Hvem er du misfornøyd med?
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Jeg har med tiden her på forumet funnet ut at jeg ikke skal "henge" ut noen når det er penger i bildet.Myge wrote:Hvem er du misfornøyd med?
Det eneste jeg prøver å "henge" ut er falskmyntselgere, og en sjelden gang at jeg poster noe i tråden for useriøse selgere på forumet.
Men, du har etter som jeg forstår vært i markedet lenge, og driver vel med gradering jevnlig fra div samlinger, kanskje noen har notert hvor de er handlet og hvordan grad de har fått? Jeg kan vedde mye penger på at det er flere handlere som går igjen her, som du må nedgradere før en auksjon?
Eller tar jeg helt feil?
- kråketoppen
- Posts: 2436
- Joined: 14 Sep 2009 18:12
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Det mest brutale jeg har opplevd, må vel være en episode med B. Ahlstøms auktioner. På midten av 1980 åra startet jeg opp med å samle eldre svenske mynter og helst i de bedre kvaliteter. De aller fleste ble kjøpt på nevnte handlers auktioner. Når jeg ca.20 år senere ønsket å selge samlinga hos B-A, ble nesten alle mynter nedsatt i kvalitet (jeg hadde ikke pusset dem) og påpekte mine tidligere kjøp, henviste også til bilder fra div. auktionskataloger, men nei, kunne komme her å komme her.
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Kan det ha noe at vi med tiden har blitt mer kresne? Når det av og til dukker opp "gamle" myntsamlinger på auksjon, er det påfallende at man sjelden ser mynter vurdert høyere enn 1+, mens det som det knives om ellers er 0-varianter.
En tilleggsforklaring kan være at vårt graderingssystem er utilstrekkelig når samlerne går etter toppkvalitetene.
Vi ser det når vi sammenligner med USA. MS = Mint State (rett fra myntverket), og enda har man en rad MS-grader. Vi har bare 0. Går et nivå ned - til AU = almost unused (nesten ubrukt) finner vi også flere grader, før vi kommer til EF eller XF = Extremely fine (ekstremt pen) - men her har vi et problem, hva er topp AU 0/01? eller rett ut 01? Og hva med EF - blir ikke det også 01?
Først når vi kommer til den store sekken VF = Very fine (veldig fin) er vi nede i 1+. Når man i vår skala skal presse inn alle gradene fra topp MS via AU til svak EF og bare har 0 og 01 til rådighet, forbauser det meg ikke at det blir ett trykk nedover.
Det amerikanske systemet er designet for amerikansk mynt, hvor myntmengden (erfaringsgrunnlaget) er enorm. Det utgis tykke manualer som basis for graderingen. Likevel vil man finne uenigheter mellom graderingsselskapene.
I Norge har vi ingen manualer, bare en beskrivelse - som igjen inneholder skjønnsmessige kriterier.
0 burde være grei nok. Usirkulert mynt, punktum - men vi vet det er variasjoner pga produksjon, transport o.l.
0/01 -"nesten usirkulert". Kabinettslitasje tolereres, men hva er egentlig det?
01 -Meget pent. "Lite tegn på sirkulasjon", "lett slitasje på de høyeste punkter". Hvor meget er "lite", hvor lett er "lett"?
Leser man graderingstrådene her, vil man iallfall se at det er stadig uenighet om "lite" og "lett" - og hva er pregeslitasje og hva er sirkulasjonsslitasje?
Men jeg stusser jo litt over historien ovenfor, hvor mynten vurderes fallende fra 01 til 1+/1 - det burde være umulig etter beskrivelsen av kvalitetsbetegnelser for norske mynter.
Men at en mynthandler idag vurderer en mynt lavere enn for 20 år siden, kan jeg mulig forstå - ref. ovenfor. Skal mynten på auksjon er jo han også interessert i høyest mulig grad, han vinner ikke på å nedgradere mynten, tvertom. Annerledes hvis han kjøper mynten av deg som 1+ og du ser den tilsalgs neste uke som 01. Det er juks.
En tilleggsforklaring kan være at vårt graderingssystem er utilstrekkelig når samlerne går etter toppkvalitetene.
Vi ser det når vi sammenligner med USA. MS = Mint State (rett fra myntverket), og enda har man en rad MS-grader. Vi har bare 0. Går et nivå ned - til AU = almost unused (nesten ubrukt) finner vi også flere grader, før vi kommer til EF eller XF = Extremely fine (ekstremt pen) - men her har vi et problem, hva er topp AU 0/01? eller rett ut 01? Og hva med EF - blir ikke det også 01?
Først når vi kommer til den store sekken VF = Very fine (veldig fin) er vi nede i 1+. Når man i vår skala skal presse inn alle gradene fra topp MS via AU til svak EF og bare har 0 og 01 til rådighet, forbauser det meg ikke at det blir ett trykk nedover.
