Norge 1940 Skjold

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
skjold
Posts: 1
Joined: 28 Dec 2016 20:54

Norge 1940 Skjold

Post by skjold »

hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Norge 1940 Skjold

Post by hertervig »

Det ligger en maken på eBay til $ 199,-. Tror det også er dyrt. Skanfil solgte en maken på auksjon 13.04.12, objektnummer 900,- for 450,- ++.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norge 1940 Skjold

Post by Olav K »

Skulle ha vært artig å kjenne historien bak dette. OL 1940 skulle ha foregått i Japan (Sapporo - vinter og Tokyo- sommer). Men da Japan fra 1937 var opptatt med å føre krig i Kina, frasa de seg arrangementet. Tyskland påtok seg å ta vinterdelen i Garmish-Partenkirchen, men sa det fra seg høsten 1939.
Sommer OL var blitt flyttet til Helsingfors, men oppgitt etter vinterkrigen - de hadde fått nok av bevæpnede russiske idrettsmenn. Søkte Norge om å få overta noen av arrangementene etter at Japan hadde gitt seg? Plaketten har en stil som ligner meget på den norske nazister bruke etter 9. april, men da var det på rene at det aldri ville bli noe 1940-OL.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Norge 1940 Skjold

Post by ramazotti »

Jeg føler meg ganske sikker på at Harald Damsleth har stått for designet.

https://www.frihetskamp.net/harald-dams ... -kunstner/
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norge 1940 Skjold

Post by Kjetil Kvist »

Harald Damsleth sto for skissen, ja. Det ble laget et ukjent antall i aluminium (mindre størrelse) i 1939, H. Rui lagde stansene i 1939. De ble solgt til inntekt for norsk deltagelse til OL i Finland.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norge 1940 Skjold

Post by Olav K »

Takk for tilbakemelding. Jeg syntes stilen luktet Damsleth, men husket ikke navnet - dessuten kan han jo ha hatt disipler. Ramazottis fine link tyder ikke på det. Jeg har også hatt en feilaktig forestilling om at hans germanere med isblå øyne først dukket opp etter okkupasjonen, men det er jo selvfølgelig feil, igjen ref. Ramazottis link. Damsleth fortsatte etter krigen som anonym bokillustratør. Tidlig i ten-årene ble jeg fascinert at en bokserie om Rocambole, en fransk ungdomsforbryter som ble en rettferdighetens forkjemper, ikke bare i Frankrike men også i Russland. Bøkene hadde forsider av Damsleth, jeg syntes de var fine. Min mor var ganske klar på at hun ikke syntes det, hun kjente nok igjen Damsleths strek, som dengang ikke sa meg noenting. Og takk for at jeg nå forstår hvorfor vi kunne ha "nazistisk" OL-propaganda før 9. april til et OL som på denne dato var avlyst.
Post Reply

Return to “Militæreffekter”