Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Generell diskusjon
Shammer17
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2013 23:59

Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by Shammer17 »

Hei! er en gutt her på 17 år som nettop har begynt og samle på mynter.. Lette litt etter et bra forum og dette virket som den rette plassen og lage bruker.

Jeg har ett spørsmål til dere mer erfarne myntsamlere... Hvordan kommer jeg skikkelig i gang??
jeg har ikke så mye penger og rytte med, og det jeg har av mynter er ca 30 mynter jeg fikk av min mor! Har heller ingen i familien som har noe jeg kunne få...

jeg fant også ett par mynter jeg lurte på om hadde no verdi.

5 øre fra 1896, og en 5 øre fra 1876 begger er i fin stand og har ingen dype hakker osv..
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by vemod »

User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by vemod »

5-ører fra 1876 og -96, kan være verdt alt fra 3 til 3000 kroner. Erfaringsmessig synes alle nye myntsamlere at de fleste mynter ser fine ut, det er her graderingen kommer inn i bildet. Det er hundrevis av myntbilder inne på forumet, som du kan studere til øyet blir stort og vått. Vil du ha en gradering av 5-ørene dine, kan du legge ut bilder (så tydelige som mulig) i tråden "kvalitetsvurdering".
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by jornkris »

1. Skaff deg en katalog med oversikt over myntene/tidsperiodene du er interessert i og verdien på myntene.
2. Lær deg graderingssystemet.
3. Trål qxl, ebay, tradera og auction.no mm. etter billige mynter.
4. Hold deg unna samlerhuset, de er svindyre.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by losset »

Shammer17 ønskes velkommen til forumet

Kunnskap er viktig å tilegne seg, ser at du allerede har fått hjelp med linker etc...

Mitt lille tips, er å fokusere samlerområdet ditt.
F.eks Konger - Komplett samling Olav V

Uansett velkommen som ny samler, som slettes ikke er noen dum innvestering.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by G.Ravn »

............eller samle sedler som tar myyyyyyyyyye mindre plass og er mye flottere enn kjedelig norske mynter :mrgreen:

For min del begynte jeg seddel samlingen uten noen kataloger(noe jeg har forbannet i ettertid!!!) og det eer gått litt sport i å få forskjellige signaturer osv.
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by vemod »

.... og hvis du bretter sedlene sammen mange ganger, tar de enda mindre plass.... (Det var en dårlig spøk).

Èn veteran på forumet her, samler bl.a. på "pene piker på pengesedler".

Det er også dedikerte samlere på forumet som samler mynter fra flest mulig av verdens land og riker, og man kan også samle etter motiver (som er vanlig for frimerkesamlere), og man kan endog samle flest mulig av verdens mynter fra sitt fødselsår.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by Arve »

Eller klassiske mynter som også er mye morsommere enn kjedelige norske årgangsmynter, og ofte mye billigere. Du kan få tak i mange gamle romere for under hundrelappen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by bingo »

Jeg samler norske sedler og også minst en seddel fra hvert land. Dersom landet har vært koloni eller under et annet lands styre må jeg også ha minst en seddel fra denne perioden. Det fører til at jeg ofte må ha flere sedler fra samme land. F.eks USA, der må jeg ha sedler fra USA, Confederate States og Southern States. Sedler er etter mitt syn mye mer spennende enn små mynter. Sedler er ofte store fargerike kunstverk, spesielt franske og de franske koloniene. Britiske kolonier er også spennende.
Shammer17
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2013 23:59

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by Shammer17 »

Takk for mye svar! Er ikke helt sikker på hva jeg skal begynne og samle på, men vurdere og begynne og samle amerikanske mynter.. noen som har noen rimelige amerikanske mynter til salgs for en grei penge ??:)
Når det kommer til 5ørene skal jeg få tatt noen klare bilder så dere kanskje kan gjøre en vurdering av dem.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by Ask »

Amerikanske mynter er et fint område. Her finnes det også mye god litteratur. Du kan begynne med flotte rimelige mynter og spe på med en dyrere en i ny og ne ( bursdager, jul , sommerjobb ), slik at du til slutt har en fin og helhetlig samling.

Mvh. Ask
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by 2rhaug »

Uansett hva du velger å samle på, velkommen til forumet!
Shammer17
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2013 23:59

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by Shammer17 »

Takk for det 2rhaug! Gleder meg til og komme i gang:) når jeg har fått meg jobb har jeg lyst og kjøpe meg noen gullmynter!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by AMO Berg »

Auksjonskatalogene er en viktig kilde til kunnskap om mynter, ja kanskje den viktigste. Oslo Myntgalleri skal ha auksjon den 4 og 5 mai. ta kontakt med dem og få dem til å sende deg auksjonskatalogen. Den får du sikkert gratis og Oslo myntgalleri er her på Samlerforum, så det er lett å kontakte dem. Det er som regel billigere å kjøpe mynter på auksjonene enn å kjøpe fra mynthandlere. Selv om du bare er 17 år er det ingen grunn til å gå for sakte frem heller. :wink:
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny på forumet, og ny innen myntsamling.

Post by jornkris »

Om man samler mynter uten å ha litteratur kan man like gjerne sette et bind for øynene.
Her er en bok som gir oversikt over amerikanske mynter om du ønsker å samle det:
http://www.amazon.com/The-Official-Red- ... pd_sim_b_7
Du vil aldri angre om du bruker 100 kroner på en bok.

Her er en litt dyrere, men svært nyttig:
http://www.amazon.com/Official-Grading- ... +detection
Post Reply

Return to “Skytebanen”