Det amerikanske systemet er designet for amerikansk mynt, hvor myntmengden (erfaringsgrunnlaget) er enorm. Det utgis tykke manualer som basis for graderingen. Likevel vil man finne uenigheter mellom graderingsselskapene.
I Norge har vi ingen manualer, bare en beskrivelse - som igjen inneholder skjønnsmessige kriterier.
0 burde være grei nok. Usirkulert mynt, punktum - men vi vet det er variasjoner pga produksjon, transport o.l.
0/01 -"nesten usirkulert". Kabinettslitasje tolereres, men hva er egentlig det?
01 -Meget pent. "Lite tegn på sirkulasjon", "lett slitasje på de høyeste punkter". Hvor meget er "lite", hvor lett er "lett"?
Leser man graderingstrådene her, vil man iallfall se at det er stadig uenighet om "lite" og "lett" - og hva er pregeslitasje og hva er sirkulasjonsslitasje?
Men jeg stusser jo litt over historien ovenfor, hvor mynten vurderes fallende fra 01 til 1+/1 - det burde være umulig etter beskrivelsen av kvalitetsbetegnelser for norske mynter.
Men at en mynthandler idag vurderer en mynt lavere enn for 20 år siden, kan jeg mulig forstå - ref. ovenfor. Skal mynten på auksjon er jo han også interessert i høyest mulig grad, han vinner ikke på å nedgradere mynten, tvertom. Annerledes hvis han kjøper mynten av deg som 1+ og du ser den tilsalgs neste uke som 01. Det er juks.
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Enig i mye av det du skriver her, men uenig at de graderte løsere før og strengere nå.
Etter oppfatning av samlere så har jeg forståelse at de graderte mye strengere før i tiden enn nå til dags.
Dette kan jeg ikke være helt sikker på, men det er i hvertfall den oppfatningen jeg har.
Men som du skriver, en 0 mynt er ikke bare en 0 mynt, det er enorme prisforskjeller her.
Etter oppfatning av samlere så har jeg forståelse at de graderte mye strengere før i tiden enn nå til dags.
Dette kan jeg ikke være helt sikker på, men det er i hvertfall den oppfatningen jeg har.
Men som du skriver, en 0 mynt er ikke bare en 0 mynt, det er enorme prisforskjeller her.
- Kjetil Kvist
- Veteran
- Posts: 5287
- Joined: 29 Jul 2008 12:44
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Kunden har aldri rett lenger!
Nå er kanskje ikke Myntkabinettet stedet å få gradert mynt, så den tror jeg vi skal ta ut av hele historien.
Handlerkatalogen forsøker å beskrive hver grad litt mer nøyaktig enn Norges Mynter. Definisjonene i Norges Mynter har stått i flere ti-år uten at noen egentlig så noe behov for å endre dem. Så sett ut fra hva som står som definisjoner av kvalitetsgradene, så har ikke dette endret seg mye siden 1980-tallet. På papiret skulle en mynt dømmes like strengt i 1994 som i 2014. Hvorfor norske samlere de siste 45 årene ikke har gjort noe for å systematisere kunnskapen om myntgradering, vet jeg ikke. Slik jeg ser det er de beskrivelsene som står i Handlerkatalogen en begynnelse på en mer systematisk gjennomgang av kvalitetsvurdering av hver enkelt mynttype. Det er et langt lerret å bleke, men må i stand før man i det hele tatt kan tenke på å opprette et uavhengig graderingsbyrå i Norge.
Det er bare å sette igang for den som klør av virkelyst og har rikelig tilgang til mynter - og godt med midler til å finansiere det hele. Og som ikke lar seg vippe av pinnen når folk blir sure fordi de mener at usirkulerte mynter ikke trenger å være slik eller sånn.
Handlerkatalogen forsøker å beskrive hver grad litt mer nøyaktig enn Norges Mynter. Definisjonene i Norges Mynter har stått i flere ti-år uten at noen egentlig så noe behov for å endre dem. Så sett ut fra hva som står som definisjoner av kvalitetsgradene, så har ikke dette endret seg mye siden 1980-tallet. På papiret skulle en mynt dømmes like strengt i 1994 som i 2014. Hvorfor norske samlere de siste 45 årene ikke har gjort noe for å systematisere kunnskapen om myntgradering, vet jeg ikke. Slik jeg ser det er de beskrivelsene som står i Handlerkatalogen en begynnelse på en mer systematisk gjennomgang av kvalitetsvurdering av hver enkelt mynttype. Det er et langt lerret å bleke, men må i stand før man i det hele tatt kan tenke på å opprette et uavhengig graderingsbyrå i Norge.
Det er bare å sette igang for den som klør av virkelyst og har rikelig tilgang til mynter - og godt med midler til å finansiere det hele. Og som ikke lar seg vippe av pinnen når folk blir sure fordi de mener at usirkulerte mynter ikke trenger å være slik eller sånn.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter